لزوم استاندارد کردن روند عملیات‌های آتش‌نشانی


 لزوم  استاندارد کردن روند عملیات‌های آتش‌نشانی

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران بر لزوم استاندارد کردن روند عملیات تأکید کرد و گفت: در حال حاضر، آتش‌نشانی‌ها در هر شهری بر اساس سلایق و دستورات محلی و دیگر موارد برای هر یک از عملیات امدادی خود روش‌های متفاوتی را اعمال می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری 125، مهدی داوری ضمن عرض تسلیت ایام شهادت سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: روند توسعه در کشور از هر بخش آن موجب تغییر ساختارهای شهری و روستایی شده و هم‌زمان با آن نیز چالش‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند، به‌عنوان‌مثال سرعت نجات در ساختمان‌ها تا 30 سال پیش، به مدت 17 دقیقه فرصت برای هرگونه عملیات و نجات در ساختمان‌ها تعیین‌شده بود، درحالی‌که امروزه به‌واسطه این فنّاوری و تغییر مصالح و لوازم‌خانگی این زمان 3 دقیقه شده است و این عظمت چالش‌هایی را که ما با آن روبرو هستیم، مشخص می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر آتش‌نشانی‌ها نتوانند هم‌زمان با رشد و توسعه، سازمان خود را به تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجهز کنند قطعاً چالش‌های بزرگی را برای ارائه خدمت به شهروندانشان خواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که توسعه متوقف نشده و راه خودش را ادامه خواهد داد، افزود: در همین راستا وظیفه خود می‌دانم که هم‌راستا با توسعه کشور، سازمان خودم را به آن تجهیزاتی که موردنیاز است، مسلح کنم.

داوری بابیان این‌که اتخاذ رویکرد دانشی و علمی امروز برای آتش‌نشانی‌های کشور یک ضرورت است و یک انتخاب نیست، اضافه کرد: ما باید از همه ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم، برای این‌که خودمان را بتوانیم با شرایط روز جامعه هم‌سطح کنیم.

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران با اشاره به تبادل علمی و استفاده از تجربیات برای ارتقای آتش‌نشانی‌های کشور بسیار مهم دانست و اظهار کرد: ما ممکن است در یک ساختار شهری متفاوتی زندگی و کارکنیم، به‌طورقطع تجربیات در شهرهای مختلف و در اختیار گذاشتن آن‌ها یکی از راه‌کارهایی است که می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.


وی با اعلام این‌که آتش‌نشانی‌ها باید به سمت استاندارد کردن عملیات بروند، تأکید کرد: در حال حاضر، آتش‌نشانی‌ها در هر شهری بر اساس سلایق و دستورات محلی و دیگر موارد برای هر یک از عملیات امدادی خود روش‌های متفاوتی را اعمال می‌کند به همین خاطر لازم است که با استانداردسازی با روش s.o.p، عملیات یکسان شوند.

داوری مطالبه گری را یکی از خلأهای مردم در حوزه ایمنی ذکر کرد و افزود: ما باید به مردم آموزش دهیم همان‌گونه که به موارد مختلف در محل سکونت خود ازجمله زیبایی‌ها و تزئینات آن توجه می‌کنند، موضوع مهم ایمنی ساختمان را نیز مطالبه کنند.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این جلسه به سؤالات و خواسته‌های مدیران آتش‌نشانی‌های کلان‌شهرها پاسخ داد و توضیحات مبسوطی در مورد هریک از آن‌ها ارائه کرد.

حبیب رازی از مدیران ارشد سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های وزارت کشور نیز گزارشی در مورد لوایح مختلف قانون جدید آتش‌نشانی‌های کشور ارائه کرد و گفت: این همایش هرسال که می‌گذرد بهتر و کاربردی‌تر می‌شود به‌طوری‌که امسال این همایش به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و همچنین نگاه و توجه آتش‌نشانی‌های کشور نیز بیشتر شده است.

در ادامه این جلسه نیز برخی از مدیران عامل آتش‌نشانی‌های کشور نیز ضمن بیان مشکلات سازمان‌های خود، پیشنهاد‌هایی نیز در خصوص هر چه‌بهتر برگزار شدن این همایش و همچنین تبادل اطلاعات تخصصی و تجربیات بین آتش‌نشانی‌های کشور ارائه کردند.

بر پایه این گزارش، در جلسه هماهنگی «چهارمین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری» مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، سید حبیب رازی و بابک نور الهی از مدیران سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و همچنین مدیران عامل آتش‌نشانی‌های کلان‌شهرهای تهران و استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، سیستان و بلوچستان، اردبیل، اصفهان، کرمانشاه، البرز، قم، کرمان، فارس، مرکزی، خراسان رضوی و نیز چند تن از معاونین آموزش و پیشگیری برخی از کلان‌شهرها و معاونین عملیات، برنامه‌ریزی، پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران شرکت داشتند در خصوص محورهای همایش و همچنین چگونگی ارائه مقالات و تشکیل کارگروه‌ها در این همایش، گفتگو و تبادل‌نظر شد.

اهداف این همایش دو روزه، ایمنی شهری (پیشگیری، حفاظت و پاسخ) و نیز جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در ایمنی شهری اعلام‌شده است.

شایان‌ذکر است چهارمین همایش بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری در ششم و هفتم اسفند امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران به میزبانی سازمان آتش‌نشانی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/4039/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!