شناسایی یک کوسه گیاه خوار توسط دانشمندان!


شناسایی یک کوسه گیاه خوار توسط دانشمندان!

شاید کوسه‌ها حیواناتی بدنام باشند و به عنوان شکارچیانی درنده‌خو شناخته شوند؛ اما محققان دانشگاه ارواین کالیفرنیا، یک کوسه گیاه خوار را یافتند که از مصرف مقداری سالاد همراه با وعده‌های غذایی سرشار از پروتئین خود، غافل نمی‌شود. این کوسه گیاه خوار بیل کله (bonnethead) که به خانواده کوسه ماهیان سرچکشی تعلق دارد؛ علاوه بر... نوشته شناسایی یک کوسه...

شاید کوسه‌ها حیواناتی بدنام باشند و به عنوان شکارچیانی درنده‌خو شناخته شوند؛ اما محققان دانشگاه ارواین کالیفرنیا، یک کوسه گیاه خوار را یافتند که از مصرف مقداری سالاد همراه با وعده‌های غذایی سرشار از پروتئین خود، غافل نمی‌شود.

این کوسه گیاه خوار بیل کله (bonnethead>

مطالعه‌ی دانشمندان حاکی از آن است که کوسه‌های بیل کله، دارای سطح بالایی از آنزیم‌هایی هستند که وظیفه تجزیه فیبر و کربوهیدرات موجود در علف‌های دریایی را بر عهده دارند. این درحالی است که معمولا چنین آنزیم‌هایی در سایر گوشت خواران، به ندرت یافت می‌شود. به عقیده محققان همین موضوع سبب شده است که بیل کله، اولین کوسه گیاه خوار و گوشت خوار یا به عبارتی «همه‌چیزخوار» لقب بگیرد.

شناسایی یک کوسه گیاه خوار توسط دانشمندان!

این کوسه گیاه خوار ، آنزیم‌های لازم برای شکستن فیبر و قند علف‌های دریایی را دارد

در ویدیوی آزمایشگاهی زیر، کوسه بیل کله کوچکی را می‌بینیم که به سمت غذایی متشکل از 90 درصد علف دریایی و 10 درصد ماهی‌مرکب حمله‌ور می‌شود و آن را می‌بلعد. چنین واکنشی می‌تواند گواهی باشد بر همه‌چیزخوار بودن این گونه‌ی کوسه‌؛ در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد با توجه به زیستن کوسه‌های بیل کله در آب‌های کم عمق خط ساحلی ایالات متحده، امریکای مرکزی و امریکای جنوبی، علف‌های دریایی به طور ناخواسته وارد دستگاه گوارش آن‌ها می‌شوند.

«سامانتا لی» محقق ارشد این مطالعه‌ی چهار ساله از دانشگاه ارواین، امیدوار است چنین کشفی بتواند با بارزتر کردن اهمیت علف‌های دریایی، آن‌ها را از خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی دور نگه دارد. به گفته‌ی او:

این حقیقت که کوسه‌های بسیاری مستقیما از گیاهان تغذیه می‌کنند، دلیل محکم دیگری مبنی بر لزوم حفاظت از حیات گیاهی در دریاها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه