مرمت کهن‌ترین گذرگاه به سمت حرم رضوی در دست اقدام است


مرمت کهن‌ترین گذرگاه به سمت حرم رضوی در دست اقدام است

گروه اجتماعی - مشاور شهردار مشهد گفت: بازار سنتی فرش مشهد با قدمتی کهن گذرگاهی برای رسیدن به حرم مطهر رضوی است که این گذرگاه باید حفظ شود لذا در صددیم با رویکرد نوینی وارد عرصه مرمت و احیای بازار فرش شویم.

مرمت کهن‌ترین گذرگاه به سمت حرم رضوی در دست اقدام است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی سید محمد مهدی معینی امروز در همایش آموزه های احیا و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیای بازار فرش مشهد در کتابخانه قلم گفت: بازار سرشور و بازار فرش مشهد از جمله آثار مهم تاریخی مشهد محسوب شده که باید به عنوان یک میراث کهن از آن حمایت کرد که برای احیا نیازمند مرمت بوده و این مهم طی یک سال گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 12 سال است که برای احیای بازار سرشور و بازار فرش مشهد اقدام شده ولی تاکنون این فعالیت ها به نتیجه نرسیده و اینک از هویت تاریخی بازار سرشور چیزی باقی نمانده است.

مشاور شهردار مشهد با اشاره به اینکه اسفند ماه 96 قرارداد مرمت بازار فرش بین دستگاه های مسئول منعقد شد، گفت: برای مرمت و احیای بازار فرش مشهد کمیته در 7 بخش متشکل از نماینده مدیریت شهری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، آستان قدس رضوی، شهرداری منطقه ثامن و کسبه محل تشکیل شده تا به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

معینی افزود: بازار فرش گذرگاهی برای رسیدن به حرم مطهر رضوی است و این گذرگاه باید حفظ شود لذا در صددیم با رویکرد نوینی وارد عرصه مرمت و احیای بازار فرش شویم.

وی با بیان اینکه بازارهای جدید امروز در رقابت با بازارهای سنتی قرار دارند، اظهار کرد: در گذشته نقش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی در بازارها بسیار پررنگ بود ولی در بازار مدرن امروزی تنها به بخش اقتصادی و تفریحی توجه می شود. با توجه به اینکه بازارهای سنتی و با قدمت در ساختار اجتماعی شهر نقش مهمی دارند اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم این بازارها در برخی شهرها رها شده اند.

در ادامه ساسان نوروزی، مشاور طرح مرمت و احیای بازار فرش مشهد، نیز در این همایش گفت: بازار فرش مشهد بسیار فرسوده است و از اصول ایمنی برخوردار نیست. این امر تا حدی است که حتی آتش نشانی و بیمه در برابر رخداد حوادث احتمالی در این بازار سلب مسئولیت کرده اند.

نوروزی با اشاره به اینکه این بازار مسیر عبور زائران از باب الهادی(ع) به سمت حرم مطهر رضوی است، بیان کرد: قدمت تاریخی این بازار به دوره تیموری بازمی گردد ولی هیچ شواهد کالبدی از بازار در دوره تیموری در دست نیست و فقط از بازار در دوره ناصری شواهد محدودی شامل چند عکس در دست است.

وی گفت: امتداد و مسیر حرکت بازار یک امتداد اصیل است و در بازسازی نباید این مسیر از بین برود. همچنین کالبد اجتماعی و هویتی این بازار باید در روند بازسازی حفظ شود.

نوروزی با اشاره به عزم مدیریت شهری مشهد بر مرمت و احیای این بازار افزود: همراهی دستگاه‌های مرتبط برای احیای این بازار ضروری است که تاکنون همراهی‌های خوبی از سوی این دستگاه‌ها نیز انجام شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن