آغاز پرورش صدف خوراکی در جنوب با همکاری ایتالیایی ها


آغاز پرورش صدف خوراکی در جنوب با همکاری ایتالیایی ها

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بر اساس سیاست تعریف شده از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با همکاری کارشناسان ایتالیایی و تولید کنندگان ایرانی تا پایان سال 98 به تولید سالانه 10 تن صدف خوراکی در هرمزگان خواهیم رسید.

آغاز پرورش صدف خوراکی در جنوب با همکاری ایتالیایی هابه گزارش خبرگزاری صداو سیما ، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با مانا افزود: تحقیق و پژوهش در خصوص تولید صدف های خوراکی هم اکنون در اولویت برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گرفته است.
محمد پورکاظمی ادامه داد: در این راستا با همکاری محققین و همکاران ایتالیایی برای تعدادی از تولید کننده ها در بندرعباس کارگاه آموزش پرورش صدف های خوراکی برگزار کرده ایم.
وی اذعان داشت: در این کلاس های آموزشی، چهار نفر از کارشناسان ایتالیایی دانش و تجربه خود را در زمینه تولید صدف های خوراکی به صورت تئوری و از طریق فیلم های آموزشی به تولید کنندگان منتقل کردند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با حضور کارشناسان ایتالیایی بازدید از جزیره قشم با هدف مکان یابی مناسب جهت اجرای پروژه های پرورش صدف های خوراکی نیز انجام شد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بیان داشت: همچنین بعد از مدتی یک گروه چهار نفره از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور جهت آموزش در زمینه صدف های خوراکی به ایتالیا سفر و از سایت های پرورشی این کشور بازدید به عمل آوردند.
وی در ادامه از حمایت استانداری هرمزگان به منظور طرح پرورش صدف های خوراکی در این استان خبر داد و گفت: در این راستا، 300 میلیون تومان اعتبار در سال جاری از سوی استانداری هرمزگان جهت شروع عملیات لانه گذاری و جمع آوری لارو صدف ها اختصاص یافت.
پورکاظمی، یادآور شد: بر اساس سیاست تعریف شده از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با همکاری کارشناسان ایتالیایی و تولید کنندگان ایرانی تا پایان سال 98 به تولید سالانه 10 تن صدف خوراکی در هرمزگان خواهیم رسید.
وی با اشاره به اینکه در بازار داخلی مصرف صدف پرطرفدار نخواهد بود، اذعان داشت: لذا پیش بینی می شود تمام صدف های خوراکی تولید شده به بازارهای هدف به ویژه کشورهای اروپایی و عربی صادر شود.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، صادرات این گونه با ارزش دریایی می تواند سود اقتصادی خوبی را برای پرورش دهندگان به همراه داشته باشد.
وی همچنین از ظرفیت سنجی در سایر استان های جنوبی کشور با تولید صدف پرورشی خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم تولید صدف خوراکی را از استان هرمزگان به سایر استان ها نیز تعمیم دهیم .
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یادآور شد: هم اکنون یک سایت پرورشی صدف خوراکی در بندر لنگه به عنوان طرح آزمایشی مکان یابی شده است.
پورکاظمی اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نه چندان دور شاهد تولید سالانه چندین هزار تن صدف خوراکی در استان های جنوبی کشور باشیم.
به گفته وی، طرح تولید و پرورش صدف خوراکی با مدیریت پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به نمایندگی از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور انجام خواهد شد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یادآور شد: پیرو برگزاری کارگاه آموزشی پرورش صدف های خوراکی که با حضور مدرسان ایتالیایی در پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان برگزار شد، هیئتی ایرانی در همین راستا از مزارع پرورش صدف در کشور ایتالیا بازدید کردند.
وی خاطرنشان ساخت: بازدید از مزارع پرورش صدف و ماسل در دریای آدریاتیک و همچنین مزارع پرورش کلم در لاگون مورانا یکی دیگر از برنامه های بازدید بود و طی جلسات متعددی با کارشناسان ذیربط در خصوص انتخاب گونه و تکنیک های پرورش بحث و تبادل نظر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دزدِ بهادر