حمل و نقل مهمترین عامل محدودیت روابط ایران و مغولستان است


حمل و نقل مهمترین عامل محدودیت روابط ایران و مغولستان است

تهران- ایرنا- رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار معاون وزیر امورخارجه مغولستان گفت: هزینه‌های بالای حمل کالا بین 2 کشور بر بهای تمام شده کالاهای تجاری اثر منفی دارد.

به گزارش ایرنا، «خانم باتِس تِسِگ باتمونخه» معاون امور سیاسی وزیر امورخارجه مغولستان، سیزدهم شهریورماه به تهران آمد و با برخی مقام های کشور دیدار کرد.
همان روز در دیدار وی با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تعاملات پارلمانی، برگزاری نشست مشترک تجاری، تبادلات مردمی و مسائل کنسولی، همکاری های علمی و فرهنگی، کشاورزی بویژه بخش دامپروری، ترانزیتی بویژه حمل و نقل ریلی و همچنین نفت و انرژی گفت و گو شد.
امروز (دوشنبه) تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش کرد: در دیدار رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با معاون وزیر امورخارجه مغولستان، 2 طرف ظرفیت‌ها و موانع سر راه توسعه تجارت 2 کشور را بررسی کردند.
«مجتبی خسروتاج» تاکید کرد لجستیک و حمل و نقل اصلی‌ترین عامل محدود کننده تجارت بین 2 کشور بوده و یافتن راه‌های به صرفه تر برای گسترش تجارت ضروری است.
وی به توان صادراتی کشور ما اشاره کرد و افزود: لغو روادید، کاهش عوارض گمرکی و برقراری روابط بانکی، فعالان اقتصادی ایرانی را برای حضور در بازار مغولستان تشویق می کند.

** سفر مهرماه رییس جمهوری مغولستان به تهران
به گفته معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، قرار است رییس جمهوری مغولستان مهرماه امسال برای حضور در نشست مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیا به تهران سفر کند.
خسروتاج این سفر را فرصت مناسبی برای برگزاری جلسات سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با وزارت معدن مغولستان برای گسترش همکاری بویژه در مورد زمینه‌های تهاتر محصولات، واردات کک شو و سنگ آهن به ایران و نیز صادرات فولاد به مغولستان، آموزش مهندسان و کارشناسان آنان در عرصه اکتشاف و بهره برداری از معادن و غیره دانست.

** متنوع سازی بازارها
معاون وزیر امورخارجه مغولستان در این دیدار واقع شدن مغولستان بین 2 سرزمین گسترده روسیه و چین را از عوامل جدی محدودیت ‌زای آن کشور توصیف کرد.
باتمونخه رویکرد کشور خود را متنوع سازی بازارها و ایجاد روابط با شرکای تجاری جدید عنوان کرد و افزود: اسناد پایه حمایت از سرمایه گذاری، معافیت های مالیاتی، لغو روادید و حمل و نقل برای امضای رییسان جمهوری 2 کشور در خلال نشست مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیا در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین برگزاری نشست بین بخش های خصوصی 2 کشور و همکاری اتاق های بازرگانی را خواستار شد.
این مقام همچنین آموزش مهندسان و کارشناسان مغولستان در ایران، سرمایه گذاری ایران در پهنه های معدنی مغولستان و خرید محصولات نفتی مانند قیر از ایران را پیشنهاد کرد.
به گزارش ایرنا، مغولستان در مرکز آسیا واقع شده است و فقط با روسیه و چین مرز دارد.
با وجود اینکه مغولستان نوزدهمین کشور از نظر مساحت است اما کم‌تراکم‌ترین کشور جهان از نظر جمعیت به‌شمار می رود.

اقتصام*3065*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟