آخرین وضعیت پرونده شهدای منا


آخرین وضعیت پرونده شهدای منا

رییس هیات کنسولی وزارت امور خارجه اعزامی به حج 97 امروز یکشنبه از پیگیری پرونده شهدای مسجد الحرام خبر داد و آن را در مسیر حل و فصل نهایی دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین کمالیان به خبرنگار ایرنا گفت : در جریان حج امسال فرصتی فراهم شد تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد و با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت پیگیری های لازم و بیشتری در خصوص آن صورت پذیرد.

وی در مورد آخرین اخبار پرونده 'مسجدالحرام' گفت: با پیگیری های انجام شده، اکنون اسامی شهداء و وراث اصلی و رسمی آنها در دست تهیه است و به زودی برای ادامه اقدامات به طرف سعودی ارائه خواهد شد.

این مقام دیپلماتیک کشورمان در مناسک حج، تاکید کرد این روند در همکاری با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در حال پیگیری و انجام است.

وی در عین حال درخصوص پیگیری های انجام شده درباره شهدای منا هم توضیحاتی داد. در جریان حادثه منا که سال 94 رخ داد، هزاران حاجی از سراسر جهان کشته شدند و در میان آنان تعداد زیادی از حجاج ایرانی نیز به شهادت رسیدند.

کمالیان با بیان اینکه پیگیری های مستمر در این زمینه همچنان ادامه دارد، افزود: این پرونده مسیر خاص خود را طی می کند و در جریان حج امسال در کنار پرونده مسجد الحرام مورد پیگیری ویژه قرار گرفته است.

وی درخصوص علل طولانی شدن رسیدگی به این دو پرونده نیز گفت: فقدان روابط سیاسی میان دو کشور، پیگیری این مسائل را با دشواری و کندی روبرو ساخته است.

وی راجع به اهمیت حضور هیات کنسولی وزارت امور خارجه در حج گفت: ما هم اکنون اگر چه در شرایط ویژه ای در مناسبات سیاسی به سر می بریم، اما معتقدیم روابط سیاسی می توانست پشتوانه محکمتر و وسیعتری برای برگزاری حج محسوب شود و سطح هماهنگی های موجود را به درجات بالاتر و سایر حوزه های نیز ارتقاء دهد.

رییس هیات کنسولی وزارت خارجه با اشاره به اینکه طرف ایرانی در برگزاری مراسم حج همکاری و مساعدت بسیار خوبی با طرف سعودی داشت، گفت : می توانیم ضمن هماهنگی هایی که در حوزه حج داریم به سایر حوزه ها نیز این همکاری ها را تسری بخشیم.

کمالیان در خصوص فلسفه حضور هیات کنسولی وزارت امور خارجه در ستاد حج گفت : اعزام یک هیات از این وزارتخانه برای مناسک حج ابراهیمی ، نوعی اطمینان بخشی به هموطنان است تا یقین حاصل کنند که دستگاه دیپلماسی کشور در حمایت از آن ها و احقاق حقوق حقه شهروندان ایرانی در هر کجای جهان، به ویژه در ایام حج مصر است.

کمالیان در خصوص فعالیت های دیپلماتیک این دفتر گفت : با توجه به اینکه هیچ رابطه ای با دولت سعودی نداریم، بنابراین در حوزه دیپلماتیک هیچ ورودی نداریم، اما اگر ضرورتی در ارتباط با حقوق شهروندان ایرانی پیش آید، پیگیری مجدانه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که این واحد فعالیت رسمی دیپلماتیک ندارد، مگر به حکم ضرورت و در چارچوب وظایف محوله، ارائه مشاوره های لازم، اطلاع رسانی، رصد و بررسی تحولاتی که به هر طریق به مناسک حج مربوط می شود، از جمله اموری است که این واحد آن را دنبال می کند.

رییس هیات کنسولی وزارت امور خارجه در حج 97 با تکرار اینکه 'محدودیت هایی که این واحد دارد، میدان تحرک ما را محدود کرده است'، به بیان فعالیت های این واحد در حوزه کنسولی پرداخت و تاکید کرد که دفاع و حمایت از حقوق هموطنان ایرانی و حجاج شریف، وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه است و این تعهد، زمان و مکان نمی شناسد.

وی در ارتباط با بیشترین خدمات واحد وزارت امور خارجه در حج 97 گفت : با توجه به اینکه در ایام حج امسال، 86 هزار زائر بیت الله الحرام از کشورمان در میان نزدیک به 3 میلیون زائر از سراسر جهان در یک دوره زمانی و مکانی محدود برای انجام مناسک جمع می شوند، طبیعی است که توجه به حقوق شهروندان ایرانی به یک ضرورت تبدیل شود. بدین لحاظ به عنوان وظیفه، تمامی اموری که مربوط به حقوق شهروندان ایرانی است، همواره در دستور کار این هیات قرار دارد.

هیات وزارت امور خارجه که امسال نیز همانند سال گذشته در یک تیم 10 نفره در مدینه و مکه مستقر است، از ابتدای عملیات حج 97 در کنار سایر واحدهای خدمات رسانی به حجاج بیت الله الحرام قرار گرفته و تا پایان عملیات حج به ماموریت خود ادامه خواهند داد.

آقای کمالیان فهرستی از مسئولیت های این واحد را بدین شرح بر شمرد:
- صدور انواع وکالت نامه برای حجاج ایرانی داخل و مقیم خارج پس از احراز هویت
- صدور انواع گواهی ها
- رفع مشکلات گذرنامه ای
- صدور برگ عبور برای هموطنانی که گذرنامه هایشان مفقود شده است.
- صدور گواهی فوت پس از احراز هویت (بطوری که تا روز 11 شهریور 97 از 68 هزار زائر ایرانی تنها 9 تن به دلایل بیماری های مختلف فوت شدند
- رسیدگی به امور حقوقی مورد درخواست زایرین ایرانی
- ارائه مشاوره به ایرانیان مقیم خارج از کشور در خصوص مسائل مربوط به گذرنامه، ورود و خروج به کشور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود