نخستین شرط محبت اهل‌بیت(ع) خالص برای خدا بودن است


نخستین شرط محبت اهل‌بیت(ع) خالص برای خدا بودن است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) فرمودند کسانی که انتظار امام زمان(عج) را می‌کشند تا دنیای آنها اصلاح شود از ما نیستند؛ گفت: عزاداران محبت امام حسین(ع) را به خدا وصل کنید تا ارزش و اهمیت آن را مشاهده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» در مراسم سوگواری شهادت حضرت سیدالشداء(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) گفت: یکی از واژه‌های پرکاربرد در آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) واژه محبت است که آثار فراوان دارد.

استاد حوزه علمیهافزود: در روایت است که پیامبر(ص) فرمودند خداوند به هر کس محبت من و اهل بیتم را داده باشد خیر دنیا و آخرت را به او عطا کرده است و تردید نداشته باشد که اهل بهشت است؛ همچنین در جای دیگر می‌فرماید اگر کسی خدا او را دوست داشته باشد محبت امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) را در دل او قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه هزینه بهشت چیست، عنوان کرد: بیان «لااله‌الاالله» هزینه بهشت است به شرط اینکه همراه با اخلاص باشد؛ اخلاص یعنی بر آنچه پیامبر(ص) برای آن مبعوث شده عمل کند و محبت اهل‌بیت(ع) را به دل داشته باشد.

استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر(ص) خطاب به سلمان فارسی فرمودند ای سلمان اگر اهل‌بیت مرا دوست داشته باشی در 7 جا هنگام مرگ، قبر، نشر، حساب و کتاب، صراط و میزان به درد تو می‌خورد.

وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) بیان داشت: محبت اهل‌بیت(ع) موثر است حتی اگر محب شخص گناهکاری باشد؛ اما محبت تاثیرگذار ضوابط و شرایطی دارد زیرا بین مدعی و محب واقعی تفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به 5 شاخصه محبت اهل‌بیت(ع) گفت: نخستین شرط محبت اهل‌بیت(ع) خالص برای خدا بودن است، امام صادق(ع) فرمودند کسی ما را دوست نداشته باشد مگر برای خدا؛ در روایت دیگری آمده است که هر کس ائمه معصومین(ع) را به خدا دوست داشته باشد بهشتی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) فرمودند کسانی که انتظار امام زمان(عج) را می‌کشند تا دنیای آنها اصلاح شود از ما نیستند؛ اظهار داشت: شما عزاداران محبت امام حسین(ع) را به خدا وصل کنید تا ارزش و اهمیت آن را مشاهده کنید.

وی افزود: با اینکه در مذمت شعراء در قرآن کریم آیاتی وجود دارد اما خداوند برای شاعر مومن که ذاکر اوست و از مظلوم دفاع می‌کند ارزش و اهمیت قایل است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه شرط دیگر اثر محبت اهل‌بیت(ع) نصرت بدون منت است، ابراز کرد: محبت واقعی هرچه برای اهل‌بیت(ع) و دین هزینه کند باز هم خود را بدهکار می‌داند و هیچ منتی بر آنها ندارد؛ زیرا هزینه‌هایی که برای دین می‌شود به نفع خود شخص است؛ امروز ما بر انقلاب منت نداریم بلکه انقلاب بر ما منت دارد، این را بدانید که در کشور زمینه‎های امید زیاد است بنابراین کسانی که جنگ روانی ایجاد می‌کنند در اشتباه بزرگی هستند.

استاد حوزه علمیه افزود: همه ما اعم از مسوولان و نظام باید برای کشور کار کنیم، هر کس نصرت خود به نظام و انقلاب را بررسی کند که چقدر خالصانه و بدون منت برای آن کار کرده است.

وی درباره شرط سوم اثرگذاری محبت اهل‌بیت(ع) گفت: وظیفه سوم محب تمسک به عمل است؛ اگر تمسک به اهل‌بیت(ع) ممکن نبود قرآن آنها را اسوه و الگو معرفی نمی‌کرد، امام رضا(ع) فرمودند عمل صالح را به امید محبت ما کنار نگذارید. تصور نکیند که با عزاداری برای امام حسین(ع) نماز یا سایر اعمال دینی از شما ساقط می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به شرط دیگر اثرگذاری محبت اهل‌بیت(ع) عنوان کرد: هر کس ائمه معصومین(ع) را دوست دارد نباید آنها را وسیله مخاصمه، مجادله یا بازیچه اهداف خود قرار دهد؛ همچنین آنها را آنقدر بالا نبرید که ادعای خدایی در حق آنها داشته باشید زیرا آنها با وجود داشتن بسیاری از اوصاف الهی در وجود خود، بنده و عبد خداوند هستند.

استاد حوزه علمیه گفت: یکی دیگر از شروط محبت اهل‌بیت(ع) ترجیح محبت آنان به همه آن چیزی است که شخص دارد، اگر بین محبت اهل‌بیت(ع) و آنچه دارید تعارض پیدا شد آنها را کنار بگذارید اما محبت ائمه معصومین(ع) را رها نکنید؛ در آیه قرآن کریم است که هر کس همسر، اولاد، اموال خود را بیشتر از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) او دوست داشته باشد باید منتظر عذاب الهی باشد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403