طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش


طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش

کوفته مرغ در انواع گوناگون و با مواد مختلفی درست می‌شود. کوفته مرغ سرخ شده، کوفته مرغ و برنج و کوفته مرغ و پنیر سه نوع کوفته خوشمزه هستند که با گوشت مرغ چرخ کرده یا مرغ پخته و ریش شده تهیه می‌شوند.

طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش
ستاره |
سرویس آشپزی - کوفته مرغ غذایی سنتی است که با گوشت مرغ درست می‌شود و در ترکیب آن می‌توان از انواع مواد غذایی استفاده کرد و به آن تنوع بخشید. این کوفته نسبت به کوفته گوشت سریع‌تر و راحت‌تر پخته می‌شود. در این مطلب طرز تهیه کوفته مرغ به ۳ روش توضیح داده می‌شود.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

کوفته مرغ سرخ شده کوفته مرغ و برنج کوفته مرغ و پنیر

طرز تهیه کوفته مرغ سرخ شده

مواد لازم
گوشت مرغ چرخ کرده 500 گرم
پیاز رنده شده 1 عدد
تخم مرغ 1 عدد
سبزی خشک پودر شده (نعنا، ترخون، مرزه، آویشن) 1 قاشق چایخوری
جعفری ساطوری 3-4 قاشق غذاخوری
گرد نان سفید 3-4 قاشق غذاخوری
شیر 1/2 پیمانه
کره 2-3 قاشق غذاخوری
آرد به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
پودر جوز بویا کمی
گوجه فرنگی رنده شده 5-6 عدد
سرکه 3-4 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
مرغ چرخ کرده را با پیاز رنده شده در کاسه‌ای ریخته، تخم مرغ را روی آن بشکنید، یک قاشق جعفری ساطوری، یک قاشق چایخوری سبزی خشک و کمی جوز بویا، نمک و فلفل اضافه کنید. گرد نان را در شیر خیس کنید و پس از ۶-۵ دقیقه روی مواد فوق بریزید. مواد را چنگ بزنید و سپس به شکل ۱۲-۱۰ عدد کوفته درآورید. کوفته‌ها را در آرد بغلطانید. کره را روی حرارت ملایم ذوب کرده و کوفته‌ها را در آن سرخ کنید. گوجه فرنگی رنده شده، نمک، پودر فلفل قرمز، شکر و سرکه را در قابلمه کوچکی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و غلیظ شود. کوفته‌های سرخ شده را در یک لایه در تابه بچینید و سس گوجه فرنگی را روی ان بریزید. حرارت را کم کنید، درب تابه را ببندید و ۲۰-۱۵ دقیقه صبر کنید تا کوفته مرغ اماده شود. پس از کشیدن کوفته مرغ در دیس، باقیمانده جعفری ساطوری را روی آن بپاشید. این غذا را با سیب زمینی و سبزیجات پخته نظیر نخودسبز، لوبیاسبز یا گل کلم سر میز غذا بگذارید.

طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش

طرز تهیه کوفته مرغ و برنج

مواد لازم
سینه مرغ 2 عدد
برنج خیس خورده 1.5 پیمانه
شیر 1/2 پیمانه
روغن 4-5 قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده 1 عدد
سیر له شده 2 حبه
گشنیز ساطوری 1.5 پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
گوجه فرنگی رنده شده 2 پیمانه
سیر ریز خرد شده 4 حبه
آویشن 1/2 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
مرغ را با یک عدد پیاز خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه در ۵ پیمانه آب بپزید، طوریکه ۳ پیمانه از آب آن باقی بماند. گوشت مرغ را از استخوان جدا کرده و ریش ریش کنید. آب مرغ را صاف کنید و برنج را در آن بپزید تا نرم شده و آب مرغ به خورد آن رود. ۳-۲ قاشق روغن و شیر را به برنج اضافه کرده و با دست چنگ بزنید تا به شکل خمیر درآید. یک عدد پیاز را ریز خرد کرده و روی حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی شود. سیر له شده را اضافه کنید و ۳-۲ دقیقه تفت دهید، سپس مرغ ریش شده را اضافه کرده و دو سه دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید. گشنیز خرد شده، نمک، فلفل و برنج له شده را در ظرفی ریخته و با دست مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. مایه‌ی حاصل را به شکل کوفته گرد کنید و در سینی قرار دهید. فر را روی حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با کمی روغن چرب کرده و کوفته‌ها را در یک لایه درون آن بچینید. سینی را در فر قرار دهید و ۴۰-۳۵ دقیقه صبر کنید تا کوفته‌ها بپزند. سیر خرد شده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم شود، سپس گوجه فرنگی رنده شده، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و فرصت دهید سس غلیظ شود. در انتها مقداری پودر آویشن در سس بریزید و حرارت را خاموش کنید. کوفته‌ها را در ظرف سرو بکشید و با سس گوجه فرنگی، نان و سبزی خوردن نوش جان کنید.

طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش

طرز تهیه کوفته مرغ و پنیر

مواد لازم
مرغ چرخ کرده 500 گرم
تخم مرغ 2 عدد
پودر سوخاری 1/3 پیمانه
پنیر پارمزان رنده شده 1/3 پیمانه
پودر آویشن 1/2 قاشق چایخوری
پودر سیر 1/2 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
پنیر موزارلا 1 پیمانه
سس گوجه فرنگی به میزان لازم

دستور تهیه:
فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مرغ چرخ کرده را در کاسه بزرگی ریخته، تخم مرغ، پودر سوخاری، نمک، فلفل، پنیر پارمزان، پودر آویشن و پودر سیر را به آن اضافه کنید، سپس مواد را با دست مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا به شکل خمیر یکدستی درآیند. خمیر حاصل را به شکل کوفته‌های هم اندازه درآورید و یک تکه پنیر موزارلا میان هر کوفته قرار دهید. اطراف کوفته‌ها را در کمی روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید. کف سینی فر را چرب کرده و کوفته‌ها را در آن بچینید. سپس سینی را ۳۰-۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا کوفته مرغ آماده شود. کوفته مرغ را در ظرف سرو بچینید، سس گوجه فرنگی را در ظرف مخصوص سس بریزید و کنار آن قرار دهید.

طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش


کوفته یکی از ابداعات آشپزخانه ایرانی است که اگر چه به کشور‌های مختلف سفر کرده و در هر کشوری رنگ آن محل را به خود گرفته، ولی نام فارسی خود را حفظ کرده است. کوفته غذا‌یی قدیمی بوده که در اصل با گوشت کوبیده در هاون درست می‌شده است. گوشت کوبیده در هاون خاصیت چسبندگی فراوان پیدا می‌کرده و در نتیجه مایه کوفته هنگام پختن در آب وا نمی‌رفته است. امروزه دیگر کوبیدن گوشت در هاون جایگاهی ندارد و به جای آن گوشت را چرخ می‌کنند که در اینصورت خطر وا رفتن کوفته در حین پخت وجود دارد. برای حل این مشکل معمولا گوشت را دو سه بار چرخ می‌کنند یا یکی دو عدد تخم مرغ به آن اضافه می‌کنند، هرچند تخم مرغ در ترکیب مایه کوفته ماده‌ای اضافی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع دلمه و کوفته

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید