خبرگزاری مهر - گروه استانها: هیئت عزاداری «میدان» بهعنوان قدیمیترین هیئت نهاوند سالهاست میزبان عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر است و دلباختگان مکتب سرخ حسینی در قدیمیترین مسجد و هیئت حسینی شهر نهاوند با سیاهپوشکردن مسجد و منطقه میدان (پای قلعه)، تشکیل دستههای سینهزنی، تعزیه، گروه موسیقی، گروه علمداران و گروه گلگیران در دهه اول محرم بهویژه روز تاسوعا و عاشورا در مراسم ویژهای به یاد ایثار و فداکاری امام حسین (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریخته و عزاداری باشکوهی برپا میکنند.
هیئت حسینی «میدان» نزدیک به ۲ قرن قدمت دارد و تاریخچه شکل گیری آن نشان می دهد که بنای اولیه این هیئت در سال ۱۲۱۰ هجری شمسی از سوی اهالی منطقه میدان نهاده شد و بعدها از سوی مرحوم کریم مؤمنی، شمس الله سیف، سیدآقاعلی سیف و شیخ حسین خاکسار در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع روی آبانبار قدیمی شهر در قدیمیترین محله مرکز شهر یعنی پای قلعه تأسیس شد که هنوز هم بیشتر نهاوندیهای اصیل در این هیئت به سوگ حسین (ع) و نالههای زینب (س) مینشینند.
ساخت تندیس منقش به «یاحسین (ع)» با ۵ هزار شاخه گل رز
مسئول هیئت حسینی میدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از رسوم خاص این هیئت استفاده از ۵ هزار شاخه گل رز طبیعی و ساخت تندیسی با عبارت «یا حسین (ع)» است.
هبت سیف ادامه داد: در روزهای تاسوعا و عاشورا این تندیس پیشاپیش دسته عزاداری هیئت به مرکز شهر میآید و این خود یکی از نشانههای شناخت این هیئت عزاداری از دیگر هیئتهای عزاداری شهر است.
سیف بابیان اینکه مراسم عزاداری محرم در منطقه میدان نهاوند یکی از باشکوهترین مراسم در شهرستان است، افزود: در ایام محرم بیشتر نهاوندیهای مقیم مرکز استان و سایر شهرها به نهاوند آمده و با حضور خود و ادای نذورات مختلف رونق و شکوه خاصی به مراسم عزاداری میبخشند.
وی وجه تمایز این هیئت را در برگزاری نوع مراسم عنوان کرد و گفت: این هیئت برنامه را شاخص و منسجم برگزار کرده و برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی در طول سال نیز در برنامه دارد.
وی ادامه داد: هیئت میدان طی سال، هر هفته در شبهای جمعه، عزاداران را در منزل یکی از اعضای هیئت به یاد امام حسین (ع) و گذشتگان خویش گردهم می آورد و مراسم روضهخوانی و عزاداری را برپا میکنند و اینگونه همیشه در دلشان شور حسین (ع) را زنده نگه میدارند.
طبخ ۵ هزار پرس غذا در روز عاشورا
سیف با بیان اینکه در روز عاشورا هیئت میدان بهرسم همه هیئتها نذری طبخ میکند، افزود: برای طبخ این نذری ۱۵ گوسفند، یک گاو و نزدیک به یکتن برنج از محل کمکهای مردمی و نذورات اهالی شهر و اعضای هیئت خریداری میشود و برای ۵ هزار نفر غذای نذری پخت میشود.
وی عنوان کرد: به دلیل شهرت قیمه نذری هیئت میدان علاوه بر اعضای هیئت و محله پای قلعه، بسیاری از عزاداران حسینی در هر محله و منطقه از شهر سعی میکنند خود را به مسجد این هیئت برسانند تا دستکم چند قاشق از نذری این هیئت به نیت تبرک، شفای مریض یا گرفتن حاجت نصیبشان شود.
محمدرضا سیفی از دیگر اعضای هیئتامنای مسجد در رابطه با رسوم هیئت اظهار کرد: یکی از رسوم این هیئت که تقریباً میان هیئتهای عزاداری نهاوند منحصربهفرداست، نداشتن دسته زنجیرزن است.
وی ادامه داد: در هیئت حسینی میدان که شامل ۱۰ دسته عزاداری است تنها سینهزنی مرسوم است و پس از اتمام مراسم عزاداری در تاسوعا و عاشورا، در شام غریبان نیز عزاداران هیئت با در دست داشتن شمعهایی روشن، تابوتهای چوبی را که نمادی از شهدای دشت کربلاست بر دستانشان حمل میکنند و با ذکر نوحه باغم عمیقی که بر خاندان امام حسین(ع) در شب شام غریبان گذشته است همدردی میکنند.
عضو هیئتامنای مسجد میدان در مورد آیین علم کشی و زمان انتقال علم مخصوص هیئت که درگذشته یکی از بزرگترین و سنگینترین علمهای شهرستان به شمار میرفت، اظهار کرد: وقتی علم گیران برای حمل علم به میان جمعیت عزاداران و عاشقان حسینی میآیند چند رأس گاو و گوسفند جلوی این علم قربانی میکنند.
وی افزود: علم گیران هیئتهای عزاداری دیگر محلات شهر نیز به محله پای قلعه میآیند و گرداگرد علم حلقهزده و از علم که بانام بابالحوائج سقای کربلا مزین شده است، مدد میجویند.
سیفی بابیان اینکه تعزیه یک آیین نمایشی و مذهبی است که از گذشتههای دور بازگوکننده واقعه کربلا، اسارت اهلبیت امام حسین (ع) و شهادت ایشان ویارانشان است، گفت: آتش زدن خیمهها بهعنوان نمادی از آتش زدن خیمههای خانواده و یاران امام حسین (ع) در ظهر عاشورا توسط اشقیا یکی دیگر از مراسم مردم عزادار منطقه میدان است.
اجرای مراسم گلگیران و نواختن مارش عزا
وی ادامه داد: هنگام بازگشت هیئت و دستههای عزاداری به محله پای قلعه، این هیئتها بهصورت دایرهای در میدان مرکزی محله پای قلعه به یاد فداکاریها و وفاداری ابوالفضلالعباس (ع) عزاداری و سینهزنی باشکوهی انجام میدهند.
عضو هیئتامنای مسجد میدان، افزود: خیمهها با آداب و سنن خاصی از سوی گروه تعزیه آتش زده میشود و زن و مرد، پیر و جوان برای تبرک و گرفتن حاجات از تکههای سوخته و نیمسوخته پارچههای خیمهها برمیدارند.
وی در ادامه با اشاره به آئین گلگیران، گفت: مردم میدان (پای قلعه) بر اساس باورهای سنتی که از گذشتگان و نیاکان دور آنها باقیمانده، با مالیدن خاک و گلبهسر و بدنشان شروع به عزاداری کردند و این رسم از آن زمان باقیمانده است.
سیفی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری این مراسم چند روز قبل از عاشورا و با تهیه خاک رس از دشتهای اطراف شهر و الک کردن آن فراهم میشود، اظهار کرد: در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در محوطهای در کنار مسجد با مخلوط کردن آب و گلاب با خاک تهیه و در اختیار عزاداران قرار داده میشود.
۲ دسته سینهزنی از اهالی کوچهای معروف به «کوچه درازه» در منطقه میدان با مالیدن گلبهسرشان، دستههای سینهزنی خود را تشکیل میدهند وی بابیان اینکه ۲ دسته سینهزنی از اهالی کوچهای معروف به «کوچه درازه» در منطقه میدان با مالیدن گلبهسرشان، دستههای سینهزنی خود را تشکیل میدهند، گفت:این افراد نیز در روز عاشورا همچون سایر عزاداران در سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) به عزاداری میپردازند.
عضو هیئتامنای مسجد میدان در رابطه با گروه موسیقی هیئت، گفت: نواهای سوزناک گروه موسیقی هیئت حسینی میدان غیرقابل وصف است و اجرای مارش عزا و نواهای سوزناکی که از سوی گروه موسیقی نواخته میشود مردم و جمعیت را گرداگرد هیئت جمع میکند.
وی با اشاره به تأثیر موسیقی هیئتهای مذهبی بر شنوندگان، گفت: ابتدا موسیقی به شکل سنتی با دهل و سرنا اجرا میشد و پیشکسوتان و بزرگانی چون عمو ابراهیم و مرحوم عمو نزه در ایام محرم و روز عاشورا چنان سوزناک و تأثیرگذار و استادانه صدای سرنا را درمیآوردند که اشک از دیدگان عزاداران جاری میشد.
سیفی در پایان افزود: امروزه گروه موسیقی میدان به سرپرستی رحمان سیفی با تهیه و خرید سازهای مختلف و تمرین و آموزش و اجرای نواهای حزن و اندوه جلوه خاصی به مراسم عزاداری هیئت میدهند.