گفت‌وگوی نوجوانان با حمیدرضا شاه‌آبادی در مدرسه دارالفنون


گفت‌وگوی نوجوانان با حمیدرضا شاه‌آبادی در مدرسه دارالفنون

اعضای باشگاه کتاب‌خوانی افق با همراهی حمیدرضا شاه‌آبادی، راهی مدرسه‌ دارالفنون شدند تا تجربه‌ای متفاوت از تاریخ با طعم قصه داشته باشند.

گفت‌وگوی نوجوانان با حمیدرضا شاه‌آبادی در مدرسه دارالفنون گفت‌وگوی نوجوانان با حمیدرضا شاه‌آبادی در مدرسه دارالفنون
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اعضای باشگاه کتاب‌خوانی افق با همراهی حمیدرضا شاه‌آبادی، صبح امروز (چهارشنبه بیست و یکم شهریورماه 1397) راهی مدرسه‌ دارالفنون شدند تا تجربه‌ای متفاوت از تاریخ با طعم قصه داشته باشند. در این اردوی تابستانی که با هماهنگی روابط عمومی نشر افق و با همکاری مدیران اجرایی مدرسه‌ دارالفنون تهران برگزار شد، بچه‌های کتاب‌خوانِ باشگاه با حمیدرضا شاه‌آبادی به گفت‌وگو نشستند.

حمیدرضا شاه‌آبادی (زاده ۱۳۴۶ در تهران) پژوهشگر تاریخ، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس معاصر است. او از نویسندگان حوزه‌ ادبیات نوجوان و بزرگسال و یکی از مدیران با‌سابقه در نشر با تجربه ‌مدیریت در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. از جمله آثار شاه‌آبادی می‌شود به لالایی برای دختر مرده، دیلماج، کافه خیابان گوته و سه‌گانه‌ دروازه‌ مردگان اشاره کرد.

جلد نخست سه‌گانه‌ دروازه‌ مردگان با نام قبرستان عمودی همین تازگی‌ها از سوی نشر افق منتشر شده است. این داستان که در زمانی مشابه سال‌های مشروطه می‌گذرد، ترکیبی است از رفت و برگشت‌های تاریخی به فضای آن سال‌ها و دوران معاصر. مثل لالایی برای دختر مرده، در این داستان هم فضاهای وهم‌آلود و حتی ترسناکی وجود دارد که پیوندی ناگسستنی با ماجرای موازیِ معاصر در کتاب دارد.

اعضای باشگاه کتاب افق در حیاط مدرسه‌ تاریخی دارالفنون در یکی از آخرین روزهای گرم تابستانی کنار حوضِ معروف این مدرسه نشستند و سوال‌های‌شان را با آقای شاه‌آبادی مطرح کردند.
گفت‌وگوی نوجوانان با حمیدرضا شاه‌آبادی در مدرسه دارالفنون

حمیدرضا شاه‌آبادی که از قصه‌گویان ادبیات نوجوان است، به عادت‌های نویسندگی‌اش اشاره کرد و گفت: متن‌هایش را تایپ نمی‌کند و روی کاغذ با خودکار می‌نویسد، دفتری دارد که در سرما و گرما برای نوشتن به آنجا می‌رود، ایده‌های داستانی‌اش تمامی ندارد و حتی از یک لیوان و یک پوست شکلات می‌تواند رمانی با شخصیت‌های پیچیده خلق کند.

این نویسنده در ادامه از تجربیات تحصیلی و نقش تاریخ در پردازش روایت‌هایش، از اهمیتِ شناخت تاریخ در رسیدن به درکی عمیق از جوامع انسانی گفت و این‌که چطور قصه‌ها در قالب کهن‌الگوها به ناخودآگاه جمعی همه‌ ما راه یافته‌اند؛ کافی است راهی برای رمزگشایی از این الگوها بیابیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا