تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جدید پیش بینی شد


مجری طرح گندم کشور پیش بینی کرد با توجه به اقدام های صورت گرفته در مورد مصرف بذر کیفی گندم و شیوه های کشت، تولید این محصول در سال زراعی 97- 1398 به 14 میلیون تن برسد.

ایران اکونومیست - تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جدید پیش بینی شد
به گزارش ایران اکونومیست؛ «اسماعیل اسفندیارپور» امروز (شنبه) در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- 13٩٧ افزود: 476 هزار تن بذر اصلاح شده باکیفیت گندم برای سال زراعی پیش رو در 90 لاین و رقم جدید آماده شده است و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

کشت گندم در سال زراعی جدید از دهه سوم شهریور ماه در مناطق غربی کشور آغاز می‌شود.

اسفندیارپور اضافه کرد: ارقام جدیدی از بذرهای مقاوم به کم‌آبی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. با کارهایی مانند کشاورزی حفاظتی، کنترل علف‌های هرز و بهبود تغذیه نیز سعی کرده‌ایم بهره‌وری را بیشتر کنیم.

این مسوول تصریح کرد: میزان بارش‌ها در سال زارعی جاری حدود 165 میلیمتر بود که نسبت به سال زراعی پیش 21 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش سطح زیرکشت در سال های اخیر، با استفاده از فناوری‌های نوین و دانش روز توانستیم به ازای مصرف هر مترمکعب آب سه کیلوگرم گندم تولید کنیم.

** قیمت کود ثابت می ماند
اسفندیارپور به استفاده از ارقام جدید گندم در چهار استان کرمانشاه، لرستان،‌کردستان و آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: در این پروژه‌ها تغذیه حفاظتی و تنوع سازی در گونه‌های کشت موردنظر بود که نتایج خوبی در پی داشت.

وی گفت: اکنون بذر مورد نیاز فرآوری و بوجاری شده است.

به گفته وی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کود را بدون افزایش قیمت نسبت به پارسال در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سال زراعی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد؛ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید تا پیش از آغاز سال زراعی به تصویب شورای اقتصاد برسد.

پیش بینی می شود امسال 13 میلیون و 400 هزار تن گندم در کشور تولید و نزدیک به 10 میلیون تن آن از سوی دولت خریداری شود.

پارسال نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد و با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی امروز درباره آخرین وضعیت تعین تکلیف نرخ تضمینی گندم گفت: وظیفه قانونی وزارتخانه این بود که در مرداد ماه قیمت کارشناسی شده گندم را به شورای اقتصاد پیشنهاد دهد و این اقدام صورت گرفته و برای اعلام این نرخ توسط شورای اقتصاد پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: تولید کنندگانی که اردیبهشت و خردادماه گندم خود را تحویل داده‌اند، 100 درصد مطالبات را دریافت کرده‌اند اما به طور متوسط 70 درصد پول گندم کاران پرداخت شده است.

به گفته وی، این هفته نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران پرداخت و تا یک ماه آینده مطالبات این گروه از کشاورزان تسویه می شود.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 1397 همانند پارسال، هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (یک هزار و 300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300 ریال (یک هزار و 330 تومان) خریداری می شود و خرید گندم از مناطق سردسیر، غرب و شمال غرب تا اوایل مهرماه امسال ادامه می یابد.

ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ٩٧ با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد.

در این آیین 32 کشاورز نمونه، محقق و مدیران موفق تجلیل شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس