توسعه نامتناسب سردخانه ها در آذربایجان غربی


توسعه نامتناسب سردخانه ها در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- در حالی که ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه های میوه در آذربایجان غربی از سطح نیاز این استان فراتر رفته، 360 سردخانه جدید نیز در حال احداث است؛ طرح هایی که با توجه به وضعیت موجود به تغییر کاربری نیاز دارد تا از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن میوه یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود و از سوی دیگر موقعیت ممتاز مرزی، امکان صادرات میوه این استان به کشورهای همسایه را به ویژه در نیمه دوم سال فراهم کرده است.
به گفته کارشناسان حدود 25 درصد از میوه تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف شده و مابقی آن تنها نصیب بخشی از سردخانه ها می شود؛ اگرچه نبود بازاریابی مناسب و برخی دیگر از موانع نیز صادرات میوه این استان را محدودتر کرده است.
بر همین اساس بیشتر سردخانه ها یا مورد بی مهری صاحبانشان قرار گرفته یا به دلیل توسعه نامتناسب با تعطیلی و ورشکستگی دست به گریبان است؛ تا جایی که برخی از صاحبان این سردخانه ها، به جای نگهداری میوه به دنبال کرایه دادن محوطه ها برای برگزاری جشن های عروسی هستند.

** ظرفیت فراتر از نیاز
رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با اشاره به وجود 340 سردخانه با یک میلیون تن ظرفیت در این استان، گفت: ظرفیت سردخانه های میوه فراتر از نیاز استان می باشد.
مراد آقابالازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: تعداد زیادی سردخانه نیز در سطح استان در حال احداث است که با اضافه شدن آنها به سردخانه های در حال بهره برداری، وضعیت این صنعت در استان وخیم تر می شود.
آقابالازاده با اشاره به اینکه سردخانه‌های استان توانایی نگهداری کوتاه مدت میوه هایی چون گیلاس، شلیل، هلو و زردآلو را دارد، گفت: محصول غالب باغ های آذربایجان غربی انگور و سیب بوده و با توجه به ماندگاری بالا، عمده میوه دپو شده در سردخانه‌های استان سیب است.
رییس اتحادیه سردخانه ‌داران آذربایجان غربی اصلی ترین مشکل سردخانه ‌داران را صدور مجوز تاسیس سردخانه‌های جدید و بیش از حد ظرفیت میوه استان دانست و اظهار داشت: در بهترین زمان حدود 700 هزار تن میوه در سردخانه های استان دپو می‌شود و 250 هزار تن ظرفیت خالی باقی می‌ماند.
آقابالازاده اضافه کرد: امسال با توجه به بروز حوادث غیرمترقبه، حدود 750 هزار تن میوه در استان تولید شده و 250 هزار تن از آن به صورت تازه خوری مصرف می شود؛ در نتیجه تنها نیمی از ظرفیت سردخانه های استان با میوه پر خواهد شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت سردخانه های استان در نیمی از سال خالی است، ادامه داد: وجود ظرفیت های خالی سردخانه های استان نشان از آن دارد که احداث سردخانه جدید فاقد توجیه اقتصادی است و سرمایه گذاران باید در بخش های دیگری چون سورت و بسته بندی محصولات سرمایه گذاری کنند.
رییس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان غربی بر هم خوردن نظم اقتصادی در این صنعت را از دیگر مشکلات سردخانه داران استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه سردخانه داران به خاطر جذب مشتری به هر نحو ممکن، قیمت های پایین تری از نرخ مصوب اتحادیه ارائه می کنند تا از اندک درآمد آن بهره ببرند.
آقابالازاده با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، تحریم ها و نرخ ارز نیز اظهار داشت: افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن هزینه های جاری و تعمیر سردخانه‌ها شده و گاز سردخانه که محصولی وارداتی است با قیمت های بسیار بالا تامین می شود.
وی با بیان اینکه حمایت خاصی از سردخانه های استان صورت نمی گیرد، اذعان کرد: صاحبان 50 تا 60 درصد سردخانه های استان که پس از سال 1385 تسهیلات بانکی مختلف برای گذران امور اخذ کرده اند، در بازپرداخت این تسهیلات با مشکلات عدیده مواجه هستند.
رییس اتحادیه سردخانه ‌داران آذربایجان غربی از تبدیل شدن برخی سردخانه های استان به تالارهای عروسی نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سردخانه داران استان با حمایت های ویژه دولتی بتوانند در همان محیط و با تغییر کاربری نسبت به ایجاد واحدهای تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اقدام کنند.
آقابالازاده با تاکید بر اینکه دولت سردخانه داران را موظف به دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از کشاورزان کرده است، افزود: متاسفانه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کشاورزان و پرداخت آن به دولت به ضرر کشاورزان است و کشاورزان قادر به پرداخت مالیات نیستند.

** ضرورت تغییر کاربری سردخانه های در حال احداث
مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم از صدور مجوز تاسیس برای 360 سردخانه میوه جدید در این استان خبر داد.
پرویز تومرایی در گفت ‌و گو با ایرنا اظهار داشت: سردخانه های جدید که مجوز برای تاسیس آنها در سال های گذشته صادر شده است، ظرفیتی بالغ بر یک میلیون تن دارد که با افزوده شدن همه آنها به سردخانه های فعال استان، ظرفیت دپوی میوه در سردخانه ها به 2 میلیون تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این سردخانه ها از 10 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اذعان کرد: همه این سردخانه ها باید پالایش شده و تنها به سردخانه های بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی اجازه ادامه روند ساخت داده شود؛ مابقی آنها با تغییر کاربری برای صنایع دیگر زیرمجموعه بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه به جز موارد معدود، تنها سیب درختی در سردخانه های استان طی 6 ماهه دوم سال نگهداری می شود، بیان کرد: سال گذشته با وجود برداشت یک و میلیون و 200 تن سیب از باغ های استان تنها 700 هزار تن آن وارد سردخانه های استان شد و مابقی ظرفیت فعلی سردخانه ها خالی بود.
مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه باغ های استان سودآور نیست، اظهار داشت: متوسط تولید باغ ها استان 24 هزار تن در هکتار بوده که بسیار پایین تر از استانداردهای جهانی است و همین امر نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی بخش باغی استان می باشد.
تومرایی، با تاکید بر بازسازی باغ های استان با هدف بارآوری بهتر، گفت: عمده مشکل سردخانه های استان کمبود میوه تولیدی است و باغداران استان با نوسازی، بازسازی و اصلاح ارقام درختی می توانند علاوه بر افزایش تولید میوه و فعال سازی صنعت سردخانه ای استان، سودآوری خود را نیز افزایش دهند.
وی همچنین با اشاره به وضعیت استراتژیک آذربایجان غربی برای اتصال به بازارهای جهانی و اروپایی نیز گفت: باغداران سایر استان های کشور نیز می توانند برای دپوی میوه های صادراتی خود از سردخانه های استان استفاده کنند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 120 هزار هکتار باغ بارور بوده که تولید یک میلیون و 200 هزار تن محصول از این باغ ها ثبت شده است؛ از کل اراضی باغی استان نیز 21 هزار و 500 هکتار به کشت محصولات هسته دار اختصاص یافته است و سالانه 180 هزار تن محصول از آنها برداشت می شود.
7125/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام