مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»


 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

درباره اپل کتاب‌های زیادی نوشته شده و برخی از آنها به پرفروش‌ترین کتاب‌های سال هم تبدیل شده است. شاید یکی از دلایل تعدد انتشار کتاب درباره این شرکت آن است که اپل آموزه‌های بسیاری دارد و افراد زیادی را بر آن می‌دارد که نسبت به موفقیت این شرکت از گذشته تا به امروز کنجکاو باشند. در ادامه نگاهی داریم به چند کتابی که طی سال‌های اخیر درباره این شرکت منتشر شده است.

انتخاب خلاقیت (Creative Selection)

 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۱۱ فوت کرد، تمام متخصصان در این فکر بودند که چه کاری می‌توان کرد که شرکت اپل بدون حضور جابز، مانند گذشته محصولات فوق‌العاده تولید کند. این سوال را یک برنامه‌نویس به نام Ken Kociendaa در کتاب جدیدش به نام Creative Selection، با نگاهی به گذشته و دوره طلایی اپل پاسخ داده است. Ken در کتابش از ۱۵ سال کارش در شرکت اپل می‌گوید و در مورد طراحی و تولید اولین نسل از آی‌فون، آی‌پد و مرورگر وب سافاری توضیح می‌دهد.

در کتاب Kocienda، داستان نحوه طراحی و تولید نرم‌افزار اختصاصی اپل توضیح داده می‌شود، دستاوردی از اپل که شهرت و محبوبیت این برند را رقم زد. بر اساس توضیحات ارائه شده در کتاب، تکنیک اپل در ساخت این نرم افزار اختصاصی، پروسه آزمون و خطا و سنجش بازخورد بوده است. این پروسه از این قرار است: وقتی برنامه‌نویسی ایده‌ای به ذهنش خطور می‌کند، ایده خود را در قالب یک دموی کوتاه معرفی می‌کند. اصلا نیازی نبود که این دمو تدوین شده و کامل شده باشد ولی ایده مد نظر باید به‌صورت منسجم توضیح داده می‌شد.

در ادامه، این ایده معمولا به‌صورت یک دمو به کارمندان دیگر نمایش داده شده و اگر دموی اولیه، بازخورد خوبی دریافت می‌کرد، می‌توانست گسترش پیدا کرده و به همین ترتیب، دموی مدنظر به دست رئیس شرکت می‌رسید و در صورت تایید به مرحله تولید نیز می‌رسیده است. در این پروسه که منتسب به پروسه داروین است بهترین ایده‌ها انتخاب شده و به شکل بهترین دمو معرفی می‌شدند. از آنجا که این پروسه، روند انتخاب بهترین و خلاقانه‌ترین گزینه است، نام کتاب نیز «انتخاب خلاقانه» (Creative Selection) نام دارد.

کتاب Kocienda با معرفی دمویی از جابز شروع می‌شود و در ادامه توضیح داده می‌‌شود که سافاری-اولین مرورگر وب اپل- چگونه توسعه پیدا کرد ولی بخش اعظمی از کتاب، به نحوه خلق کیبورد برای اولین نسل از آی‌فون اختصاص دارد. کیبورد آی‌فون شاید به نظر موضوع چندان مهمی نیاید اما طبق توضیحات Kocienda، اولین راه برقراری ارتباط با دستگاه بوده است و به همین دلیل طراحی و کارآیی درست و صحیح آن برای موفقیت آی‌فون، اساسی محسوب می‌شد. اگر کیبورد این دستگاه به خوبی عمل نمی‌کرد، کل ایده آی‌فون با شکست روبه‌رو می‌شد.

در آن زمان، صفحات نمایش مالتی‌تاچ یا چندلمسی، کلا ایده جدیدی محسوب می‌شد و صفحه نمایش اولین نسل از آی‌فون نیز نسبتا کوچک بود. تیم اپل در آن زمان، بعد از تلاش فراوان و تحمل سختی‌های زیاد موفق شد کیبورد QWERTY را برای این مدل تعبیه کند. تا آن زمان هیچ کس چنین کاری را انجام نداده بود. در کتاب Kocienda به سادگی توضیح داده می‌شود که هیچ جادویی پشت پرده پروسه طراحی محصولات اپل نبوده است و این تنها «تلاش سرسختانه برای تحقق ایده‌ها» و « معرفی منسجم ایده‌ها در دموها» بوده که سرانجام نتیجه‌بخش و ماندگاری داشته است. جزئیات جالبی در این کتاب اشاره شده است از جمله دمویی که منتسب به شخص استیوجابز بوده است.

هرچند این کتاب می‌تواند برای برخی از خواننده‌ها، ریتم کندی داشته باشد اما در هر صورت جزئیات بسیاری در آن اشاره شده و تمام مراحل توسعه ابتدایی نرم افزار اپل به‌صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است. در این کتاب همچنین در مورد پروسه آزمایشی مدیر تیم طراحی آن زمان اپل جانی آیو نیز توضیح داده شده است. در این کتاب گفته می‌شود که چگونه تیم طراحی، عملی کردن ایده‌ها را با اسکچ‌زنی شروع می‌کرد، طرحی که در ادامه به مدل سه‌بعدی تبدیل می‌شد. این مدل سه بعدی شیوه‌ای بود که ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه، جامه واقعیت به تن می‌کرد. کتاب Creative Selection آقای Kocienda، کتاب نایابی است که می‌تواند دیدی حقیقی در مورد شرکت سرشناس اپل و شیوه‌های ایده‌پردازی و خلاقیت این شرکت معرفی کند. این کتاب در آمازون با قیمت ۹۹/ ۲۸ دلار به فروش می‌رسد.

دیزاین شده در اپل کالیفرنیا

 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

کتاب Designed by Apple in California توسط خود اپل منتشر شده و در واقع مروری است بر کل محصولاتی که توسط اپل دیزاین شده است. این کتاب تنها کتابی است که در خود اپل‌استور به فروش می‌رسد و در دو قطع بزرگ و کوچک فروخته می‌شود. کتاب توسط جانی آیو دیزاینر ارشد محصولات اپل نوشته شده و عکس‌های آن توسط Andrew Zuckerman گرفته شده است. کتاب در واقع شامل ۲۵۰ عکس از محصولات قدیمی و جدید اپل است و به استیو جابز تقدیم شده است. خود جانی آیو معتقد است که این کتاب آرشیو اپل است.

انقلاب در سیلیکون ولی

 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

Andy Hertzfeld عضو تیمی بود که نخستین کامپیوتر مک را ساخت و به دلیل همین موقعیت او در جریان یک انتقال تاریخی مهم در عرصه تکنولوژی قرار داشت. انتقالی که اپل را از دستورات خطی به سمت رابط کاربری گرافیکی پیش برد. این تغییر تکنولوژی در خود اپل انقلابی برپا کرد که بعد به اخراج استیو جابز منتهی شد اما در ادامه رقبای اپل مانند مایکروسافت و اینتل نیز به سمت ساخت کامپیوتر شخصی پیش رفتند.

Insanely Great

 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

این کتاب به جای تمرکز روی استیو جابز روی کامپیوتر تمرکز کرده که همه چیز را تغییر داده است. کتاب توسط یکی از نویسندگان بزرگ حوزه تکنولوژی به نام Steven Levy نوشته شده است. او در این کتاب در جست‌وجوی تغییری است که کامپیوترهای مک درجهان ایجاد کرده، تغییری نه فقط محصولی بلکه در ترکیبی که باعث تحول در اقتصاد، تکنولوژی و... شده است. استیون لوی در چاپ جدید این کتاب مصاحبه‌ای منتشر نشده را که قبلا با استیو جابز انجام داده را منتشر کرده است.

Insanely Simple

 مهم‌ترین آثار درباره بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان «اپل»

کن سیگال، مسوول بخش خلاقیت در یک آژانس تبلیغاتی بود که با استیو جابز از نزدیک کار می‌کرد او بزرگ‌ترین کمپین‌های اپل را هدایت می‌کرد از جمله آنها کمپین بسیار مشهور THINK DEFERENT است که به‌عنوان شعار اپل شهرتی تاریخی دارد. او در این کتاب شرح می‌دهد که چرا استیو جابز به ساده‌سازی بیش از هرچیز دیگری اعتقاد داشت و همین بزرگ‌ترین سلاح او بود. به گفته کن سیگال در این کتاب ساده‌سازی فقط یک عنصر در دیزاین اپل نبود بلکه یک ارزش بود که جابز آن را در تمام سازمان اپل گسترش داد. به گفته سیگال همین ارزش اپل را از بحران ۱۹۹۷ نجات داد و بعد از اپل نیز برخی شرکت‌های دیگر آن را تعقیب کردند.

donya-e-e​qtesad.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی