اقدام به خودکشی دختری در سداکباتان/خطر فرونشست در دشت‌های رزن- قهاوند و کبوداهنگ


اقدام به خودکشی دختری در سداکباتان/خطر فرونشست در دشت‌های رزن- قهاوند و کبوداهنگ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از اقدام به خودکشی دختری جوان در سداکباتان شهر همدان خبر داد.

منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر توضیح داد: یک دختر 18- 19 ساله که قصد خودکشی در سد اکباتان را داشته، با پیشروی در آب سد اظهار می‌کند که می‌خواهد خود را بکشد.

وی افزود: این دختر جوان که با چوب‌دستی خود قصد خودنمایی و جلب توجه دیگران به سمت خود را داشته، با اقدام به موقع نگهبان سد نجات پیدا کرد و سپس با حضور مأمورین پاسگاه آبشینه ماجرای دختر کرمانشاهی ختم به خیر می‌شود.

ستوده در ادامه در رابطه با میزان آب موجود در سدهای استان گفت: در حال حاضر سد سرابی تویسرکان 6.5 میلیون مترمکعب آب دارد که با سرعت 80 لیتر در ثانیه آب شرب تویسرکان را تأمین می‌کند و حق کشاورزان پایین‌دست هم از این سد تأمین شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت سداکباتان شهر همدان نیز 21 میلیون مترمکعب است و ورودی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 تا 60 درصد کاهش یافته و در حال حاضر 1150 لیتر در ثانیه برای تأمین آب شرب شهر همدان خارج می شود.

ستوده ادامه داد: برنامه داریم ازاواسط یا اواخر مهرماه 200 - 300 لیتر در ثانیه از رودخانه‌های عباس‌آباد و دره مرادبیگ به منظور کاهش برداشت از این سد استفاده شود.

وی اضافه کرد: همچنین سد کلان ملایر با 31 میلیون مترمکعب آب و با تأمین حق کشاورزان در فصل کشاورزی در پایین‌دست خط آبرسانی آن در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: سد آبشینه همدان 400 هزار مترمکعب آب دارد که 70- 80 مترمکعب آن آب شرب است و سد شیرین‌سوی کبودراهنگ 500 هزار مترمکعب آب دارد که البته فعلا از آن استفاده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره بارش‌های پاییزه یادآور شد: احتمال می‌رود در سه ماه فصل پاییز بارندگی‌ها شرایط نرمالی داشته باشد.

دشت‌های رزن- قهاوند و کبوداهنگ در معرض فرونشست

وی درباره ایجاد فروچاله در همدان اظهار کرد: فروچاله در زمین‌هایی ایجاد می‌شود که آبرفت‌های آن از سنگ آهک تشکیل شده باشد که با تخلیه شدن آب موجود در این سنگ‌ها و فشار طبقات بالایی به طور ناگهانی فروچاله ایجاد می‌شود. در استان همدان دشت‌های رزن- قهاوند و کبودراهنگ شامل این ویژگی هستند و در سایر دشت‌ها احتمال ایجاد فروچاله بسیار ضعیف است.

ستوده با اشاره به راه‌های پیشگیری از ایجاد فروچاله‌ها گفت: برای پیشگیری از ایجاد فروچاله‌ها می‌توان اقدامات مختلفی مانند تغییر الگوی کشت و عدم کاشت محصولات پرآب‌بر، تغییر شیوه آبیاری، تبدیل برخی از زمین‌های زرع به گلخانه، بستن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور برای چاه‌های مجاز انجام داد.

وی با اشاره به ایجاد فرونشست‌ها یادآور شد: ایجاد فرونشست‌ها امری طبیعی است که البته با چشم قابل مشاهده نیست و بدین صورت است که به طور مثال زمین سالی یک سانتیمتر فرو می‌نشیند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟