خروج محصولات پتروشیمی‌ از بورس منطق ندارد


 خروج محصولات پتروشیمی‌ از بورس منطق ندارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج محصولات پتروشیمی‌ از بورس منطق ندارد، گفت: باید در روند عرضه کالای پتروشیمی‌ها در بورس راهکاری ایجاد کنیم که محصول به دست مصرف کننده اصلی برسد.

اسدالله قره‌خانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس خبرگزاری آنا، درباره خروج پتروشیمی‌ها از بورس‌ کالا، اظهار کرد: معامله‌ پتروشیمی‌ها در بورس و قیمت‌هایی که اعلام می‌کنند، همین‌الان هم مسئله‌دار است، چه برسد که بخواهند از بورس خارج شوند و چنین چیزی اصلاً قابل‌قبول نیست.

وی به شرایط متشنج ارزی در کشور اشاره و تصریح کرد: اگر در شرایط ارزی کنونی کشور این‌ها با اختیارات در بازار ثانویه و بعضاً در بازار آزاد ورود پیدا کنند، همین مقدار کنترلی را هم که روی پتروشیمی‌ها وجود دارد از بین می‌رود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید شکل و شیوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس اصلاح شود، گفت: اینکه شرکت‌های پتروشیمی با چه شیوه‌ای کالای خود را در بورس عرضه می‌کنند، مسئله بسیار مهمی است؛ اینکه تعیین قیمت‌ها غیررقابتی و تکلیفی است! و مشخص شود آیا کالا به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد یا واسطه‌ها برای خرید آن هجوم می‌آورند و به آن‌ها داده می‌شود و آن‌ها هم کالاها را احتکار می‌کنند و درنهایت باقیمت چند برابر به دست صنایع پایین‌دستی که مصرف‌کنندگان اصلی هستند، می‌رسد!

وی تصریح کرد: باید در روند عرضه کالای پتروشیمی‌ها در بورس راهکاری را ایجاد کنیم که محصول به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه خروج پتروشیمی‌ها از بورس منطقی ندارد، گفت: حدود 30 شرکت بزرگ پتروشیمی در کشور فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که 400 هزار شرکت کوچک، متوسط و کارخانه مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی داریم؛ بنابراین نمی‌توانیم به شرکت‌های بزرگ پتروشیمی اجازه دهیم هر کاری دوست دارند انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خروج پتروشیمی‌ها از بورس و رهاسازی قیمت‌ها، باعث می‌شود نیمی از صنایع پایین‌دستی نابود شود و این قابل‌قبول نیست.

قره‌خانی بابیان اینکه برای جلوگیری از رانت‌هایی که برای عده کثیری ایجاد می‌شد، تصمیم گرفتیم شکل کار را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت در جلسه‌ای که روز گذشته باهم داشتیم گفت که شکل کار تغییر کرده و کارها را طوری پیش می‌بریم که کالا به دست مصرف‌کننده اصلی برسد و سود کلانی که اکنون به نفع دلالان و واسطه‌گرهاست، در فرآیندی که پیگیری می‌کنیم، حذف‌شده و از این به بعد مصرف‌کنندگان اصلی مواد را باقیمت واقعی تهیه خواهد کرد.

انتهای پیام/4034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها