صرافی‌ها مجاز به واردات ارز و طلا شدند


صرافی‌ها مجاز به واردات ارز و طلا شدند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم مداخله بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با به کارگیری منابع ارزی تاکید کرد.

به گزارش بنکر (Banker)،محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به حضور همتی رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فضای مثبت تعاملی و همدلی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برای مدیریت امور بانکی و ارزی کشور وجود دارد و اگر در گذشته به سیاست های ارزی و عملکرد مدیریتی نقد جدی وارد می شد، امروز فضای همکاری ها عمدتاً روی راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محورهای مهمی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی در این رابطه صورت گرفت که می توان به این موضوع اشاره کرد که صرافی ها مجاز به واردات ارز و طلا به کشور شدند، در حالی که قبلاً این موضوع ممنوع بود و هرگونه وارداتی قاچاق محسوب می شد، در این رابطه صرافی ها مجاز شدند که به صورت قانونی طلا به کشور وارد کنند و حمایت از سوی بانک مرکزی نیز انجام خواهد شد.
پورابراهیمی افزود: روان شدن فعالیت های بازار ثانویه ارز نیز در دستور کار قرار گرفت چرا که تاکنون این بازار به دلیل نبود زیرساخت ها خیلی فعال نشده شود و امید است که حرکت در این بازار استمرار یابد.
وی تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که داریم بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده و این در حالی است که برآورد می شود مجموع تقاضاها حدود ۴ میلیارد دلار باشد و این بیانگر این است که منابع ارزی در بازار ثانویه نسبت به بازار اولیه بالاست.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارتباط با تخصیص ارز مسافری، دانشجویی و بیماران متاسفانه به دلیل تاخیر بانک مرکزی در مداخله و مدیریت بازار، هفته گذشته بازار با روند افزایش روبرو شده و این در حالی است که حجم مبادلات درخصوص ارزهای مذکور حدود ۳ درصد بوده، یعنی حدود ۹۷ درصد ارز تخصیصی مربوط به بازارهای اولیه و ثانویه است.
وی گفت: حدود ۵.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از اول سال جاری تاکنون اختصاص یافته و انجام این مهم در حال استمرار است.
پورابراهیمی ادامه داد: عددهای مربوط به نرخ ارز در بازار غیررسمی تحت تاثیر قیمت های ارز برای نیاز ۳ درصدی است که باید با مدیریت بانک مرکزی این موضوع حل شود.
به نوشته ایسنا، وی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ های بالای ارز با شاخص های اقتصادی تطابقی ندارد و مطمئن هستم ظرف هفته آینده شرایط سیاست های ارزی ارتقا می یابد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بار روانی و رسانه ای مربوط به نرخ ارز که حدود ۳ درصد تقاضای بازار را تشکیل می دهد، بالاست و انتظار می رود بانک مرکزی به این وضعیت رسیدگی کند و با توجه به توافق انجام شده، ذخایر بانک مرکزی نباید تحت هر شرایطی در اختیار بازار قرار بگیرد، اما منابع ارزی در اختیار دولت و بانک مرکزی این قابلیت را دارد که توسط دولت برای مدیریت بازار به کار گرفته شود. در هر صورت برداشت ناصحیحی از رفتار بانک مرکزی انجام شد و توافق شد که بانک مرکزی از محل منابع ارزی به بازار ورود کند، البته این کار آغاز شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: این توافق انجام شده که بانک مرکزی با به کارگیری تمام ظرفیت های حاصل از منابع ارزی صادرات نفتی و غیرنفتی به بازار ورود کند و با توجه به توافقات انجام شده پیش بینی می شود شرایط بازار ارز در روزهای آینده بهتر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز 26 اسفند / فیلم