معرفی سنت محرمی یک شهر عاشورایی


معرفی سنت محرمی یک شهر عاشورایی

شور حسینی در این شهر موج می‌زند، مردم همه یکپارچه سیاه‌پوش در مراسم عزای سیدالشهدا(ع) حضور می‌یابند و خالصانه و عاشقانه عزارداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در این شهر علاوه بر مراسم باشکو سوگواری، تعزیه‌های زیبایی هم اجرا می‌شود به طوریکه توریست‌های مذهبی زیادی را به خود جذب می‌کند. محرم در این شهر واقعا ملموس است و نحوه عزاداری‌هایش همه مردم را شریک می‌کند و کسی تماشاگر عزاداری دیگران نیست.

وقتی در روز عاشورا به این شهر می‌روید، مریانج یکپارچه کربلاست و سیاه‌پوش، آنقدر زیبا که دوست داری خودت هم در جمع عزاداران باشی و عزاداری کنی. کسی در این روز عقب نمی‌نشیند، همه برای ارباب بی‌سر از جان مایه می‌گذارند و سنگ تمام. ظهر عاشورا در تمام خانه‌ها به روی عزاداران باز است. در کنار درب منازلشان می‌ایستند و هر رهگذری را دعوت به ناهار می‌کنند و می‌گویند «بفرمایید حلیم» (حلیم معروف مریانجی‌ها)، بلااستثنا همه حلیم می‌دهند و این نکته جالب توجه در این شهر است.

مسئول روابط عمومی شهرداری شهر مریانج از برگزاری تعزیه در دهه اول شب‌های محرم در این شهر خبر داد و گفت: هر ساله در شهر مریانج مراسم تعزیه به صورت سنتی در دو نوبت عصر و شب در ضلع شرقی میدان اصلی این شهر برگزار می‌شود و استقبال بی‌نظیر مردم و توریست‌های مذهبی این مراسم را باشکوه‌تر می‌کند.

مجتبی دی‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان استقبال بی‌نظیر مردم از مراسم عزاداری شهر مریانج افزود: مردم و توریست‌های مذهبی هر ساله از مراسمات عزاداری شهر مریانج به خوبی استقبال می‌کنند به طوریکه عزاداری مریانج شامل برگزاری هیئت‌ها تا پاسی از شب، دسته‌های عزاداری و برگزاری مراسم تعزیه و نذری است.

وی ادامه داد: مشوق برگزاری مراسم تعزیه نیز هیئت حضرت قاسم(ع) است که حدود چهار سال است که نمایشی مدرن در رابطه با وقایع عاشورا برگزار می‌کند و اعتبار این مراسم نیز از جانب مردم شهر مریانج و خیرین تأمین می‌شود که هر ساله در برگزاری باشکوه این مراسم مسئولان را یاری می‌کنند.

بازیگر نقش امام حسین(ع) در تعزیه شب‌های محرم شهر مریانج در رابطه با ساعت برگزاری مراسم تعزیه سنتی خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه سنتی تا دهم محرم هر روز در دو نوبت عصر از ساعت 16:30 و در شب از ساعت 22 آغاز می‌شود که در هر نوبت یک هیئت مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده می‌گیرد.

دی‌آبادی در رابطه با آمار استقبال عزادارن در سال گذشته تصریح کرد: در سال قبل آمار توریست‌های مذهبی و مردم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به 9000 نفر رسید و مردم با دختری که در حرم امام حسین(ع) شفا یافته بود، دیدار کردند.

وی از همکاری مردم شهر مریانج و هیئت‌های عزاداری این شهر صمیمانه تشکر کرد و گفت: عزاداری شهر مریانج قدمتی دیرینه و 100 ساله دارد که هیئت‌های مذهبی در شب‌های محرم در خیابانی تجمع کرده و با حرکت به سمت میدان اصلی دسته‌های عزاداری را تشکیل می‌دهند و با رسیدن به میدان اصلی مراسم را آغاز می‌کنند و تا بامداد ادامه می‌دهند.

مسئول روابط عمومی شهرداری شهر مریانج از پوشش شبکه‌های صداوسیمای کشوری از مراسم عزاداری شهر مریانج خبر داد و اظهار کرد: شبکه‌های کشوری صداوسیما و همچنین مرکز همدان مراسم عزاداری شهر مریانج را پوشش می‌دهند به طوریکه از شبکه‌های یک، دو، سه و شبکه شما و شبکه استانی نیز پخش زنده و مستقیم خواهد داشت و تیزر عصر تاسوعای حسینی در مریانج از امروز در شبکه استانی پخش می‌شود.

وی با اشاره به پخش نذورات مردم در ایام محرم و روز تاسوعا و عاشورا گفت: مردم شهر مریانج در پخش نذری در ایام محرم زبانزدند به طوریکه در هر خیابان و کوچه بسیاری از مردم در حال پخش نذورات خود هستند.

دی‌آبادی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از مردم توانایی ادای دین و نذر خود را ندارند اما با این حال پخش نذری در شهر مریانج شاید کمی کمرنگ شده است اما همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها