فرهنگ کاهش زباله را در محرم همگانی کنیم


فرهنگ کاهش زباله را در محرم همگانی کنیم

گروه اجتماعی - بهتر است دهه اول محرم را به عنوان دهه فرهنگ معرفی کنیم و بکوشیم دهه‌ای که با نام امام حسین(ع) زینت داده شده است روز‌هایی تمیز بوده که شایسته تولید زباله‌های پلاستیکی و ریختن زباله در سطح معابر، شهر‌ها و خیابان‌ها نباشد.

فرهنگ کاهش زباله را در محرم همگانی کنیم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ماه محرم که فرا می‌رسد دل‌های خیل مشتاقان نهضت عاشورا به جوش و خروش درمی‌آید و بسیاری از شیعیان به یاد لب تشنه وعطشان امام حسین(ع) نذری و احسان پخش می‌کنند، عزادارانی که برای حل مشکلات و حوایج خود دست نیاز به آستان دوست بلند کرده‌اند و خداوند را به عظمت سید و سالار شهیدان قسم داده و حاجت روا شده‌اند در این ماه عزیز و عظیم و در روزهای مختلف ماه محرم به ادای نذر خود پرداخته و نذورات خود را در بین عموم مردم توزیع می‌کنند.
نکته مهم در توزیع و پخش نذورات و احسان‌های عزاداران حسینی این است که عمدتا نذرورات اعم از غذاها، شربت، شیر، چای و ...در ظرف‌های پلاستیکی و یکبار مصرف در اختیار عموم مردم قرار گرفته و پخش می‌شود.

حجم انبوده زباله‌های پلاستیکی به دلیل حجم زیاد پذیرایی
تولید حجم انبوده زباله‌های پلاستیکی به دلیل حجم زیاد پذیرایی از عزاداران حسینی و پخش نذورات مخصوصا در دهه اول محرم به اوج خود می‌رسد. با وجودی که در مقابل تکیه‌های عزاداری سطل بزرگ زباله قرار داده می شود تا زباله‌های پلاستیکی در آن جمع شود ولی متاسفانه باز هم مشاهده می شود که برخی از افراد همچنان زباله‌ها را در خیابان رها می‌کنند هرکسی یک لیوان شیر، چای و شربت نوش جان می کند لیوان آن را به خیابان و کوچه پرتاب کرده و ظرف غذای نذری را بعد از خوردن در همان مکان رها می‌کنند.
علاوه بر حسینیه‌ها و تکیه‌ها عزای محرم در منازل هم برگزار شده وغذای نذری پخش می‌شود. دراین مراسم‌ها نیز ازظروف و کاسه‌های یکبار مصرف برای توزیع غذا استفاده می‌شود و در بسیاری از نقاط شهر ظروف پلاستیکی در جای جای شهر غوغا می‌کند و این موضوع شایسته و برازنده شهروندان یک شهر نیست، شهروندانی که معتقد هستند نهضت امام حسین(ع) باید جریان ساز و فرهنگ ساز باشد.
متاسفانه با روان شدن این حجم زباله پلاستیکی در داخل جوی آب های روان ما به سرعت هرچه تمام در تخریب محیط زیست و طبیعت از همدیگر سبقت می گیریم و اصلا متوجه موضوع نیستیم که چگونه با دست خودمان طبیعت زیبا را تخریب می کنیم.
هر چند که مسئولان بهداشتی ریختن غذا و نوشیدنی گرم را در ظروف پلاستیکی بیماری زا و خطرناک اعلام می کنند و نسبت به مصرف لوازم پلاستیکی هشدار می‌دهند ولی معلوم نیست چرا کسی نسبت به کاهش مصرف این لوازم حساسیت ندارد، در حالی که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پشت پا زدن به سلامتی انسان است.
روزی نیست که در رسانه‌ها و از تریبون‌های مختلف درمورد وضعیت نابسامان محیط زیست و زباله‌هایی که ما انسان‌های بی ملاحظه تولید می‌کنیم و با تلاش‌های هرچه بیشتر خود در تخریب محیط زیست می‌کوشیم هشدار ندهند.

تغییر سبک زندگی شهروندان
از سوی دیگر تغییر سبک زندگی شهروندان باعث شده است شهروندان استفاده از لوازم یکبار مصرف پلاستیکی را نوعی تغییر و تجدد برای خود قلمداد کنند.
علاوه بر همه این صحبت‌ها ماموران شهرداری که پس از تمام شدن عزاداری‌ها مجبور هستند نصف شب تا صبح خیابان‌ها را تمیز کنند آیا با خود اندیشیده‌ایم که هر کدام از ما لیوان چای و شربت خود را در سطل زباله می انداختیم آنها مجبور نبودند برای برداشتن هر یک لیوان یا ظرف ما قامت خود را خم کنند.
آیا هر کدام از ما شهروندان در تمیزی و نظافت شهر خود سهمی بر عهده نداریم؟ با خود بیاندیشیم برای برداشتن هر کدام از زباله ها که به کوچه و خیابان پرت کرده ایم قامت چند نفر خم می شود.
قبل از اینکه لیوان‌ها و ظروف یکبار مصرف را در خیابان‌ها رها کنیم یک لحظه خود را جای ماموران شهرداری قرار دهیم و به اندازه یک صدم ثانیه فکر کرده و در رفتار و حرکت خود تجدید نظر کنیم.
با خود بیندیشیم پیرو کدام مکتب هستیم و از کدام نهضت درس می گیریم که این حجم از زباله را در خیابان به امان خدا رها می کنیم به امید اینکه ماموران شهرداری وظیفه نظافت شهر را بر عهده دارند.
ماموران شهرداری آدم آهنی یا آدم فضایی نیستند که با یک کنترل از راه دور بخواهند و بتوانند زباله‌های پلاستیکی را نصف شب تا صبح جمع کنند آنها برادران و پدران ما هستند که در پی کسب حلال بوده و در نظافت و تمیزی شهر می کوشند و در این دو ماه مجبور هستند بیشتر از توان خود کار کنند.
بنابراین هر کدام از ما شهروندان بیایید در کاری که انجام می دهیم تجدید نظر کنیم تا بتوانیم به نوبه خود سهمی در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست خود داشته باشیم
طبیعت و محیط زیست که به ما انسان‌ها نیاز ندارد بلکه ما انسان‌ها به طبیعت زیبا، جذاب و دل انگیز ان نیاز داریم و چه بهتر است که دهه اول محرم را به عنوان دهه فرهنگ معرفی کنیم و بکوشیم دهه ای که با نام امام حسین علیه السلام زینت داده شده است روزهایی تمیز بوده و بگوییم این روزها شایسته تولید زباله و ریختن زباله در سطح معابر، شهرها و خیابان‌ها نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد