تعاونی‌های خدماتی چقدر شغل ایجاد کردند؟


تعاونی‌های خدماتی چقدر شغل ایجاد کردند؟

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اعلام اشتغال‌زایی تعاونی‌های خدماتی در کل کشور ، بیش‌ترین گرایش مردم در بخش خدمات را به تعاونی‌های گردشگری، آموزشی و بهداشت و درمان مربوط دانست.

علیرضا ناطقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعداد کل تعاونی‌های خدماتی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار تعاونی در کل کشور در ۲۱ گرایش خدماتی اعم از بهداشت و درمان، آموزش، فناوری اطلاعات و حمل و نقل بار و مسافر و تاکسیرانی، فعالیت دارند.

وی افزود: مشاغل خدماتی روز به روز در حال گسترش است و بر اساس آمارها تعاونی‌های خدماتی بیش از ۴۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده‌اند.

به گفته ناطقی بیش‌ترین گرایش و علاقمندی در بخش خدمات مربوط به تعاونی‌های گردشگری، بهداشت و درمان، آموزشی و فنی و مهندسی است.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت امور تعاون وزارت کار و صندوق بیمه روستاییان و عشایر خبر داد و گفت: به موجب این تفاهم‌نامه واگذاری بخشی از تصدی‌ها و کارگزاری‌های بیمه روستاییان و عشایر به دهیاری‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۵۰ تعاونی دهیاری در کل کشور وجود دارد که ۱۹ هزار نهاد دهیاری عضو آن هستند و حدود ۵۵ درصد روستاهای کشور را پوشش می‌دهند. گسترش این تعاونی‌ها در حوزه روستا به ویژه در زمینه عمران و آبادانی، فضای سبز، پسماند و توسعه بازارهای روستایی بسیار اثرگذار است.

ناطقی درعین حال درباره سهم تعاونی‌های گردشگری در اشتغال گفت: بحث گردشگری مهم است سهمی که می‌توانیم در این حوزه از اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی داشته باشیم، فراتر از وضع موجود و حداقل ۱۰ برابر آن است. مسیر برای توسعه در این حوزه هموار است و نیاز به سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم،‌ سرمایه‌گذاران و روستاها و دهیاری‌ها دارد.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون در پایان از بررسی مشکل تعاونی‌های‌ حمل و نقل خبر داد و درباره حل مشکل تعاونی‌های کامیون‌داران، گفت: موضوع سوخت و نوسازی و بهسازی تعاونی‌های حمل و نقل مربوط به کلان کشور است که هم‌اکنون توسط وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است و تاکنون جلسات متعددی در دولت و مجلس برگزار شده است که امیدواریم به این وسیله بخش اعظمی از مشکلات تعاونی‌های حمل و نقل رسیدگی و برطرف شود.

به گزارش ایسنا، مطالعات صورت گرفته توسط سازمان‌های بین‌المللی و داخلی از سهم بالای بخش خدمات در حوزه اشتغال و تولید ناخالص داخلی حکایت دارد. گستردگی و تنوع فعالیت‌های بخش خدمات در اقتصاد ملی، در کنار سهم آن از ارزش‌ افزوده، اهمیت توجه به این بخش را دو چندان کرده است. مشاغل خدماتی طی هشت سال اخیر در مقایسه با سال‌های پیش از آن، از روند رو به رشدی برخوردار بوده به نحوی که بررسی‌ داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سطح اشتغال بخش خدمات در سال ۱۳۹۶ به ۵۰.۴ درصد رسیده و رشد ۰.۳ درصدی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس