ناآرامی مانع تولید بالای نفت عراق نشد


ناآرامی مانع تولید بالای نفت عراق نشد

عراق در رکورد بالایی نفت تولید می‌کند و اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیزی که منطقه جنوبی نفت‌خیز این کشور را فراگرفته، بر فعالیت تاسیسات انرژی آن تاثیری نداشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق پس از دیدار با نمایندگان شرکت‌های نفتی خارجی که در عراق فعالیت دارند، اظهار کرد: صادرات نفت این کشور به رکورد ۳.۵۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. وی گفت: عراق در سطح حدود ۴.۳۶ میلیون بشکه در روز که سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک است، نفت تولید می‌کند و بدون حساب منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال، از ظرفیت تولید ۴.۷۵ میلیون بشکه در روز برخوردار است.

اللعیبی به خبرنگاران در بغداد گفت: نیروهای امنیتی در بصره اقداماتی را برای حمایت از میادین نفتی و کارکنان خارجی بکار بسته‌اند. پیام ما به غول‌های نفتی در عراق روشن و محکم است که این کشور امن بوده و آنچه که در بصره اتفاق افتاده، ابر زودگذری است که به آرامی عبور خواهد کرد.

عراق پس از اینکه معترضانی که خواستار کار و خدمات ابتدایی بودند، ساختمان‌های دولتی و کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند، اقدامات حفاظتی در جنوب این کشور را افزایش داده است. شماری از معترضان روز شنبه برای مدت کوتاهی وارد یکی از تاسیسات مربوط به یک میدان نفتی تحت اداره لوک اویل شدند. عراق سرگرم کار برای افزایش سریع تولید نفت در بحبوحه محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و وقفه‌هایی شده که باعث شد شرکت "رویال داچ شل" از یکی از بزرگترین پروژه‌های نفتی این کشور خارج شود.

اللعیبی گفت: وضعیت امنیتی در جنوب عراق بهبود یافته و تاسیسات انرژی از اعتراضات آسیبی ندیده است. شرکت انی ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت انی و وزیر نفت عراق درباره افزایش بیشتر تولید میدان نفتی زبیر در جنوب عراق گفت و گو کردند.

ازسرگیری فعالیت پالایشگاه

اوپک و متحدانش در ژوئن برای افزایش تولید نفت توافق کردند و عربستان سعودی و روسیه پیشنهاد کردند میزان عرضه به بازار حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند اما این کشورها مشخص نکردند افزایش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک چگونه تقسیم خواهد شد. کمیته متشکل از نمایندگان اوپک و غیراوپک قرار است اواخر ماه میلادی جاری در الجزایر به منظور گفت و گو درباره نحوه تخصیص افزایش تولید، دیدار کنند.

اللعیبی گفت: عراق واحد صلاح الدین ۲ پالایشگاه نفت بیجی در شمال بغداد را روز یکشنبه مجددا راه اندازی کرد. این واحد در حال حاضر ۷۰ هزار بشکه در روز نفت فرآوری می‌کند. بیجی در جنگ با داعش آسیب دیده بود. دولت عراق که سال گذشته همه مناطق را از وجود داعش آزاد اعلام کرده است، اهداف بلندپروازانه ای برای پایان دادن به واردات سوخت پالایشی دارد. تعمیر آخرین واحد بیجی به نام "شمال" حدود یک سال زمان خواهد برد.

فیاد النیما، معاون وزیر نفت عراق به بلومبرگ اظهار کرد ظرفیت پالایش عراق در حال حاضر و پس از راه اندازی مجدد واحد صلاح الدین ۲، بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز است. ظرفیت پالایش پس از راه اندازی مجدد واحد صلاح الدین ۱ پالایشگاه بیجی در پایان امسال یا اوایل سال آینده، به ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر