«هفتاد و سومین نفر»؛ راه پیوستن به خیمه امام زمان(عج) با نگاه نو به عاشورا


«هفتاد و سومین نفر»؛  راه  پیوستن به خیمه امام زمان(عج) با نگاه نو به عاشورا

پورحامدی با اشاره به تولید و پخش «هفتاد و سومین نفر» با هدف ارائه نگاهی نو به عاشورا گفت: این برنامه می کوشد چگونگی پیوستن به خیمه مهدی باوران و مهدی یاوران از معبر عاشورا را برای مخاطبان خود تشریح کند.

حامد پورحامدی، تهیه کننده برنامه «هفتاد و سومین نفر» که به مناسبت ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) هر شب قبل از خبر 21 روی آنتن شبکه یک سیما می رود در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، گفت: روح حاکم و فضای غالب بر این برنامه که پخش آن از ابتدای محرم حسینی آغاز شده، مهدوی است و می کوشد چگونگی پیوستن به خیمه مهدی باوران و مهدی یاوران از معبر عاشورا را برای مخاطبان خود تشریح کند.

وی با بیان اینکه برای این هدف فرم و محتوا و نگاهی نو را در تبیین واقعه عاشورا به کار گرفته ایم، تصریح کرد: تحلیل و مبنای اصلی برنامه، اتخاذ نگاه نو به عاشورا و بهره گیری از آن برای حل مسائل امروز است که این مهم را با حضور حجت الاسلام علی اصغر علوی، مولف مجموعه «زیر خیمه حسین(ع)» که با عناوین دیگر هم منتشر شده است، در برنامه دنبال می کنیم.

پورحامدی اضافه کرد: حجت الاسلام علوی نگاه ویژه به عاشورا دارد و کوشیده در آثار خود نگاهی به روز و کاربردی درباره آن ارائه کند چنان که یکی از کتاب هایش «مبانی مدیریت عاشورایی» نام دارد که حاصل پایان نامه این محقق به راهنمایی دکتر علی رضائیان، چهره ماندگار مدیریت و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی است و بر عمده کتاب های علوی مقدمه نگاشته و کیفیت پیوند عاشورا با مسائل روز را در آثار وی تایید کرده است.

«هفتاد و سومین نفر»؛  راه  پیوستن به خیمه امام زمان(عج) با نگاه نو به عاشورا

تهیه کننده برنامه «هفتاد و سومین نفر» تاکید کرد: حجت الاسلام علوی هر شب با یکی از کارشناسان درباره یکی از موضوعاتی که درباره آنها تحقیق و تالیف داشته به گفت وگو می پردازد و به نوعی نگاه و خروجی کارش را به رد و تایید صاحبنظران می گذارد.

وی درباره اتخاذ این رویکرد در برنامه «هفتاد و سومین نفر» ابراز کرد: هدف از این رویکرد، گفتمان سازی و راه اندازی یک جریان در فضای فکری فرهنگی کشور است تا داشتن نگاه نو به عاشورا نهادینه شود و اینچنین فرصت برداشت های متنوع و متکثر از عاشورا و به اشتراک گذاشتن این برداشت ها هم فراهم گردد.

پورحامدی افزود: ایده اصلی این برنامه برداشتی از نگاه علامه جعفری است که تاکید دارد از همین فرهنگ عاشورا، بسیاری از نیازهای ما رفع شدنی است، چون عاشورا، فرهنگ پیشرو است و می توان در حوزه های مختلف برای ساماندهیِ جهت گیری های زندگی از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: با همین نگاه عنوان هفتاد و سومین نفر را برای این برنامه انتخاب کردیم، مگر نه آنکه در زیارات می خوانیم: «یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزا عَظِیماً» پس باید حال که آن زمان نبودیم تا امام(ع) را همراهی کنیم امروز با امام حسین(ع) همراه شویم و یار هفتاد و سوم سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) شویم و با الهام از آموزه های عاشورایی امام زمان مان را یاری کنیم.

این تهیه کننده برنامه های مهدوی درباره موضوعاتی که برنامه «هفتاد و سومین نفر» به آنها می پردازد، بیان کرد: «مسلم و ولی شناسی» با حضور محسن اسماعیلی، «ارزش های زندگی و شخصیت عاشورا یی» با حضور عباسعلی اللهیاری، «وضعیت سیاسی سال 61 – باید ها و بایدهای جامعه عاشورایی» با حضور فرزاد جهان بین، «عرفان و سلوک عاشورایی» با حضور حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، عناوین برنامه های اول تا چهارم بوده اند.

وی ابراز کرد: «خانواده مقتدر عاشورایی»، با ارائه بحث توسط عباسعلی اللهیاری، «امضای کوچک – حضرت علی اصغر علیه السلام» با کارشناسی حجت الاسلام بهروزی لک، «الی الحبیب... – شخصیت شناسی اصحاب الحسین علیه السلام» با حضور حجت الاسلام مرتضی اقاتهرانی، «جای خالی عباس علیه السلام – درسهای زندگی از قمربنی هاشم علیه السلام» با کارشناسی مرتضی آقاتهرانی و «نسبت عاشورا با زمان امروز» با حضور محسن اسماعیلی محور بحث برنامه های پنجم تا نهم بیست و سومینن فر هستند.

پورحامدی ادامه داد: «شام غریبان – الگوی راهبردی اهل بیت علیهم السلام در ادامه مبارزه» با کارشناسی بهروزی لک، «عاشورا نقطه آغاز تمدن مهدوی» با ارائه بحث توسط محمد هادی همایون، «نسبت عاشورا با آینده – نقش فرهنگ عاشورا در ساختن جهان آینده» با حضور غلامرضا گودرزی،«رهبری عاشورایی» با طرح بحث علی رضائیان نیز موضوعات قسمت های دهم تا سیزدهم این برنامه را به خود اختصاص می دهند.

تهیه کننده «هفتاد و سومین نفر» با اعلام اینکه این برنامه هفت قسمت نیز برای ایام اربیعن حسینی روی آنتن می برد، گفت:‌ «اربعین، جلوگاه مدیریت عاشورایی» با حضور علی رضائیان، «عاشورا و دنیای سیاسی امروز» با حضور فرشاد شریعت،«اقتصاد مقاومتی و عاشورا» با حضور طه رمضانی، «فرهنگ عاشورا و تحلیل اقتصادی از حرکت اربعین» با ارئه بحث توسط طه رمضانی، «آینده نگری حرکت اربعین» با حضور غلامرضا گودرزی، «تجلی فرهنگ ایثار از منظر روانشناسی در حرکت اربعین» با کارشناسی عباسعلی اللهیاری و «اربعین و طلیعه ظهور» با کارشناسی بهروزی لک محورهای برنامه های ایام اربعینِ «هفتاد و سومین نفر» را شامل می شوند.

«هفتاد و سومین نفر»؛  راه  پیوستن به خیمه امام زمان(عج) با نگاه نو به عاشورا

وی درباره دیگر آیتم های این برنامه اعلام کرد: مقتل خوانی توسط سیدیاسین حجازی، نویسند «کتاب آه» که گزیده ای از مقاتل حسینی است، متن خوانی حامد عسکری از شعرا و نویسندگان آئینی در لابلای آیتم ها، پخش گرافیکی از مداحی های قدیمی و معرفی کتاب از دیگر بخش های این برنامه است.

پورحامدی در پایان خاطرنشان کرد: پخش «هفتاد و سومین نفر» تا سوم امام حسین(ع) ادامه دارد و هفت قسمت از آن نیز ویژه ایام اربعین حسینی روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان