تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس با روش‌های متفاوت


تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس با روش‌های متفاوت

در بسیاری از کشورهای جهان تاریخ میلادی به عنوان تاریخ رسمی شناخته می‌شود. اما برخی کشورها نیز هستند که از تقویم‌های دیگری نظیر تقویم‌های شمسی و قمری بهره می‌برند. با افزایش مبادلات و رفت و آمد‌ها میان کشورهایی که تقویم‌های متفاوتی دارند، تبدیل تاریخ یکی از موارد مهم در زندگی روزمره ما به حساب می‌آید. بنابراین حالا لازم است جهت دانستن تاریخ یک...

در بسیاری از کشورهای جهان تاریخ میلادی به عنوان تاریخ رسمی شناخته می‌شود. اما برخی کشورها نیز هستند که از تقویم‌های دیگری نظیر تقویم‌های شمسی و قمری بهره می‌برند. با افزایش مبادلات و رفت و آمد‌ها میان کشورهایی که تقویم‌های متفاوتی دارند، تبدیل تاریخ یکی از موارد مهم در زندگی روزمره ما به حساب می‌آید. بنابراین حالا لازم است جهت دانستن تاریخ یک رویداد بین‌المللی و یا حتی دانستن تاریخ‌های خاص در سایر تقویم‌ها از مبدل‌های تاریخ استفاده کنیم. از آن‌جایی که تقویم ایران شمسی (تقویم جلالی) است، بر آن شدیم تا در آی‌تی‌رسان روش‌هایی متفاوت برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و بر عکس را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

اگر حوصله‌اش را دارید که با ریاضی و اعداد سر و کله بزنید و خودتان حساب کتاب کنید و یا کلا می‌خواهید بدانید که نحوه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی چگونه است، باید مراحل زیر را فرا بگیرید:

گام نخست: ابتدا می‌بایست تعداد روزهای سپری شده از آغاز سال جدید شمسی را به‌دست آوردید. یعنی بدانید که در چه روزی هستید (و یا می‌خواهید تاریخ چه روزی را به میلادی محاسبه کنید) و سپس تعداد روزهای گذشته از سال تا آن روز را حساب کنید. با دانستن اینکه سال شمسی 365 روز دارد و هر ۴ سال یک‌بار، سال کبیسه داریم، حساب کردن این مورد کار سختی نخواهد بود.

گام دوم: در این مرحله می‌بایست اختلاف ابتدای تاریخ سال شمسی با میلادی را به عددی که در مرحله قبلی به‌ دست آورده‌اید، اضافه کنید. اختلاف تاریخ شمسی و میلادی ۲۲۶۸۹۹ روز است. به بیان ساده‌تر باید عددی که در مرحله نخست به آن رسیدید را با عدد ۲۲۶۸۹۹ جمع بزنید.

گام سوم: حال باید سال میلادی را به‌دست آورید. برای این‌کار لازم است، عدد 621 یا 622 را به سال شمسی (سال آن تاریخی که قصد تبدیل آن را دارید) اضافه کنید تا سال میلادی متناظر مشخص شود. اگر تاریخ مد نظر شما از نخستین روز فروردین ماه تا دهم دی ماه است، از عدد 621 و اگر از ۱۱ دی ماه تا آخرین روز اسفند است، از عدد 622 برای به‌دست آوردن سال میلادی استفاده کنید. اگر سالی که قصد تبدیل آن را دارید، کبیسه‌ است؛ می‌بایست یک روز به تاریخ‌ها اضافه کنید. یعنی دهم دی‌ ماه به یازدهم و یازدهم دی‌ ماه به دوازدم این ماه تبدیل می‌شود. به‌عنوان مثال اگر سال 1397 را با 621 جمع بزنید، عدد 2018 به دست‌ آمده که در واقع سال میلادی است.

گام چهارم: حال باید حساب کنیم که تاریخ به‌دست آمده چندمین روز از سال میلادی است. برای این‌کار می‌بایست سال‌های کبیسه و روزهای مرتبط با سالی که در گام سوم حساب کردیم را از عددی که در گام دوم به دست آوردیم، کم کنیم. عدد به‌دست آمده نشان می‌دهد که چندمین روز از سال میلادی است. حال با دانستن نام‌ ماه‌های میلادی می‌توانید به‌راحتی تاریخ روز مورد نظرتان را به دست آورید. به همین راحتی (!) توانستید خودتان اقدام به تبدیل تاریخ شمسی به میلادی کنید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس با روش‌های متفاوت

فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی

حال که تبدیل تاریخ شمسی به میلادی را آموختید، محاسبه تاریخ عکس آن کاری راحت‌تر خواهد بود. برای این منظور کافی‌ست تا عکس روش‌های بالا را انجام دهید. یعنی ابتدا تعداد روزهای سپری شده از ابتدای سال میلادی تا روز مورد نظر را به دست آورید و با کم کردن سال‌های کبیسه و همچنین کم کردن اختلاف روزهای سال میلادی و شمسی که همان عدد معروف 226599 است از روزهای سپری شده میلادی، تعداد روزهای سپری شده از سال شمسی تاریخی را که مد نظرتان بود، به دست آورید.

برای یافتن سال نیز کافی‌ست طبق فرمولی که گفتیم از سال میلادی عدد 621 و یا 622 را کم کنید تا سال میلادی به شمسی تبدیل شود.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس با روش‌های متفاوت

استفاده از ابزارهای آنلاین برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

آنچه که تاکنون خواندید، نحوه محاسبه تاریخ و روزهای سال و تبدیل آن به تاریخی در تقویمی دیگر بود. اما لازم نیست که همیشه از این روش‌ها استفاده کنید و کاغذ و قلم به‌دست باشید. با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید سایت‌های بسیاری را برای این منظور بیابید که می‌توانند به تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و بر عکس بپردازند. در این سایت‌ها شاهد کادری برای وارد کردن تاریخ هستید تا با کلیک بر روی یک گزینه خیلی راحت و سریع تاریخ معادل آن را در تقویمی که می‌خواهید، ببینید. از جمله معروف‌ترین این سایت‌ها در ایران می‌توان به سایت Time.ir اشاره کرد.

استفاده از اپلیکیشن برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

بهره بردن از اینترنت و جستجو در آن علاوه بر تمام مزایایش، معایبی نیز دارد. مهم‌ترین عیب آن این است که همیشه و در همه‌جا در دسترس ما نیست. بنابراین ممکن است حال و حوصله محاسبه دستی را نداشته باشید و اینترنت هم در دسترس نباشد. بهترین کار این است که از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی اپلیکیشن‌های زیادی در مارکت‌ها منتشر شده‌اند که می‌توانید با دانلود و نصب آن‌ها همیشه یک مبدل تاریخ را همراه خود داشته باشید. یکی از بهترین‌ها در این زمینه برنامه “تبدیل تاریخ” است که می‌توانید از طریق این لینک آن را از گوگل پلی بر روی گوشی‌ اندرویدی خود نصب کنید.

شما چه روش‌های دیگری را برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و بر عکس می‌شناسید؟ آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس