به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد بر اساس ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور که همه‌ساله در دو محور اصلی شاخص‌های عمومی و اختصاصی در قالب جشنواره شهید رجایی و در پایان دوره ارزیابی هرسال انجام می‌شود، وزارت آموزش‌وپرورش در سال 1397 به‌عنوان دستگاه‌ برتر محور شاخص‌های اختصاصی عملکرد سال 96، از بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و معاونت‌های وابسته به رییس جمهور انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر از رئیس‌جمهور شد.

کمرئی افزود، وزارت آموزش‌وپرورش در سال 96 فعالیت‌های خود را بر محور شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد به‌عنوان مأموریت ذاتی دستگاه متمرکز کرده بود و با برگزاری جشنواره دستگاهی در اسفند سال 96 در چابهار و اقدامات مستمر توجیهی در راستای انعکاس دقیق و مستند عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دو محور عمومی و اختصاصی گامی بلند برداشت و خوشبختانه توانست رتبه برتر در میان وزارت خانه و سازمان‌ها را کسب کند.

کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: وزارت آموزش‌وپرورش دستیابی به اهداف شاخص‌های عمومی را اکنون به‌عنوان چشم‌انداز خود تعیین کرده، علی‌رغم محدودیت منابع مالی و ویژگی‌های ساختاری دستگاه که سبب می‌گردد درزمینه شاخص‌های عمومی نظیر محورهای اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، شفافیت و مدیریت مالی، بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای بهره‌وری، ارتقای سلامت اداری مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و نیز محور استقرار نظام مدیریت با محدودیت مواجه باشد، سعی دارد به بهبود عملکرد در این محورها به‌عنوان زیرساخت تحقق سایر اهداف توجه ویژه‌ای داشته باشد که خوشبختانه در این عرصه نیز علائم بهبود در قالب افزایش عملکرد ظاهرشده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: دستیابی به اهداف عملکردی در شاخص‌های اختصاصی نشانه آن است که آموزش‌وپرورش در پیگیری اهداف خود جدی و مصمم است و باهدف گذاری‌های دقیق، مبتنی بر اهداف اسناد تحولی نظام، نیاز جامعه و ظرفیت‌های سیستم قادر است اهداف کلیدی خود را به‌خوبی محقق سازد.

کمرئی توفیق به‌دست‌آمده را مرهون زحمات جامعه فرهنگی کشور اعم از معلمان، مدیران و عوامل اداری از سطح مدرسه تا ستاد دانست و گفت: تقویت خودباوری در نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در کنار تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه نیروی انسانی آن به‌ویژه معلمان و مدیران مدارس و رفع محدودیت‌های حداقلی سیستم آموزشی می‌تواند نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را در آستانه خیزشی بزرگ قرار دهد که ثمره آن تحقق انتظارات جامعه و نظام از آموزش‌وپرورش کشور است.

دبیر جشنواره شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تبریک این موفقیت به همه متصدیان آموزش‌وپرورش کشور به معرفی و اهداف جشنواره شهید رجایی در حوزه دستگاهی پرداخت و گفت: با مطرح‌شدن ماده ۱۴۲ قانون برنامه چهارم توسعه و فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری "ارزیابی عملکرد و برگزاری جشنواره شهید رجایی" اهمیت ویژه‌ای پیداکرده و به یکی از مباحث قابل‌توجه در نظام مدیریت عملکرد دستگاه‌ها تبدیل‌شده است.

وی گفت از سال ۱۳۸۷ و مطابق با ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشور، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی فصل ۱۱ (مواد ۸۱ و ۸۲) فصل جدیدی را در این راستا باز کرد که همچنان ادامه دارد. درواقع در این دوره، مدیریت عملکرد جایگزین ارزیابی عملکرد شده ­است. دستگاه‌ها باید این چرخش را در بهبود مستمر و تدریجی عملکرد خود جدی بگیرند و ارزیابی عملکرد را به‌عنوان یک رکن اساسی از نظام مدیریت عملکرد تلقی نمایند.

دبیر جشنواره شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: در جشنواره چهاردهم شهید رجایی (سال 1397) دستگاه‌های برتر به استناد بخشنامه ارسالی در محورهای مختلف شناسایی و معرفی خواهند شد که شامل چند محور کلیدی می‌شود.

نخست انتخاب حداکثر 3 دستگاه از بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور که بتوانند بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته درمجموع دو بعد شاخص‌های عمومی و اختصاصی (موضوع‌بند الف و ب ماده 3 آیین­نامه اجرایی مواد 81 و 82 ق.م.خ.ک) کسب نمایند.

دوم، انتخاب حداکثر 3 دستگاه از بین سازمان­ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی که قادر باشند بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته درمجموع دو بعد شاخص­های عمومی و اختصاصی (موضوع‌بند الف و ب ماده 3 آیین­نامه اجرایی مواد 81 و 82 ق.م.خ.ک) کسب نمایند. سوم، انتخاب حداکثر 3 دستگاه که بالاترین امتیاز یا بیشترین میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در شاخص‌های عمومی و یا محورهای آن کسب نمایند و بالاخره انتخاب حداکثر 3 دستگاه که بالاترین امتیاز یا میزان رشد امتیاز را نسبت به سال گذشته در شاخص‌های اختصاصی کسب نمایند و وزارت آموزش‌وپرورش در دسته اخیرالذکر جایگاه برتر را کسب کرده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد در خاتمه به اهداف جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره شهید رجایی به‌منظور شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت و در جهت نهادینه کردن فرهنگ " ارتقاء و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی" در سطوح مختلف ملی، استانی و دستگاهی برگزار می‌شود و سعی دارد از طریق تقدیر و تشویق دستگاه‌های برتر، به استناد آیین‌نامه اجرایی مواد 81 و 82 قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه و بخشنامه جشنواره شهیدرجایی که سالانه ابلاغ می شود فرصتی را فراهم می آورد تا دستگاهها وضعیت عملکرد خود را در آیینه مهم‌ترین مرجع ارزشیابی‌کننده نظام اداری یعنی سازمان اداری و استخدامی و با تائید و حضور رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور مشاهده کنند و بر اساس آن برنامه‌ها و اقدامات آتی را در جهت بهبود و اصلاح عملکرد خود در پیش گیرند.

شایان‌ذکر است، چهاردهمین جشنواره شهید رجایی در 17 شهریور 97 با حضور رئیس‌جمهور، جمعی از مقامات کشوری، وزرا و مسئولین سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اداری کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.