دوباره شکار احتکار


دوباره شکار احتکار

در حالی که مسئولان از تخصیص ارز با قیمت مصوب به کالاهای اساسی برای توزیع مناسب در بازار خبر می‌دهند، برخی محتکران با احتکار موادغذایی و دامن‌زدن به شایعات کمبود این اقلام در ماه‌های آینده درصدد کسب درآمدهای نجومی هستند. با‌این‌حال...


در حالی که مسئولان از تخصیص ارز با قیمت مصوب به کالاهای اساسی برای توزیع مناسب در بازار خبر می‌دهند، برخی محتکران با احتکار موادغذایی و دامن‌زدن به شایعات کمبود این اقلام در ماه‌های آینده درصدد کسب درآمدهای نجومی هستند. با‌این‌حال چندی است سازمان‌های مسئول با افزایش گشت‌های نظارت بر بازار، جدی‌تر از گذشته برخورد با محتکران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

﷯ کشف ۴٠هزار نخ سیگار قاچاق

در‌این‌باره روز گذشته کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام کشف ٣‌ انبار کالاهای احتکار شده در مشهد، به شهرآرا گفت: هزار تن برنج و حبوبات از ٢ انبار در منطقه شهید رجایی در گشت مشترک با اداره اماکن کشف شد.

مهدی مقدسی گفت: این انبارها با حکم جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد پملب شد.

وی افزود: همچنین یک انبار کالاهای احتکار شده نیز درمنطقه سیدی کشف شد.دراین انبار رب گوجه‌فرنگی، قند، روغن سرخ کردنی، پودر لباس‌شویی و نیز ۴٠هزار نخ سیگار احتکار شده بود.

﷯ تأثیر توزیع کالاهای احتکار شده

مقدسی درباره چگونگی توزیع کالاهای احتکار شده نیز گفت: کالاهای کشف شده به وسیله فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فروشگاه‌های منتخب‌ توزیع می‌شود. در این راستا بخشی از کالاهای احتکار شده درغرفه‌هایی دایر شده در بولوار ٢٢ بهمن ‌و معراج در حال توزیع است. کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه توزیع کالای احتکار شده باعث تعدیل قیمت کالاهای اساسی در بازار شده است، گفت: توزیع ٢هزارتن شکر احتکار شده باعث کاهش هزارتومانی قیمت این ماده غذایی در بازار شد. توزیع ٣هزارتن برنج هندی و پاکستانی کشف شده نیز باعث شد قیمت هر کیسه برنج بین ٧٠تا ٨٠‌هزار تومان تثبیت شود. همچنین توزیع حبوبات احتکار شده در ایام محرم که تقاضا برای آن‌ها زیاد شده‌است موجب شد تا از افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود.

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه هدف از بازرسی از انبارها ایجاد آرامش در بازار است، گفت: افرادی که انبارهای خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، نباید از بازرسی‌ها نگرانی داشته باشند زیرا ورود و خروج کالا از انبار این افراد مشخص است و سازمان صمت از فعالیت این افراد حمایت می‌کند. وی تأکید کرد: هدف سازمان صمت از مبارزه با احتکار و اختفای کالا برخورد با سوء‌استفاده‌کنندگان احتمالی است که به حق خود قانع نیستند و از راه تخلف اقتصادی و بر‌هم‌زدن نظم بازار به کسب سودهای نامتعارف اقدام می‌کنند. مقدسی تأکید کرد: ایجاد آرامش در بازار، افزایش رضایت‌مندی شهروندان و برخورد با متخلفان از اهداف طرح‌ ویژه نظارتی است. مقدسی با بیان اینکه ٩۵درصد انبارهای کالاهای احتکار شده براساس گزارش‌های مردمی کشف می‌شود، گفت: شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه احتکار کالا موضوع را به شماره ١٢۴و ١١٠برای رسیدگی اطلاع دهند.

براساس تعریف قانون‌گذار هر مکانی که درآن کالا نگهداری می‌شود، انبار محسوب می‌شود، بنابراین انبار کارخانه‌ها، انبار دامداری‌ها و مرغداری‌ها و انبارهای مختلف دیگر از جمله انبار مواد معدنی همه مشمول ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها هستند. انبارهایی که در این سامانه ثبت‌ نشده باشد‌، محل نگهداری کالاهای قاچاق محسوب و غیر‌شفاف تلقی می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !