حشرات 250 میلیون سال قبل چگونه زندگی می‌کردند؟ (+عکس)


موبنا – کشف دو فسیل بسیار بزرگ در چین سرنخ‌های جدید در مورد یک رمز و راز چندین ساله ارایه کرد تا مشخص شود چگونه حشرات به متنوع‌ترین گونه جانداران در خانواده بزرگ حیوانات تبدیل شدند. این کشف جدید یک انفجار بزرگ در زمینه تنوع زیستی حشرات را نمایان کرد و مشخص شد پس از انقراض بزرگ جانداران در 252 میلیون سال قبل همزمان با دوره‌ای که تنوع مشابه در...

موبنا – کشف دو فسیل بسیار بزرگ در چین سرنخ‌های جدید در مورد یک رمز و راز چندین ساله ارایه کرد تا مشخص شود چگونه حشرات به متنوع‌ترین گونه جانداران در خانواده بزرگ حیوانات تبدیل شدند. این کشف جدید یک انفجار بزرگ در زمینه تنوع زیستی حشرات را نمایان کرد و مشخص شد پس از انقراض بزرگ جانداران در ۲۵۲ میلیون سال قبل همزمان با دوره‌ای که تنوع مشابه در خانواده گیاهان ایجاد شد، حشرات جان سالم به در بردند و به مرور زمان انواع مختلف آنها روی کره زمین شکل گرفت.

«کونراد لاباندِیرا» از برجسته‌ترین باستان‌شناسان موزه ملی تاریخ طبیعی موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن توضیح داد که این کشف جدید بسیار شگفت‌انگیز است و برای نخستین بار انسان متوجه شده است که ۲۵۰ میلیون سال قبل روی کره زمین چه اتفاقاتی رخ داده است.

حشرات 250 میلیون سال قبل چگونه زندگی می‌کردند؟ (+عکس)

انقرض جمعی که از آن با نام «انقراض پِرمیان-تریاسیک» یاد می‌کنند در یک اتفاق بزرگ سه گانه محسوب می‌شود که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی عظیم، گرم شدن کره زمین و تاثیرات سیارکی رخ داده است و بر اساس آن بیش از ۹۰ درصد زندگی دریایی و ۷۰ درصد حیواناتی که روی خشکی زندگی می‌کردند به طور کامل از بین رفتند. بسیاری از انواع حشرات از جمله سوسک‌های اولیه، گیاهان غول‌پیکر، ساس‌ها،‌ سوسک‌های بزرگ، سنجاقک‌ها و … پس از این اتفاق جان دوباره گرفتند. با این وجود محققان تا امروز ممطمئن نبودند که حیوانات مذکور از این حادثه بزرگ جان سالم به در برنده‌اند یا اینکه میلیون‌ها سال پس از این اتفاق بار دیگر شکل گرفته‌اند. فسیل‌هایی که هم اکنون کشف شده‌اند به این سوال پاسخ می‌دهند و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که نبود بخش‌های بدن با دوام بالا مانند پوسته و استخوان باعث شده است واقعیت حیات حشرات در این سال‌ها مشخص نشود.

حشرات 250 میلیون سال قبل چگونه زندگی می‌کردند؟ (+عکس)

«ژِنگ داران» و «وانگ بو» از باستان‌شناسان آزمایشگاه تخصصی زمین‌شناسی در شهر نانجینگ چین به همراه همکاران خود پنج سایت باستانی در منطقه شمال غربی کشور چین را شناسایی کردند و با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدند که در این منطقه صدها میلیون‌ سال قبل حشرات می‌زیستند. دو مورد از آنها که یکی دریاچه باستانی با لایه‌های ماسه و سنگ است و دیگری که از سنگ‌های رسوبی پر شده است حدود ۲۳۰۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و به عنوان منبع زندگی حشرات محسوب می‌شدند. دانشمندان با بررسی‌های دقیق و گسترده موفق شدند فسیل بال‌ها، لاروها و … را در این منطقه شناسایی کنند. این گروه تحقیقاتی در مجموع توانستند بیش از ۸۰۰ فسیل را از دو سایت باستانی جمع‌آوری کنند.

حشرات 250 میلیون سال قبل چگونه زندگی می‌کردند؟ (+عکس)

دکتر «چانگ سو-چین» از دانشگاه هنگ‌کنگ به همراه همکارانش پیش‌بینی کردند این فسیل‌ها که روی ماسه‌ها شکل گرفته‌اند قدمتی معادل ۲۳۷ میلیون تا ۲۳۸ میلیون سال دارند و این حشرات تا ۲۳۰ میلیون سال قبل به همین شکل به حیات خود ادامه می‌داده‌اند. سایت باستانی قدیمی‌تر در این منطقه نیز اتفاقات جالب‌تری را شامل می‌شد و بررسی‌های بیشتر روی آن باعث کشف ۲۸ خانواده جدید حشرات شد تا آنها در ۱۱ گروه بزرگ حشرات طبقه‌بندی شوند. این گروه تحقیقاتی نتایج حاصل از یافته‌های خود را در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «علوم پیشرفته» به چاپ رساندند. بررسی‌های آنها نشان داد صدها میلیون‌ سال قبل حشرات پیشرفته‌تری زندگی می‌کردند که از جمله آنها می‌توان به نواع مختلف مگس‌ها و سوسک‌ها اشاره کرد که همه آنها به جای سه مرحله، چهار مرحله زندگی را تجربه کردند و از یک گونه ابتدایی‌تر مثل سوسری‌ها تشکیل شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات