عیار پایین طلای کثیف در کردستان / زباله ها نفس طبیعت روستای کیلک و چنو را بریده است


عیار پایین طلای کثیف در کردستان / زباله ها نفس طبیعت روستای کیلک و چنو را بریده است

سایت دفن زباله‌های شهری در سنندج در محدوده 2 روستای «کیلک» و «چنو» قرار دارد که سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای اهالی این روستاها شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شهرهای استان کردستان به ویژه سنندج، مریوان، قروه و بانه سال هاست که با معضلات مربوط به جایگاه دفن زباله مواجه هستند و مردم این شهرها به شیوه های مختلف بارها نسبت به این مشکل اعتراض کردند و خواهان ساماندهی آن شدند.


در راستای پیگیری و رفع مشکلات مربوط به دفن اصولی زباله دراین استان مسئولان دستگاه های ذیربط وعده وعیدهای فراوانی دادند که هیچ کدام به طور کامل محقق و منجر به حل این معضل نشده است.


بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان ذی‌ربط در سنندج روزانه بیش از 380 تن زباله تولید و جمع‌آوری و به سایت بازیافت زباله و پسماند انتقال داده می‌شود.


افزایش حجم زباله‌ها ونبود مکان مناسب برای دفن آن ها، سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی در این مناطق شده است. سایت دفن زباله‌های شهری در سنندج در محدوده 2 روستای «کیلک» و «چنو» قرار دارد که سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای اهالی این روستاها شده است.

عیار پایین طلای کثیف در کردستان / زباله ها نفس طبیعت روستای کیلک و چنو را بریده است


آلودگی‌های زیست محیطی


یکی از اهالی روستای «چنو» می‌گوید: چنو روستای آبا و اجدادی ماست اما روزبه روز به دلیل مشکلات زیست محیطی در حال تخلیه شدن است.


«ناصر وفایی» ادامه می‌دهد: سال‌هاست که به دلیل تخلیه زباله در این منطقه با مشکلاتی مانند آلودگی زیست محیطی روبه رو هستیم. با وجود پیگیری‌های لازم، متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد، اگر به این منوال پیش برود اهالی روستاهای چنو و کیلک روستاهای خود را تخلیه خواهند کرد.

آلودگی آب آشامیدنی


وفایی با اشاره به پخش شدن زباله‌ها در قسمت‌های مختلف روستا عنوان می‌کند : پسماندها به اندازه‌ای است که سبب آلوده شدن آب آشامیدنی و کشاورزی روستا شده است و بسیاری از اهالی به همین دلیل با بیماری مواجهند.


وی با اشاره به تأکیدات مهم دولت مبنی بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌افزاید: با وجود این‌که هدف مسئولان ایجاد امکانات در روستاهاست، اما به نظر می‌رسد بابی توجهی به این 2 روستا این برنامه‌ها در حد شعار باقی مانده است.


وفایی تصریح می‌کند : بسیاری از روستاها به دلیل کمبود امکانات و خدمات در حال تخلیه شدن هستند. آنهایی هم که باقی مانده اند با این کمبودها دست و پنجه نرم می‌کنند، اما اکنون مشکلات زیست محیطی در روستا اهالی را فراری داده است طوری که در چند سال آینده کسی در روستا نمی‌تواند زندگی کند.

عیار پایین طلای کثیف در کردستان / زباله ها نفس طبیعت روستای کیلک و چنو را بریده است

انجام مطالعات جهت مکان یابی واحداث سایت جدید زباله


شهردار سنندج از انجام مطالعات برای مکان یابی طراحی و احداث سایت جدید زباله خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تبعات زیست محیطی، سایت های دفن زباله باید ساماندهی و از استانداردهای لازم برخوردار باشد.


وی اظهار داشت: تولید انواع پسماند در زندگی انسانها امری اجتناب ناپذیر است و ساماندهی و مدیریت پسماند یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت های مدیران شهری است.


حشمت الله صیدی عنوان کرد: عدم توجه کافی و برنامه ریزی لازم در جهت ساماندهی پسماندهای شهری می تواند اثرات مخرب زیست محیطی را در سطح شهر دربرداشته باشد.


وی با اشاره به اینکه روزانه 380 تن زباله در سطح شهر سنندج جمع آوری می شود؛ بیان کرد: انتخاب مکان مناسب برای دفن و زباله های تولید شده همواره از دغدغه های مدیران این شهرداری بوده است.


صیدی عنوان کرد: بخش زیادی از زباله های جمع آوری شده در سطح شهر در سایت زباله کیلک دفن می شود که قطعاًدر چندین سال آینده سنندج با مشکل کمبود مکان مناسب برای دفن بهداشتی پسماند مواجه خواهد شد.


وی از انجام مطالعات مکان یابی برای طراحی سایت جدید زباله خبر داد و گفت: طراحی و احداث سایت جدید دیگری در سطح شهر در راستای جلوگیری از تبعات زیست محیطی یکی از برنامه ها واولویت های شهرداری است.


وی تصریح کرد: در راستای مدیریت پسماند مطالعات در خصوص محل دفن زباله، اجرای عملیات اجرایی لازم و بهسازی و ساماندهی محل دفن فعلی را به صورت مستمر تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می نماید.


مهندس صیدی در ادامه با اشاره به اینکه شیرابه یکی از مهم ترین آلاینده ها در محل دفن پسماند است؛ تصریح کرد: معضل آلودگی ناشی از شیرابه پسماند می تواند عامل آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی باشد که باید تحت کنترل قرار گیرد.


وی افزود: مذاکرات لازم با مهندسان مشاور سد ژاوه در زمینه انتقال شیرابه، به تصفیه خانه فاضلاب صورت گرفته است.


شهردار سنندج ابراز امیدواری نمود: با تعامل دو سویه و هماهنگی با دستگاههای مرتبط بتوانیم در راستای ساماندهی و رفع مشکلات محل دفن زباله گامهای اساسی برداریم.


متاسفانه عیارطلای کثیف درکردستان بسیارپایین است به گونه ای که در طول این سال ها که در کشورهای مختلف دنیا با استفاده از فناوری های نوین اقدام به بازیافت زباله و کسب درآمدهای فراوانی از این طریق کردند، در این استان آنگونه که باید و شاید به این مسئله پرداخت نشده و سرمایه گذاری های لازم دراین راستا انجام نشده است.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور