معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل


معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل

در همه شهر های شمال کشور عزیزمان ایران، ما شاهد زیبایی هایی هستیم که از وجود دریا، جنگل ها، کوه ها و مناظر طبیعی از جمله آبشارها، غارها و… تشکیل می گردند. در یکی از آنها به نام شهرستان آمل به بررسی جاذبه های طبیعی می پردازیم و این شهر مملو از مکان های دیدنی و جاذبه های تماشایی را مقصد سفر امروزمان قرار می دهیم. ]]>

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل
در همه شهر های شمال کشور عزیزمان ایران، ما شاهد زیبایی هایی هستیم که از وجود دریا، جنگل ها، کوه ها و مناظر طبیعی از جمله آبشارها، غارها و… تشکیل می گردند. در یکی از آنها به نام شهرستان آمل به بررسی جاذبه های طبیعی می پردازیم و این شهر مملو از مکان های دیدنی و جاذبه های تماشایی را مقصد سفر امروزمان قرار می دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل

اگه بخواهیم به جاذبه های این شهر دوست داشتنی به طور مفصل بپردازیم قطعا زمان کم می آوریم اما اشاره کوتاهی به برخی از معروفترین این جاذبه ها خواهیم داشت. جنگل الیمستان، پارک جنگلی هلومسر، پارک میرزا کوچک خان جنگلی، غارهای دستکند، آبگرم استراباکو و بسیاری دیگر را می توان از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی دیدنی شهرستان آمل برشمرد.


پارک جنگلی میرزا کوچک خان


این پارک ۴۴۰ هکتار مساحت دارد و در کیلومتر ۱۸ جاده آمل به تهران قرار گرفته است. پارک جنگلی میرزا کوچک خان با تلفیقی از جاده های زیبا و درختان سر به فلک کشیده، از بزرگترین پارک های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ در استان مازندران محسوب می گردد. این پارک شامل امکانات تفرجگاهی آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس دستشویی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی کودکان و جایگاه سوارکاری می باشد. دارای سه ورودی است و از جاذبه های آن می توان به جنگل انبوه، جاده جنگلی پارک، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهن سال، مرتع جنگلی، درختان میوه‌ای و بسیاری دیگر اشاره کرد.


پارک جنگلی هلومسر


این پارک در ابتدای جاده آمل به امام زاده عبدالله قرار گرفته است و دارای مساحتی به اندازه ۶۷ هکتار است که به عنوان یکی از بزرگ ترین پارک های تفریحی و گردشگری در استان مازندران و شهرستان آمل محسوب می شود. این پارک همچنین به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب‌ شده است. لازم به ذکر است مرحله نخست ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی پارک جنگلی هلومسر در قالب ۲۷ هکتار با ایجاد سرویس‌های بهداشتی، نصب آلاچیق ها، سطل های جمع آوری زباله، کافی شاپ، نمازخانه و وسایل بازی کودکان صورت پذیرفت.
معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل

پارک دهکده طلایی آمل


این پارک در داخل شهر و شهرستان آمل واقع شده است. پارک دهکده طلایی آمل که بزرگ ترین پارک مازندران به حساب می آید، به عنوان یکی از زیباترین بوستان های ایران مطرح است.

روستای بلیران


از جاده‌ی قدیم بابل به آمل و در چند کیلومتری آمل جاده ای به سمت جنگل و کوه شما را هدایت می کند و مسیری پر از پیچ وخم که هر پیچش دارای زیبایی های بسیاری است. یک طرف کوه و جنگل و طرف دیگر آن شالیزار ها، مزارع و باغات است که دارای مناظر و چشم انداز هایی بکر است که چشم هر ببیننده ای را محو خود می کند. در انتهای این جاده به روستای زیبای بلیران می رسیم. این روستای بکر و دیدنی که در دل جنگل است، تا شهرستان آمل پانزده کیلومتر فاصله دارد. این روستا از شمال به روستای کم دره، از جنوب به جنگل های سرفراز شمال و کوه چلا، از شرق به جنگل های سرسبز و انبوه و رودخانه و نهایتا از غرب به جنگل و کوه محدود شده است.


دریاچه ساهون


دریاچه ساهون در دامنه های جنوب غربی قله دماوند واقع شده است و نزدیک روستای نوا واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا بیشتر از ۳۰۰۰ متر است و در گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار مساحت داشته و تا نزدیک به ۵۰ سال پیش پر از آب بوده و اکنون حجم آب آن کم شده که این امر به مرور زمان به دلیل دخالت های انسان صورت گرفته است.


دریاچه دوخواهران


در جاده هراز و در قلب منطقه البرز مرکزی وقتی که به محلی به نام دو راهی پنجاب می رسید. این دوراهی و جاده ای خاکی که جاده مواصلاتی نمارستاق نام دارد و از آبادی هایی همچون پنجاب، سوا، شیخ محله، کلری، دیوران عبور کرده و سرانجام به آبادی بزرگ نمارستاق در کنار رودخانه خروشان می رسد که از کوه‌های ناظر و شکر لقاس سرچشمه می گیرد. اواخر خرداد ماه بهترین زمان است که هوا رو به گرمی است. از پلی بر رودخانه سوار است عبور کنید و در مسیری به نام پاکوب و به سمت غرب ادامه مسیر دهید. پس از یک ساعت به دشت وسیع و بی انتهای دریوک خواهید رسید. از این دشت سرسبز عبور می کنیم و به سمت جنوب تغییر مسیر داده و در نهایت وارد دره کوچکی در پای قلل لهرا خواهید شد.
معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل

جنگل الیمستان


الیمستان نام روستایی گردشگری است که از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل می باشد و در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل قرار گرفته است. جنگل الیمستان نیز در اردیبشت ماه محل رویش گیاه الیما است که می گویند نام این جنگل برگرفته از نام این گیاه است. الیمستان یکی از مناطق گردشگری ایران است که همواره دوست داران طبیعت و گردشگران را جذب خود می کند و به دل طبیعت الیمستان فرا می خواند. قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستا است حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی است.


آبگرم معدنی استراباکو


آبگرم استراباکو در جاده هراز، در ۱۱۰ کیلومتری تهران بزرگ و ۵۵ کیلومتری آمل درمنطقه لاریجان و در محلی به نام قلابن واقع شده است. آبگرم معدنی استراباکو با ۴ چشمه با فواصل کم از دل کوه می جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می ریزد. آبگرم استراباکو با دارا بودن ۳۴ درجه سانتی گراد حرارت پس از جمع شدن در دو استخر نسبتا بزرگ به داخل رودخانه می ریزد و میزان آبدهی آن حدود ۴ اینچ در ثانیه است. در محل چشمه قلابن (استراباکو) فردی نزدیک به ۱۶۰ سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث کرد که امروزه نیز توسط نوادگان او اداره می گردد و در فصل تابستان با مبلغی اندک به گردشگران داخلی و خارجی خدمات ارائه می دهد. مسیر دسترسی‌ آن از پل قدیمی که بر آب خروشان هراز دایر است و ۵ دقیقه پیاده روی در راهی مالرو زیر صخره های البرز که در سایه درختان وحشی با آواز دلنشین پرندگان و رودخانه همراه است.
منبع:مجله گردشگری الی گشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا