پرتاب ماهواره هواشناسی ایالت کالیفرنیا به دلیل اختلاف با ترامپ


 پرتاب ماهواره هواشناسی ایالت کالیفرنیا به دلیل اختلاف با ترامپ
"ادموند جرالد براون پسر"(Edmund Gerald "Jerry" Brown, Jr) فرماندار ایالت کالیفرنیا اخیرا طی یک سخنرانی اظهار کرد که این ایالت قصد دارد تا ماهواره هواشناسی خود را پرتاب کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، عوامل جدید کاخ سفید نمی‌توانند قوانین مربوط به هواشناسی را بپذیرند و ممکن است فشارهای "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا بر "اداره کل ملی هوانوردی و فضا"(ناسا) سبب شود تا این سازمان کاوشگرهای هواشناسی خود را متوقف سازد و این موضوع سبب نگرانی فرماندار کالیفرنیا شده است.

اما دیگر نگرانی به پایان رسیده است زیرا ایالت کالیفرنیا برای این مشکل یک راه حل یافته است و راه آن توسعه یک کاوشگر است.

جرالد براون، فرماندار کالیفرنیا در سخنرانی اخیر خود در "اجلاس جهانی اقدامات اقلیمی"(Global Climate Action Summit) اعلام کرد که کالیفرنیا قصد دارد تا ماهواره هواشناسی خود را برای شناسایی آلودگی و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی توسعه دهد و در آینده نیز آن را پرتاب خواهد کرد.

وی در سال ۲۰۱۶ نیز به این موضوع اشاره کرده بود اما این بار سخنان او طی این اجلاس چیزی فراتر از یک اشاره بود زیرا در حال حاضر این ایالت با همکاری "آزمایشگاه‌های مطالعات سیارات"(Planet Labs) در حال کار بر روی این پروژه است. "آژانس منابع هوایی کالیفرنیا"(California Air Resources Board) نیز حامی این پروژه است.

در حال حاضر دو نکته مهم مشخص نیست، نخست اینکه ماهواره مذکور چه زمانی ساخته و قابل استفاده خواهد شد و دوم اینکه چه مقدار هزینه برای ساخت آن در نظر گرفته شده است. ممکن است زمانیکه ساخت این ماهواره به اتمام برسد، بعضی از رهبران کاخ سفید تغییر کنند و نظری دیگری درباره آن داشته باشند. بنابراین اگر ساخت این ماهواره هزینه سنگینی داشته باشد، ممکن است با مخالفت‌های شدید مواجه شود.

هرچه این فرایند طولانی‌تر شوند، اختلافات دولت ترامپ و ایالت کالیفرنیا بیشتر خواهد شد، زیرا از ابتدا هم بین این دو اختلافاتی وجود داشته است تا حدی که کاخ سفید قصد دارد قانون استاندارد فدرال "لایحه هوای پاک "(Clean Air Act) آمریکا را نیز لغو کند.

لایحه هوای پاک از قوانین فدرال آمریکا است که برای کنترل آلودگی هوا در سطح ملی طراحی شده‌ است. این لایحه یکی از اولین و اثرگذارترین قوانین زیست‌محیطی مدرن و از جامع‌ترین قوانین کیفیت هوا در جهان است.

در حال حاضر نظام فدرالی ایالات متحده آمریکا نیز با کارکردن بر روی برنامه ماهواره‌ای دولتی در حال رقابت با استراتژی ناسا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)