علائم درد آپاندیس: 10 مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان


علائم درد آپاندیس: 10 مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان

آپاندیسیت یکی از بیماری های رایج حتی در کودکان 4-3 ساله است. آمار نشان می‌دهد که سالانه حدود 300000  عمل جراحی برداشتن آپاندیس انجام می‌شود. این جراحی، شایع‌ترین جراحی اورژانسی در جهان محسوب می‌شود. در این نوشتار با مهمترین علائم درد آپاندیس آشنا می شوید و 10 مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان را می شناسید. آپاندیسیت وضعیتی...

آپاندیسیت یکی از بیماری های رایج حتی در کودکان ۴-۳ ساله است. آمار نشان می‌دهد که سالانه حدود ۳۰۰۰۰۰ عمل جراحی برداشتن آپاندیس انجام می‌شود. این جراحی، شایع‌ترین جراحی اورژانسی در جهان محسوب می‌شود. در این نوشتار با مهمترین علائم درد آپاندیس آشنا می شوید و ۱۰ مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان را می شناسید.

علائم درد آپاندیس: 10 مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان

آپاندیسیت وضعیتی است که در آن آپاندیس ملتهب شده و به درد و ناراحتی در فرد منجر می‌شود. به هر حال، اگر این وضعیت شدید نباشد، بیمار می‌تواند تا حدی خود درمانی کند.

ما دلیل روی آوردن شما به خواندن این مقاله را می‌دانیم اما قبل از آن، بهتر است اطلاعاتی اساسی درمورد آن داشته باشید. با این کار می‌توانید وضعیت خود را مشخص کرده و مناسب‌ترین درمان را انتخاب کنید.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیس بخشی از بدن است. اندازه آن به کوچکی انگشت شست است و در سمت راست شکم قرار دارد. یک طرف آپاندیس بسته است و طرف دیگر آن به قسمت ابتدایی روده وصل است. اکثر افراد فکر می‌کنند آپاندیس هیچ نقشی در بدن نداشته و خطرناک است و باید از بدن خارج شود. به هرحال، با استناد به مطالعات اخیر، دو دانشمند به نام‌های ویلیام پارکر و رندال بولینگر از دانشگاه دوک (کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا) نشان دادند که آپاندیس نقش مهمی را در دستگاه گوارش ایفا می‌کند.

لوله گوارش یک غشای باکتریایی مفید دارد که به صورت همزیستی زندگی می‌کند و نقش مهمی در تخمیر غذا و سنتز ویتامین دارد. این دو دانشمند پس از یک دوره مشاهده، دریافتند که تعداد باکتری‌های مفید، به تدریج در آپاندیس کاهش می‌یابد. به ویژه در زمان اسهال، دستگاه گوارش مقدار زیادی باکتری مفید را از دست می‌دهد که در این زمان به کمک آپاندیس نیاز است. آپاندیس در جلوگیری از حمله باکتری‌های خطرناک به بدن کمک می‌کند.

به هر حال، در برخی موارد، آپاندیس درد شدیدی دارد. زمانی که آپاندیس بنابه دلایلی مانند سنگ کلیه یا اجسام خارجی مسدود می‌شود، مستعد ورم و عفونت شده که باعث التهاب آپاندیس می‌شود. به عبارت دیگر، آپاندیسیت وضعیتی است که در آن آپاندیس ملتهب، متورم و عفونی شده و باعث بروز ناراحتی و درد در فرد بیمار می‌شود. آپاندیسیت یک بیماری رایج است که در هر سنی حتی در کودکان ۴-۳ ساله نیز رخ می‌دهد. آپاندیسیت، مسری و ارثی نیست. برخی موارد آپاندیسیت هیچ گونه پیچیدگی نداشته و درمان آن بسیار آسان است. اما مواردی نیز هست که آپاندیسیت به موارد پیچیده از جمله مرگ نیز منجر می‌شود. بنابراین، تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت بسیاری دارد.

علائم درد آپاندیس

تشخیص آپاندیسیت سخت نیست بنابراین در صورت داشتن علائم زیر می‌توانید آپاندیسیت داشتن خود را تشخیص دهید.

۱- درد شکم

این اولین علامتی است که در تشخیص مشکل به ما کمک می‌کند. درد، ساعت‌ها شدید است. این درد معمولا در ناحیه اطراف ناف و پایین شکم (سمت راست) به وجود می‌آید. این درد شدیده بوده و بیمار را خسته می‌کند به طوری که بیمار قادر به انجام هیچ کاری نیست. اکثر افراد در این زمان به آپاندیسیت فکر نمی‌کنند. همه فکر می‌کنند یک درد عادی در شکم است. بیماران معمولا زمانی که می‌چرخند، نفس می‌کشند، سرفه و عطسه می‌کنند یا در هنگام راه رفتن یا لمس شدن، درد بیشتری دارند.

مطلب مرتبط: درمان آپاندیس: ۱۵ درمان خانگی موثر برای آپاندیسیت

علائم درد آپاندیس ۲: بی اشتهایی

اکثر افرادی که آپاندیسیت را تجربه می‌کنند، معمولا دچار بی اشتهایی که با تهوع همراه است می‌شوند. همچنین ممکن است اصلا احساس گرسنگی نکنند. همه این‌ها به دلیل ناراحتی و درد ناشی از بیماری است.

۳- اختلال گوارشی

زمانی که آپاندیس ملتهب می‌شود، تاثیری منفی بر دستگاه گوارش می‌گذارد. این مسئله باعث اختلال در دستگاه گوارش و بروز مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال می‌شود.

مطلب مرتبط: ۹ درمان خانگی بیماری های گوارشی که بسیار مفید هستند

علائم درد آپاندیس ۴: سفت شدن دیواره شکم

سفت شدن دیواره شکم نیز از علائم آپاندیسیت است. این علامت شایعی نیست اما برای تشخیص بیماری می‌توانید آن را در کنار دیگر علائم در نظر بگیرید.

علائم درد آپاندیس ۵: تب بالا

اکثر افراد مبتلا به آپاندیسیت، تب بالایی دارند. این تب بیمار را خسته و ناتوان می‌کند. این وضعیت می‌تواند با لرز نیز همراه باشد.

مطلب مرتبط: ۹ علائم آپاندیس ( ورم آپاندیس ) که باید جدی بگیرید

۶- سایر علائم درد آپاندیس

ممکن است بیماران این علائم را نیز داشته باشند: تپش قلب، ورم شکم، سفیدی زبان، بوی بد دهان، ادرار دردناک، تکرر ادرار و ادرار خونی.

ممکن است علائم دیگری که در این‌جا گفته نشده است را نیز تجربه کنید. اگر سوالی درمورد علائم بیماری دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل آپاندیس

شروع این بیماری، انسداد در آپندیسیت است. انسداد باعث احتباس مایعات می‌شود که در این صورت، فشار درون آپاندیس بالا رفته و باعث بروز دو مشکل می‌شود: کم‌خونی شدید و عفونت آپاندیس ناشی از باکتری در قسمت انتهایی آن، از جمله باکتری گرم منفی ( ای. کولای، کلبسیلا، انتروباکتر و سودوموناس )، کلونی‌های روده‌ای و باکتروئیدس فراژیلیس.

۱- انسداد در آپاندیس

دلایل این مورد عبارتند از: سنگ کلیه، انگل روده و کرمک که وارد آپاندیس شده باشند، تورم سیستم لنفاوی آپاندیس به دلیل انسداد آپاندیس، غلظت مایع درون آپاندیس، گرفتگی یکی از دو انتهای آپاندیس، تا شدن آپاندیس. انسداد در آپاندیس، موقعیت خوبی برای ایجاد و رشد باکتری فراهم می‌کند. این باکتری‌ها باعث عفونت آپاندیس و در نتیجه آپاندیسیت می‌شوند.

مطلب مرتبط : ۱۰ بهترین ویتامین برای درمان مشکلات گوارشی

۲- عفونت آپاندیس

اگر آپاندیس به وسیله باکتری مسدود شود، ملتهب خواهد شد. از سوی دیگر، آپاندیسیت به دلیل عفونت خون یا دیگر عفونت‌ها در ریه، گوش، بینی یا گلو (این مورد، نادر است) نیز به وجود می‌آید.

۳- انسداد در رگ‌های خونی آپاندیسی

دلایل این مورد عبارتند از: انسداد در آپاندیس ( فشار در آپاندیس افزایش می‌یابد و رگ‌های کوچک متصل به آپاندیس را مسدود می‌کند. در این زمان، آپاندیس تغذیه نمی‌شود بلکه مختل می‌شود). عفونت ( سم موجود در ویروس های گرم منفی باعث ایجاد انسداد در رگ‌های خونی می‌شود). استرس ( تشنج عصبی می‌تواند باعث بسته شدن رگ‌های خونی آپاندیسی شود. جریان خون نامناسب باعث بروز اختلال در آپاندیس می‌شود).

۴- دلایل دیگر

آپاندیسیت می‌تواند به دلیل التهاب و عفونت ناشی از بیماری کرون، سرخک، آمیب، التهاب روده، عفونت‌های تنفسی و مونو نوکلئوز نیز به وجود بیاید.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

آپاندیسیت بسیار شایع است. این بیماری می‌تواند در هر سنی به وجود بیاید و معمولا در کودکان و بزرگسالان بین سن ۱۰ تا ۳۰ سال اتفاق می‌افتد. مردان بیشتر در معرض آن هستند. می‌توانید با به حداقل رساندن عوامل خطر، این بیماری را کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر کدام از این علائم را دارید یا سوال خاصی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. وضعیت افراد با هم متفاوت است، بنابراین برای انتخاب گزینه مناسب با پزشک مشورت کنید.

حالا شما اطلاعاتی درمورد آپاندیسیت دارید. همان‌گونه که در ابتدا گفتیم، آپاندیسیت به جراحی نیاز دارد. اما به هر حال در موارد خفیف‌تر می‌توانید درمان‌های خانگی را نیز امتحان کنید. این درمان‌ها بی‌خطر و موثر هستند. حالا زمان آشنایی با درمان‌های خانگی برای درد آپاندیسیت است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع:trueremedies

علائم درد آپاندیس: ۱۰ مهمترین دلایل و علایم آپاندیس در نوجوانان و بزرگسالان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !