گامی برای مراقبت از محیط زیست در ماه فرهنگ/ در محرم تولید زباله پلاستیکی را کاهش دهیم


گامی برای مراقبت از محیط زیست در ماه فرهنگ/ در محرم تولید زباله پلاستیکی را کاهش دهیم

گروه اجتماعی ـ عضو پویش فرهنگی محرم در اهواز گفت: پویش فرهنگی محرم در سال 92 از شهرستان شوش آغاز شد و هدف آن کاهش تولید زباله در ایام محرم بود. ما در این ایام تلاش می‌کنیم دهه محرم را به عنوان دهه فرهنگ معرفی کنیم و اعلام کنیم دهه مزین به نام امام حسین(ع) شایسته ریختن زباله نیست.

گامی برای مراقبت از محیط زیست در ماه فرهنگ/ در محرم تولید زباله پلاستیکی را کاهش دهیم

به گزارش ایکنا از خوزستان، اگر بگوییم پلاستیک و همه هم خانواده های آن دشمن و قاتل محیط زیست هستند اشتباه و بیراه نگفته ایم.

زندگی امروز بشر به شدت با محصولات پلاستیکی گروه خورده و روزانه همه ما از این فرآورده های این محصول استفاده می کنیم غافل از اینکه صدها سال دیگر آیندگان شاید برای این زیاده روی ما را سرزنش کنند. گرچه به راحتی می‌توان این محصول را با وسایل دیگر جایگزین کرد. گفته می‌شود تنها در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

ماه محرم یکی از ماه‌هایی است که به دلیل حجم بالای پذیرایی از عزارداران حسینی هیئات و مردم گاه مجبور به استفاده از محصولات پلاستیکی می‌شوند و همین موضوع باعث حجم بسیار زیادی از مواد پلاستیکی می‌شود.

پویش فرهنگی محرم که معتقد است «محرم ماه فرهنگ است و نباید محیط زیست در آن فراموش شود» مثل سالهای گذشته امسال هم به فرهنگ سازی درباره عدم استفاده از ظروف پلاستیکی پرداخته است.

حسن ناصر، عضو پویش فرهنگی محرم در اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: پویش فرهنگی محرم در سال 92 از شهرستان شوش آغاز شد و هدف آن کاهش تولید زباله در ایام محرم بود. ما در این ایام تلاش می‌کنیم دهه محرم را به عنوان دهه فرهنگ معرفی کنیم و با استفاده از ظرفیت محرم در فرهنگ سازی و کاهش تولید زباله قدمی برداریم.

لیوان شخصی همراه یک فرهنگ است

وی با اشاره به فعالیت هیئات مذهبی در سطح خیابان‌ها و نذورات مردمی گفت: ما نمی‌توانیم به هیئت‌های مذهبی بگوییم که از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنند؛ ولی می‌توانیم به شهروندان بگوییم که لیوان شخصی همراه داشته باشند. برای اجرای این ایده اعضای پویش فرهنگی محرم در اهواز به صورت گروهی به سمت هیئت‌ها می‌روند و اعلام می‌کنند که لیوان شخصی همراه دارند و از آن استفاده می‌کنند. این گروه به وسیله کاغذنوشته‌هایی اعلام می‌کنند که لیوان شخصی همراه یک فرهنگ است.

ناصر ادامه داد: استفاده از لیوان شخصی همراه یک کار کوچک است؛ اما هم حجم کار هیئت‌ها را پایین می‌آورد و هم بحث بهداشت رعایت می‌شود. به نظرم کسانی که شب با ماشین در این ایام در سطح شهر بیرون می‌آیند، برای استفاده از غذای نذری که مردم ما به آن اعتقاد دارند در این شب‌ها دو سه ظرف در ماشین همراه داشته باشند. ما تلاش می‌کنیم مردم ما به فرهنگ قدیم خود برگردند؛ در گذشته مثلا برای خرید نان بقچه همراه داشتیم. ما می‌خواهیم به اتفاق قشنگ گذشته برگردیم.

دهه محرم که مزین به نام امام حسین(ع) است شایسته ریختن زباله نیست

عضو پویش فرهنگی محرم در اهواز تصریح کرد: کسانی که دغدغه بهداشت را دارند بدانند هتل‌های درجه یک جهان از ظروف یک بار مصرف استفاده نمی‌کنند. همه ما می‌دانیم که امام حسین(ع) برای اصلاح قیام کرد؛ اصلاح فکر، رفتار و اخلاق و ما داریم تلاش می‌کنیم به اسم محرم که مزین به نام امام حسین(ع) است قدمی برای اصلاح فرهنگ برداریم. شعارهای مختلفی برای جلب توجه مردم به این پویش طراحی کرده‌ایم از جمله این شعار که «دهه محرم که مزین به نام امام حسین(ع) است شایسته ریختن زباله نیست» و از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کردیم.

برخی شاید فکر کنند که نریختن زباله چه کمکی به مشکلات ما می‌کند؟

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف ما احیای همراه داشتن وسایل شخصی مثل لیوان است. گرچه مشکلات اقتصادی، فشار زیادی به مردم آورده و آستانه تحمل آنها را پایین آورده است؛ از این رو برخی شاید فکر کنند که نریختن زباله چه کمکی به مشکلات ما می‌کند؟ این اصلاح فرهنگ می‌توانند از همین قدم‌های کوچک شروع شود. ما اعلام می‌کنیم به همان اندازه که برخی افراد به تکرار اشتباه خود ایمان،‌ شجاعت و جسارت دارند ما نیز به همان اندازه با ایمان و جسارت و شجاعت کار درست خود را تکرار می‌کنیم.

ناصر گفت: ما از هیئت‌دارها خواسته‌ایم که روزی یک دقیقه اول و آخر هر برنامه به مردم اعلام کنند که زباله‌های زیر پای خود را جمع کنند. مراسمات ما توسط توریست‌های مذهبی در حال نشر است و ما می‌خواهیم اخلاقی داشته باشیم که شایسته سخن پیامبر(ص) است که فرمودند: «نظافت جزئی از ایمان است».

وی با تصریح به وجود یک نگاه تفریحی در میان برخی از افراد به مراسمات ماه محرم گفت: در گذشته بزرگان ما توجه زیادی به حق‌الناس و عدم آزار و اذیت مردم در مراسمات محرم داشتند و این نکته‌ای است که باید مورد توجه هیئت‌ها باشد.

عضو پویش فرهنگی محرم در اهواز افزود: ما برای اجرای پویش فرهنگی محرم در نه منطقه اهواز به صورت خطی در خیابان می‌ایستیم و هر کس یک شعار در دست می‌گیرد. تا جایی که می‌توانیم صحبت نمی‌کنیم و فقط از طریق این شعارها هدف این پویش را به مردم اعلام می‌کنیم. در شش، هفت سال گذشته کار ما جمع‌آوری زباله بعد از مراسم عزاداری بود؛ اما امسال تلاش می‌کنیم مردم را از ریختن زباله نهی کنیم. یکی از کارهای ما این است که اعضای این پویش فرهنگی در میان هیئت‌ها در حالی که پلاستیکی در دست دارند به صورت پانتومیم و بدون کلام با حالت دست مردم را به ریختن زباله در این پلاستیک‌ها تشویق می‌کنند

ناصر گفت: این حرکت با همکاری سایر فعالان محیط زیست استان و شهروندان آگاه انجام شده است و در برخی از شهرهای استان مثل حمیدیه، شوش، اندیمشک، بهبهان و شوشتر نیز این پویش به راه افتاده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی