صادرات برخی کالاها برای حمایت از دهک های پایین ممنوع شد


صادرات برخی کالاها برای حمایت از دهک های پایین ممنوع شد

تهران- ایرنا- معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ممنوعیت صادراتی برخی کالاها با 2 هدف تنظیم بازار داخلی و حمایت از دهک های پایین جامعه که قوت غالب آنان را تشکیل می دهد، انجام شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدرضا مودودی» افزود: چای، انواع روغن خوراکی، دانه‌های روغنی و روغن خام و پالم، شکر، انواع شیر خشک صنعتی و اطفال و کره در بسته‌بندی بالای 500 گرم، گوشت گرم، دارو و هرآنچه با ارز چهار هزار و 200 تومان تامین اعتبار می‌شود در فهرست مهمترین اقلام ممنوعه صادراتی قرارگرفته‌اند.
وی توضیح داد: یارانه ویژه به این کالاها تعلق می گیرد و مواد اولیه آنها از خارج کشور با ارز دولتی وارد می‌شود، بنابراین اولویت این است که به مصرف کنندگان ایرانی بویژه افراد دهک‌های پایین تر جامعه تعلق گیرد.
مودودی تاکید کرد: رفع ممنوعیت‌های صادراتی می‌تواند رانت بزرگی برای همسایگان کشور از نظر تجاری ایجاد کند، زیرا افرادی که برای تجارت از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند کالایی که با ارز دولتی تامین اعتبار شده را خریداری می‌کنند، اما خارج از مرز ایران با همان قیمت هشت تا 9 هزار تومان به فروش می‌رسانند.
وی اضافه کرد: امروز شرایط به گونه ای است که مدیریت صادراتی باید جدی گرفته شود و نباید فضا را برای رانت و قاچاق کالا بویژه کالاهای اساسی فراهم کرد.
معاون توسعه صادرات سازمان یاد شده از ممنوعیت صادرات محصولاتی که تولید داخلی به آنها احتیاج دارد نیز خبر داد و افزود: بعضی محصولات مثل ضایعات کاغذ که مورد استفاده کارخانه‌های داخلی برای بسته بندی یا سایر استفاده ها قرار می‌گیرد با ممنوعیت صادرات روبرو شده‌اند.
به گزارش ایرنا،شرایط ایجاد شده در بازار برخی محصولات کشاورزی سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی وارد شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی، تا اطلاع ثانوی صادرات ١٨ قلم کالا را ممنوع کند.
«محمود حجتی» وزیر جهادکشاورزی ششم تیرماه امسال در نامه ای به «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ممنوعیت صادرات ١٨ قلم کالای اساسی دام، طیور و آبزیان همچون ذرت، گندم، آرد، جو، جودوسر، دانه های روغنی، روغن خام، روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودارو سورگوم تا اطلاع ثانوی شد.
اقتصام*3065**1559

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین