شورای شهر : اسلام با رنگ شاد مخالف نیست


شورای  شهر : اسلام  با  رنگ  شاد  مخالف  نیست

سخنگوشورای با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده درخصوص نمایشگاه زنان وتولیدملی گفت:اسلام بارنگ شاد مخالف نیست.پوشیدن چادرهای رنگی ازقدیم الایام در برخی ازمناطق کشورازجمله کرمان،یزد،کردستان وبخش‌هایی ازآذربایجان متداول بوده وهست.برخى نقدهای غیرمنصفانه که پایه واساس صحیحی ندارند،مطرح مى‌شود.

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، علی اعطا (سخنگوی شورای شهر) با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده درباره نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: نمایشگاه تولید ملی در راستای اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار، و حمایت از تولید ملی و تشویق شهروندان برای خرید کالاهای ایرانی توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود.

در نمایشگاه امسال با وجود شرایط سخت اقتصادی، مدیریت شهری با تولیدکنندگان رایزنی کرد تا محصولاتشان را با تخفیف ۳۰ تا ۳۵ درصد ارائه کنند. از طرف دیگر در نمایشگاه امسال سعی شده نمود برندهای ملی پرنگ تر باشد و برندهای تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار بیشتر معرفی شوند، اینها از نقاط قوت نمایشگاه است.

اما متأسفانه بعضا به جای حمایت مجموعه مدیریت شهرى، برخى نقدهای غیرمنصفانه که پایه و اساس صحیحی ندارند، مطرح مى شود.اعطا افزود: واقعیت این است که در بنرهایی که در این نمایشگاه نصب شده پنج رنگ (سبز، آبی، قرمز، نارنجی و خاکستری) به کار رفته و اساساً رنگ مشکی در بنرها استفاده نشده است.

در این بنر روی رنگ خاکستری یک علامت ضربدر کشیده شده است. رنگ خاکستری، رنگی کاملاً خنثی است و در روانشناسی رنگ ها، این رنگ نشانه ترس و فقدان احساس است و حس بی تفاوتی، عدم مشارکت و همکاری را به ذهن متبادر می کند.

عضو شورای شهر با اشاره به بنرهای نصب شده در نمایشگاه تصریح کرد:

برخی اعتقاد دارند تهران شهرى خاکستری است و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در این دو بنر که صرفاً در داخل سالن های نمایشگاه نصب شده، با شعار " زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند" ایده زدودن غبار از چهره خاکستری شهر را دنبال می‌کرده و قصد داشته با این شعار موضوع نشاط و شادابی در خانواده و اجتماع را ترویج کند و از زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه بخواهد در برنامه های مدیریت شهری همکاری و مشارکت فعالانه ای داشته باشند.

اعطا افزود: ضمن اینکه اسلام با رنگ شاد مخالف نیست. پوشیدن چادرهای رنگی از قدیم الایام در برخی از مناطق کشور از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان متداول بوده و هست و در حال حاضر هم زنان جنوب کشور، اقوام ترکمن و کرد از چادرهای رنگی استفاده می کنند که بخشی از فرهنگ و سنت مردم این مناطق است.

شورای اجتماعی کشور هم تأکید کرده بانوان ایرانی ‌می‌توانند در کنار استفاده ‌از چادرهای مشکی از چادرهای رنگی نیز استفاده کنند.در نتیجه به جای طرح این مباحث که جز تشویش اذهان عمومی نتیجه دیگری ندارد، باید تلاش کنیم تا جامعه به ‌سمت تنوع در مدل‌های لباس در چارچوب فرهنگ ایرانى اسلامى پیش‌ برود تا هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی را تقویت و نهادینه کنیم.

عضو شورای شهر ادامه داد: در نهایت لازم است اشاره کنم خانم دکتر راکعی که مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهرداری هستند از بانوان اهل فضل و ادب و از محبان اهل بیت علیهم السلام هستند و خود ایشان که بانویی محجبه و متدین هستند، به روشنی گفته اند که از گرافیک بنر نمایشگاه برداشت اشتباهی شده است و منظورشان حذف چادر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم از انتقاد استقبال می‌کند گفت: حال برخی عزیزان از طرح پوستر برداشت متفاوتی داشتند و شبهه ای در ذهنشان ایجاد شده، طبیعتاً با توضیحاتی که ایشان و سایر مدیران حوزه شهری بیان کردند، بایستی شبهه‌شان برطرف شده باشد و از دامن زدن به این موضوع پرهیز کنند. ما از انتقاد استقبال مى‌کنیم اما بعضى ها از انتقاد به عنوان ابزار افتراق استفاده مى کنند و نشانه آن دامن زدن به شبهات هست.

اعطا در پایان خاطرنشان کرد: روشن است که در فضای پرتنش و متشنّج، آسان‌ترین کارهای جاری هم دشوار خواهد بود و مدیران شهری آن‌چنان که لازم است امکان انجام وظایف‌شان را نخواهند داشت و این بر خلاف توصیه‌های مقام معظم رهبری، مصلحت شهر و شهروندان و مصالح ملى است.

ایلنا

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت