گفت‌و گو با مبتکر قالی دستباف قمات


گفت‌و گو با مبتکر قالی دستباف قمات

تعاونگر و کارآفرین هنرمند یزدی که مبتکر قالی دستباف قمات است، با بسط ایده مبتکرانه‌ خود در قم سعی دارد که این فرش را به برند قالی استان‌های یزد و قم تبدیل کند.

محمد شکاری دهج، کارآفرین برتر در حوزه فرش دستباف کشور و دارنده تندیس چهره ماندگار مدیریت کشور که تندیس نخل طلایی نام و نشان ماندگار ایران و تندیس نشان لیاقت مدیریت از کشور آلمان را نیز دریافت کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ایده‌ی خود گفت: «قمات» در واقع قالی‌های منحصر به ‌فردی است که طراحی جدید آنها برگرفته از طرح‌های قالی‌های دستباف قم، اصفهان و تبریز است و وجه تسمیه این نامگذاری نیز برگرفته از این شهرهاست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان قم برای ۶۰ بافنده دار قالی برپا کرده‌ایم و درصدد توسعه کارآفرینی در این استان و استفاده از ظرفیت هنری بی‌نظیر هنرمندان قمی هستیم. «قمات» تلفیقی از طرح قالی‌های قم، اصفهان و تبریز است و خوشبختانه فعالیت جدی در قم برای احیای آن آغاز شده است. تلاش ما این است که قالی قمات از این پس نه تنها با برند یزد بلکه با برند قم نیز به خوبی نزد مردم معرفی شود.

وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از تولیدات قمات به خارج از کشور صادر می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر صادرات، طرح‌هایی مانند تعویض فرش‌های دستباف کهنه و قدیمی با فرش‌های نو را نیز اجرایی کرده‌ایم که مردم یزد با استقبال از آنها برای خرید تولیدات ترغیب شده‌اند و درصدد هستیم که این طرح‌ها را در قم نیز اجرایی کنیم.

این کارآفرین نمونه ابراز امیدواری کرد که با بسط فعالیت‌های این شرکت‌ تعاونی در قم، قمات را به برند قالی یزد و قم تبدیل کند.

وی با ایجاد یک شرکت تعاونی و با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم برای بیش از ۹۰۰ بافنده در سراسر استان یزد دار قالی برپا کرده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت