چند میلیون نفر برای پیش‌فروش خودروها اقدام کردند؟


چند میلیون نفر برای پیش‌فروش خودروها اقدام کردند؟

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت فشار نقدینگی را یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور دانست و از آمار خیره‌کننده‌ای برای خرید خودروهای پیش‌فروش خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، محمد شریعتمداری در سفر به استان گیلان ضمن بازدید از زیرساخت‌های صنعتی این استان در نشست مشترک با مجمع نمایندگان مردم گیلان در مجلس گفت: در شرایطی از کشور قرار داریم که حفظ وحدت بین قوای سه‌گانه و همه مسئولان کشور برای پیشبرد امور بسیار راهگشا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به پیشرفت‌های صنعتی در کشور اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته 6 هزار واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید که گیلان سهم قابل‌توجهی از این تعداد داشت.

وی افزود: در گیلان یک هزار و 700 واحد صنعتی در حال طی کردن مراحل مختلف ساخت هستند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه با همه مشکلات موجود همچنان در زمینه احداث واحدهای صنعتی مسیر رو به رشدی را طی می‌کنیم، افزود: هم‌اکنون بالغ بر 400 واحد صنعتی در گیلان بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با وجود تمام تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفت، آنطور که باید شیرینی سرمایه‌گذاری در بخش تولید احساس نشده و به همین دلیل فعالیت‌های سوداگرانه در کشور بیشتر رواج پیدا کرده است.

ترویج ناامیدی در جامعه ترفند بزرگ دشمن

شریعتمداری ترویج ناامیدی در جامعه را ترفند بزرگ دشمن دانست و افزود: در حالی که بزرگترین قدرت‌های دنیا از جمله آمریکا می‌خواستند ایران را منزوی کنند، نتایج برجام و خروج یکطرفه آمریکا در نهایت به انزوای آمریکا منجر شد.

وی فشارهای ناشی از عهدشکنی آمریکا در برجام را به گلوله‌ای برفی تشبیه کرد و گفت: با هوشیاری و همکاری نباید اجازه دهیم این گلوله برف که ریشه سیاسی دارد به بهمن تبدیل شود، چون عرصه در اختیار ماست و باید کنترل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دست گذاشتن دشمن بر روی صنایع اشتغالزای کشور اشاره کرد و افزود: خودروسازی، فولاد و پتروشیمی از جمله این صنایع هستند چون اشتغال و درآمد صادراتی بالایی دارد و باید با وحدت و هماهنگی مشکلات را پشت سر بگذاریم.

شریعتمداری افزود: فشار نقدینگی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای برنامه‌ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد 53 میلیون مراجعه با 6 میلیون IP اختصاصی و یک‌میلیون و 400 هزار فرم تکمیل‌شده و آماده پرداخت خود نشانه وجود نقدینگی بالاست.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به پتانسیل‌های موجود در توسعه ظرفیت تولید فولاد در کشور گفت: تولید فولاد ایران با تکمیل واحدهای صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی به بیش از 120 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی را از مزیت‌های دیگر صنایع فلزی در کشور برشمرد و گفت: پیشرفت‌های ایران در صنایع مختلف به‌گونه‌ای بوده که محدودیت‌های ایجادشده بیشتر این صنایع را هدف‌گذاری کرده است.

وزیر صمت بر لزوم به‌روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید تأکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز 4200 تومانی را اعلام کرد، تصمیمی برای شرایط موقت بود و امروز دولت به دنبال این شرایط تمهید لازم را انجام داد تا ارز رسمی به کالاهای اساسی و ویژه و دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کند.

ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

شریعتمداری همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد و گفت: هم اکنون این قضیه فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده در صورتی‌که مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم برای کوتاه‌مدت حداقل مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه‌های تولید حذف شود و امیدوارم با همراهی مجلس در تسریع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تصمیمی که می‌توان در حلسه هماهنگی سران سه قوه گرفت در این حوزه به تولید کمک کرد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت تصمیم دولت برای آزاد کردن نرخ ارز را واکنشی به سوداگری‌های احتمالی دانست و گفت: بسیاری از تقاضاهایی که برای ارز 4200 تومانی وجود داشت غیر واقعی بود و با توجه به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفتیم.

شریعتمداری با توجه به افزایش نرخ ارز و راهکارهای مختلف برای دولت افزود: دولت دو راه در پیش دارد یا در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی برای معاملات کالایی و کنترل رانت و نظارت شدید بر بازار و یا استفاده از نرخ ارز و سقف رقابت آزاد و هزینه در حوزه رفاهی و‌ حمایتی که کشور در حال حرکت به سمت بازار غیر رانتی است و به تدریج روندها اصلاح خواهد شد و از هفته آینده در عرضه محصولات پتروشیمی نیز سقف رقابت آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/4076

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی