جوان شاعر کرمانشاهی گفت: در فضای شعری این روزهای انجمن‌های ادبی کرمانشاه، حاشیه‌های آن بیشتر از شعر موردتوجه قرار می‌گیرد و این برای شاعران نوقلم و جوان ازجمله خودم اصلاً مناسب نیست و باعث کمرنگ شدن حضور جوانان در محفل‌های ادبی می‌شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، محنا امیری جوان شاعر کرمانشاهی متولد سال 76 و دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات است که طی یک سال فعالیت در عرصه شعر و البته هنرآموزی از محضر اساتید برجسته استان، گام‌های بسیار مستحکمی را در مسیر شعر این دیار بردارد و در گفتگویی صمیمانه با خبرگزاری موج کرمانشاه، از دغدغه‌هایش در این عرصه می‌گوید...

به‌جز شعر در رشته هنری دیگری فعالیت دارید؟

من از هفت‌سالگی در رشته‌ی نقاشی تا سال آخر دبیرستان فعالیت داشتم البته این باعث نشد که از ورزش غافل شوم و رزمی‌کار بودم تا اول دبیرستان که به خاطر برخورد به مشکل جسمانی کوتاه‌مدت، تصمیم گرفتم برای به وجود نیامدن همان مشکل کنار بگذارم، در کنار آن طی این مدت تئاتر هم کارکردم اما به مدت کوتاهی ... چون تصمیم گرفتم برای موفقیت بین علاقه‌هایم که شعر، تئاتر و نقاشی بود، تنها یکی را انتخاب کنم که به شعر عشق داشتم شعر را انتخاب کردم.

حاشیه در کارکرد امروز انجمن‌های ادبی کرمانشاه، مقدم بر اصل است

چه مدتی است که شعر می‌نویسید و طی این مدت از وجود چه استادانی بهره برده‌اید؟

تا جایی که یاد دارم از اواسط سال 95 شروع به سرودن شعر کردم که البته این روند جسته‌گریخته بود اما فعالیت جدی و مستمرم از اوایل سال 96 بود و در مورد اینکه افتخار حضور در کنار چه استادانی را داشتم خوب شاعر ارزشمند کرمانشاهی آقای پیمان سلیمانی که همیشه به بنده لطف داشته و اغراق نیست اگر بگویم ایشان بودند که انگیزه‌ی نوشتن رو به من دادند و می‌دهند و در این مسیر همیشه مشوقم بودند، به خاطرم هست که به‌صورت اتفاقی در کارگاه‌های آموزش عروض و قافیه خوب ایشان شرکت کردم و با ممارست این بزرگوار الآن جسارت می‌کنم و در محضرشان می‌نویسم.

اما در کنار آن از محضر استادان عزیز دیگری که بسیار به من حقیر لطف داشتند می‌توانم به بزرگانی همچون رضا حساس، امین شیرزادی، حسین احمدی محجوب، خانم بهاره سالارآبادی، فرشاد فرصت صفایی، استاد محمود امینی، محمد ویسی، خانم مریم کرباسی، افسانه غیاثوند، میلاد عرفان پور و محمدحسین نعمتی در تهران تلمذ کرده و افتخار همکاری با آن‌ها را داشته.

به نظر شما حال و ‌هوای انجمن‌های شعر چگونه است آیا در پیشبرد اهداف جوانان مثمر ثمر واقع می‌شود؟

ببینید در اینکه حال و هوای انجمن‌ها خوب است هیچ شکی نیست اما به زعم من این نهاد هنری در کرمانشاه، حاشیه‌های آن بیشتر از شعر موردتوجه قرارگرفته است و این برای شاعران نوقلم و جوان ازجمله خودم اصلاً مناسب نیست و باعث کمرنگ شدن حضور جوانان در محفل‌های ادبی می‌شود، چراکه نقد صحیح برای ادامه دادن راه جوانان مناسب‌تر از پرداختن به حاشیه‌ها و سوءتفاهمات است.

چند شاعر بزرگ کرمانشاهی را نام ببرید؟

استاد فرشید یوسفی، استاد پرتو کرمانشاهی، معینی کرمانشاهی، استاد پیمان سلیمانی، محمد سعید میرزایی، همت علی اکرادی، یدالله عاطفی تا جایی که ذهنم یاری می‌کند جزء نام آواران عرصه شعر معاصر کرمانشاه هستند.

جایگاه شعر کرمانشاه در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شعر کرمانشاه در ایران فکر می‌کنم از یک دهه پیش به بعد خیلی جایگاه کمرنگی پیدا کرد و همین الآن حتی اگر شاعرهای خوبی هم که داشته باشیم با توجه به پتانسیل شعری کرمانشاه، متأسفانه به جایگاه قبلی نرسیده و نمی‌رسد، مگر شاعران خودشان بخواهند به‌ دور از توهمات و حاشیه‌ها که دقیقاً باعث افت شعری در استان شده فقط و فقط به شعر بپردازند.

شما از فعالان کانون ادبی روزنه نیز هستید، در این خصوص نیز اگر صحبتی هست، بگویید؟

این کانون از اواخر سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد که مدیریت آن با پیمان سلیمانی است، این کانون از زمان افتتاحیه مخاطبان واقعی شعر خود را شناسایی کرد و سعی کرد آن‌ها را به‌ دور از هر حاشیه‌ای به شعر نزدیک‌تر کند که پیمان سلیمانی با دعوت یک یا دو کارشناس ادبی هر جلسه این فعالیت خود را با حضور شاعران جوان و پیشکسوت یا نقد و شعرخوانی ادامه می‌دهد که بعد از آن گزارش مکتوب آن جلسه را اعم از چگونگی برگزاری جلسه، عکس، شعر شاعران را استاد رضا حساس در صفحه‌ی ادبی نشریات کثیرالانتشار چاپ می‌شود و تابه‌حال کانون ادبی روزنه رزومه‌های خوبی در پرونده‌ی خود دارد و قرار بر این است که از این به بعد نقدها کاملاً دقیق‌تر و بازمان بیشتری برای هر شعر صورت بگیرد

حتی اگر یک یا دو اثر نقد شد ضمن اینکه نقد با رضایت خود شاعر صورت می‌گیرد لذا اولویت با کسانی ست که خودشان می‌خواهند شعرشان نقد شود و با همراهی دوستان شاعر برنامه‌ها و خبرهای خوب‌تری درراه است و همین‌جا از همه دوستان و علاقه‌مندان دعوت می‌کنم پنجشنبه‌ها دو هفته یک‌بار ساعت 17 واقع در چهارراه جوانشیر فرهنگسرای شهر در محفل ما حضور پیدا کنند.

کلام آخر؟

امیدوارم که همه‌ی دلسوزان ادبیات برای برگرداندن جایگاه قبلی شعر کرمانشاه و بهبودی شعر جوان‌ترها در این نشست‌های تخصصی همراهی کند و بتوانیم بسط و اشاعه چنین رویدادهای شعر اصیل کرمانشاه را به‌روزهای اوج خود برسانیم.

گفتگو محسن معراجی