معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه


معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

دریاچه شورمست در شهرستان سواد کوه و در نزدیکی روستای شورمست، به وسعت 15 هزار مترمربع به طور کاملاً طبیعی به وجود آمده است. امروزه این دریاچه محل ایده‌آلی برای طبیعت‌گردان و کلیه گردشگرانی است که به شمال کشور سفر می‌کنند.

ستاره | سرویس گردشگری - شمال کشور به خاطر شرایط جغرافیایی دارای آب و هوای بسیار منحصر به‌ فردی است. در هر نقطه از این بخش می‌توانید کوه‌های فوق‌العاده، جنگل‌های سرسبز و انبوه، دریای زیبای خزر و روستا‌های جذابی را ببینید که هرکدام یک جاذبه گردشگری جداگانه محسوب می‌شوند. اما در این میان دریاچه‌هایی نیز در دل کوه‌ها و درون جنگل‌های مختلف شمالی پدید آماده است که دیدن آن‌ها شما را شگفت زده می‌کند. یکی از جذاب‌ترین این دریاچه‌ها که کاملاً به صورت طبیعی به وجود آمده، دریاچه شورمست است.

در شهرستان سوادکوه، در فاصله ۶ کیلومتری غرب پل سفید، در نزدیکی روستای شورمست دریاچه‌ای در دل کوه‌ها و کنار جنگل زیبایی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع به صورت کاملاً طبیعی به وجود آمده که جلوه‌ای فوق‌العاده از عظمت قدرت خداوندی را در زمین ایجاد کرده است. عمق این دریاچه حدود ۵ متر است و اطراف آن را درختان سر به فلک کشیده و کهن‌سالی دوره کرده‌اند. این دریاچه در ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. عرض آن ۷۰ متر و طول آن حدود ۳۰۰ متر است. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید، با اینکه عمق دریاچه کم است، اما به خاطر وجود گیاهان کف دریاچه شنا کردن در آن بسیار خطرناک است. پس حتی اگر در شنا کردن مهارت دارید، از شنا کردن در این دریاچه پرهیز کنید.

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه
موقعیت جغرافیایی دریاچه شورمست

یکی از مسائلی که این دریاچه را محبوب کرده و سبب شده تا گردشگران نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند، موقعیت جغرافیایی آن است. دریاچه شورمست درست در مسیر ورودی استان مازندران قرار گرفته و گویی به شما خوش آمد می‌گوید. وقتی از تهران فاصله ۲۰۰ کیلومتری را در محور سوادکوه به سمت مازندران طی کنید در فاصله ۵ کیلومتری از شهرک صنعتی، به دریاچه خواهید رسید. همچنین با توجه به بهسازی جاده و آسان کردن دسترسی، این دریاچه بیش از بیش مورد توجه طبیعت‌گردان و گردشگرانی است که قصد سفر به شمال کشور را دارند.

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه
معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

شهرستان سوادکوه

سوادکوه یکی از شهر‌های مازندران است که حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و مساحت آن به ۲۰۷۸ کیلومتر مربع می‌رسد. اگر برای دیدن دریاچه شورمست به این شهر سفر کردید می‌توانید دیدنی‌های جذاب از جمله برج لاجیم، برج باوند، بابک محله، پل ورسک، سرخکلا و محله قدیم آلاشت را نیز مشاهده کنید.

امکانات رفاهی دریاچه

از زمانی که توجه بیشتری به کسب درآمد در حوزه گردشگری شد و همچنین جاده تهران سوادکوه بهبود یافت، گروه‌های متعددی با همکاری سازمان گردشگری اقدام به ایجاد تأسیسات رفاهی و تفریحی مانند اقامتگاه، سرویس بهداشتی، رستوران، امکانات ورزشی مانند قایق‌سواری، اسکی روی آب و ماهیگیری در اطراف این دریاچه کردند، همین امر سبب شد تا مردم بتوانند علاقه بیشتری به بازدید از دریاچه نشان دهند.

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

بهترین زمان سفر به دریاچه

در فصل بهار، تابستان و پاییز زمان برای سفر بسیار خوب است هوا در اینجا خنک و عالی است و اگر مراقب بارش باران باشید، می‌توانید شب را در کنار دریاچه اقامت کنید و از خوابیدن در آنجا لذت ببرید. اما در زمستان هم مسیر سخت خواهد شد و هم هوا بسیار سرد است و بیشتر کوه‌نوردان حرفه‌ای در این فصل به دریاچه می‌روند. در هنگام رفتن به دریاچه به خاطر داشته باشید که لباس‌های مناسب طبیعت‌گردی، تجهیزات ماهی گیری، چادر و لوازم مناسب طبیعت‌گردی را با خود به همراه داشته باشید.

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

کجا اقامت کنیم

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و با امکانات کامل به دیدن دریاچه شورمست آمده‌اید، می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید، همان‌جا غذایتان که احتمالاً ماهی است را کباب کنید و چند روز خوش را بگذرانید. اما اگر می‌خواهید جای بهتری باشید می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای در روستای شورمست استفاده کنید. یا اینکه پس از بازدید از دریاچه به شهر سوادکوه برگردید و در شهر از ویلا‌ها و هتل‌های فراوان و معمول شهر‌های شمالی استفاده کنید.

پل ورسک را در مسیر ببینید

در مسیر حرکت شما به سمت دریاچه شورمست (از تهران) در جاده فیروز کوه یکی از جذاب‌ترین سازه‌های مهندسی ایران را می‌بینید. پل ورسک که نامش در کتاب گینس ثبت شده در ارتفاع ۱۱۰ متری در سال ۱۳۱۵ ساخته شده است. دیدن این پل، حرکت قطار از روی آن و سازه آجری‌اش آنقدر جذاب است که علاوه بر کاربردی اصلی به یکی از دیدنی‌های شمالی کشورمان تبدیل شده است.

معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه بیشتر بخوانید: پل ورسک؛ از کتاب گینس تا پل پیروزی چرچیل را بخوانید

چگونه به دریاچه برسیم

اگر از تهران حرکت کنید باید وارد جاده فیروز کوه-قائم شهر شوید. بعد از اینکه حدود ۶۰ کیلومتر را طی کردید و در مسیر، از پل ورسک گذشتید به شهر پل سفید خواهید رسید. از درون شهر جاده آسفالتی به سمت روستای شورمست وجود دارد که باید وارد آن شوید پس از طی کردن ۵ کیلومتر به دوراهی می‌رسید که یک طرف به روستای شورمست و دیگری به دریاچه می‌رود. از جایی که جاده خاکی می‌شود بهتر است ماشین را در روستا بگذارید، زیرا مسیر ناهموار است و برای ماشین‌های معمولی مناسب نیست. حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از کنار باغ‌های زیبا شما را وارد جنگلی خواهد کرد و سپس ناگهان با یک دریاچه درون گودالی بزرگ بر خواهید خورد که پیش چشم شما نمایان می‌شود.
معرفی دریاچه شورمست؛ دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج