تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی


تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

امروز روزآمدسازی تجهیزات زرهی یکی از اصلی ترین راهبردهای نظامی ایران در حوزه رزم زمینی بشمار می آید.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز روزآمدسازی تجهیزات زرهی یکی از اصلی ترین راهبردهای نظامی ایران در حوزه رزم زمینی بشمار می آید. از همین رو روز 22 اسفندماه 1395 ،کرّار اوّلین تانک کاملاً بومی کشورمان با حضور وزیر دفاع وقت رونمایی شد و از خط تولید انبوه این تانک پیشرفته فوق مدرن در صنایع زرهی بنی هاشم شهرستان دورود بهره برداری شد.

تانک پیشرفته و فوق مدرن و در عین حال بومی"کرّار" با داشتن قابلیت ها و توانمندی های بسیاری که بخود اختصاص داده، می تواند نقش مهمی در اجرای این راهبرد ایفا نماید و به جرأت می توان گفت که این تانک، نماد برجسته ای از هوش بالا، خلاّقیت مثال زدنی، توانمندی فوق العاده صنعتگران بخش دفاعی و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و بی تأثیر نمودن تحریم ها است. تانک کرّار با توجّه به ویژگی های خاصّی که برای آن پیش بینی شده، در زمره پیشرفته ترین تانک های دنیا بشمار می آید و قادر است تا نیازمندی های نیروهای مسلّح را در این حوزه به نحو بسیار مطلوبی تأمین نماید. این تانک با اتّکا به تجارب ارزشمند هشت سال دفاع مقدّس و در مدّت 3سال توسّط متخصّصان زبده سازمان صنایع دفاعی طرّاحی و ساخته شد. تانک کرّار قادر است در حوزه های اصلی قدرت و دقّت آتش، تحرّک، حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد قابل رقابت با پیشرفته ترین تانک های جهان باشد.

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

تجهیز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیزری و تسطیح هدف لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرّک در شب و روز از جمله ویژگی های تانک کرّار است. این تانک قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده را از دو سایت موازی بصورت همزمان دارد. کرّار دارای ویژگی های دیگری از قبیل مجهز بودن به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف می باشد و در حوزه تحرّک نیز، تانک کرّار دارای توانمندی عبور از مناطق گودالی، سنگلاخی، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته و مجهز به سامانه ناوبری دقیق و نمایش آن برای راننده تانک است.

تانک کرار در حوزه بقاء و ماندگاری به ساختار مدرن حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع تسلیحات ضدزره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح های ضدزره محافظت می شود. از دیگر ویژگی های تانک کرّار استتار چندطیفی، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد بصورت کاملاً دیجیتال و توانمندی عالی در مقابله با جنگ های الکترونیکی دشمن است. تمام زیرسامانه های تانک کرّار بصورت کاملاً بومی و با تأکید بر دانش و توان متخصصان وزارت دفاع طرّاحی و ساخته شده که قابلیت بکارگیری و نصب در دیگر ادوات زرهی را دارد.

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

کرار نسبت به لئوپارد 2، چلنجر، 90 t- روسیه پیشرفته تر است و ضعف های تانک هایی همچون 72 t ،آبرامز و لکلرک را ندارد. هنگامی که تعهد و تخصّص در صنعت دفاعی دست به دست هم می دهد، می شود ساخت تانک "کرّار". از دیگر ویژگی های خاصّی که تانک کرّار دارد، بحث راحتی کاربرد در عملیات و چندگانه فرمان پذیری این تانک است که هم فرمانده تانک می تواند آن را در هدایت، کنترل و آتشبار بکار بگیرد و هم به کمک خدمه ای که آنها در اختیار دارند از آن استفاده کند.

کرّار قابلیت شلیک و هدایت لیزری بسیار دقیق و امکان شلیک گلوله توسّط توپچی و فرمانده را از دو سایت بسیار دقیق دارد. داشتن سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی به منظور در امان بودن خدمه از خطر تک‌تیراندازان دشمن در شرایط مختلف از دیگر ویژگی های بارز تانک کرّار است. تانک کرّار هنگامی که در صحنه نبرد دل به صحرا و آب می زند می تواند به لطف داشتن تحرّک بالا از مناطق سخت از جمله گودال ها و رودخانه ها عبور نموده و راننده تانک با کمک سامانه های ناوبری دقیق آن را با موفّقیت هدایت نماید.

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

قدرت، دقّت در آتش، حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد "کرّار" را تبدیل به یکی از قابل مقایسه ترین تانک های کاربردی و بسیار پیشرفته جهان بدل نموده است. از انتخاب مواد اوّلیه تا ساخت زیرسیستم ها و مجموعه های سیستم تانک تماماً در صنایع زرهی داخلی برنامه ریزی و تولید شده است. با راه اندازی خطّ تولید انبوه تانک کرّار به قطعیت می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران از حیث فناوری طراحی و ساخت تانک های مدرن در جهان، هم سطح کشورهای روسیه و آلمان است. آپلود اوکراین و تاحدی t-80ud، روسیه، لئوپارد 2 و آبرامز شرکت آلمانی رین متال و لکلرک فرانسه t-14armata و t-80/t-84/t- تانک های 90 چلنجر انگلستان پیشرفته ترین تانک های جهان بودند، حال دیگر باید نامی را به این نام ها افزود و آن "کرّار" است.

تانکی استراتژیک که بسیاری از ویژگی هایش از تانک های پیشرفته حال حاضر جهان یک گام فراتر است، قدرت آتش این تانک، سامانه مدیریت رزم و سیستم اتوماتیک بارگذاری آن در جهان بی نظیر می باشد. این سخن کارشناسان نظامی است که 3سال برای طراحی و ساخت آن وقت صرف نموده اند. تانک کرّار با دارا بودن سطح حفاظت زرهی بسیار بالا و قدرت آتش مثال زدنی و تحرّک پذیری شگرفی که داراست می تواند رزمنده قدرقدرتی در میدان رزم باشد. تانک کرّار می تواند معادلات را در میدان رزم بر هم بزند.

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

متخصصان و طرّاحان ایرانی در رشته های الکترونیک و اپتیک، موتور، مخابرات، سلاح ،نرم افزار، برق و مکانیک بیش از 3میلیون نفر ساعت چشم روی چشم نگذاشتند تا سرانجام کرّار را ساختند. این تانک با ارتفاع 2متر کم ارتفاع ترین تانک جهان است. کرّار در عمق آب نیز توان حرکت دارد، آن هم تا عمق بیش از 5متر با کمک تجهیزات غواصی. سیستم کنترل آتش آن بسیار دقیق بوده، سامانه لیزری در جهت کشف و شناسایی هدف دارد، تانکی است که با اهداف متحرّک حتی با سرعت بسیار زیاد درگیر می شود،کرّار همچنین تیربارچی قهّاری بوده چرا که دارای اتوماسیون تیربار شگفت انگیز است.

تمام سیستم های بکار رفته در آن از نوع دیجیتال یا مانیتورینگ است و سیستم دید در شب حرارتی آن نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. یکی از قابلیت های تانک کاملاً ایرانی ما، سیستم پرتاب مجهز به سرجنگی km موشک هدایت شونده لیزری آن است که با موشک های هدایت لیزری"تندر 1"، "تندر 2" و "ثاقب" ساخت ایران هر هدفی را تهدید می کند.

تانک کرّار، دستاورد مهم نیروهای مسلح کشور در رزم زمینی

کرّار حفاظت زرهی بسیار مقاومی دارد و با سامانه استتاری که از آن بهره می برد در برابر انواع سلاح های ضدزره زنده می ماند.کرّار نماد اقتدار ایران اسلامی نام گرفته، تانک کرّار از رفاه و آسایش مناسبی برای خدمه برخوردار است. این تانک دارای شاسی بسیار جدید و سیستم تعلیق جدید و بدیع در سطح جهان بوده و شاسی، سیستم تعلیق، شنی، چرخ های جاده ای و محورها و چرخ دنده یا خورشیدی های این تانک همگی کاملا از نو طراحی و ساخته شده اند و مشابه آن در هیچ تانکی دیده نشده است. برجک این تانک در ابتدا قرار بود یک برجک ریخته گری شده از نوع چرخشی یا دوار باشد، اما تنها مدل پایه این تانک با چنین برجکی برای انجام تست ها و آزمایشات اولیه ساخته شد و در نهایت با الهام از تجارب دفاع مقدّس یک برجک جدید از نوع جوشکاری شده که ترکیبی از یک برجک چندضلعی است برای این تانک طرّاحی و ساخته شد و برروی شاسی طرّاحی نصب گردید.

کرّار دارای 3نفر خدمه شامل فرمانده، راننده و توپچی welded است. توپچی تانک، نقش افسر مکانیک را نیز انجام می دهد.کرّار مجهز به یک توپ پرقدرت 125 میلیمتری ساخت ایران و مجهز به بلوک محافظتی لوله است،که قادر به حفاظت از لوله در برابر اصابت ترکش هاست و به لطف hm-50L تغییریافته؛ این توپ همچنین به بارگذار چرخشی یا چرخ وفلکی از نوع تمام اتوماتیک بدون دخالت دست تجهیز شده است.

گلوله ها نیز در درون حلقه برجک یا به اصطلاح بر روی سینی تغذیه تانک قرار گرفته اند. همچنین مهمّات ذخیره نیز در درون محفظه های کاملاً بارگذاری ایزوله و در قسمت عقب برجک قرار گرفته اند. زمان گلوله گذاری در این تانک کمتر از 2ثانیه است، این در حالی است که در تانک‌های روس بین 4تا 7ثانیه و در تانک های آبرامز و لئوپارد 2بین 12 تا 13 ثانیه است. تانک کرّار مجهز به 12 نارنجک انداز خودکار الکتریکی 82 میلیمتری از نوع دودزا با توان ایجاد پرده های دود استتار است. همچنین به یک تیربار اتوماسیون با قابلیت چرخش زاویه ای 360 درجه ای برروی برجک جهت شلیک به 12 میلیمتری ساخت ایران با قابلیت کنترل و شلیک از داخل دهلیز با کالیبر سنگین 107 ncvt اهداف هوایی ارتفاع پست و اهداف زمینی بنام جنگی مجهز است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور