خار استخوانی: 10 درمان خانگی خار استخوانی یا استئوفیت


خار استخوانی: 10 درمان خانگی خار استخوانی یا استئوفیت

خار استخوانی یا استئوفیت برآمدگی‌های استخوانی کوچکی است که در طول حاشیه‌ی مفصل رشد می‌کند. خار استخوانی معمولا با افزایش سن، بر پشت ستون فقرات ایجاد می‌شود. با وجود این، این برآمدگی‌ها را می‌توان روی پاها، در طول انگشتان پا یا پاشنه‌های پا، و هم‌چنین روی دست‌ها نیز مشاهده کرد. علت خار پاشته علت اصلی خار‌استخوانی آسیب‌های ناشی از فرسودگی‌های...

خار استخوانی یا استئوفیت برآمدگی‌های استخوانی کوچکی است که در طول حاشیه‌ی مفصل رشد می‌کند. خار استخوانی معمولا با افزایش سن، بر پشت ستون فقرات ایجاد می‌شود. با وجود این، این برآمدگی‌ها را می‌توان روی پاها، در طول انگشتان پا یا پاشنه‌های پا، و هم‌چنین روی دست‌ها نیز مشاهده کرد.

خار استخوانی: 10 درمان خانگی خار استخوانی یا استئوفیت

علت خار پاشته

علت اصلی خار‌استخوانی آسیب‌های ناشی از فرسودگی‌های مرتبط با آرتروز است. خار استخوانی می‌تواند در نتیجه‌ی هرگونه تغییر پیوسته و اساسی در ساختار استخوان، ناشی از زوال بافت و بی ثباتی مکانیکی مفاصل، ایجاد شود.

هم‌چنین، خار استخوانی ممکن است به علت وضعیت‌های التهابی نظیر پلانتار فاسیا (التهاب غلاف کف پا)، تاندونیت (التهاب تاندون)، و هیپر استوز اسکلتی آیدیوپاتیک منتشر (DISH) نیز ایجاد شود.

به علاوه، اضافه وزن، وارد آمدن فشار مداوم، و استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی از مفصل در هنگام فعالیت‌های بدنی یا انجام ورزش‌های خاص می‌تواند به بروز این مشکل منجر شود.

علائم خار استخوانی

اغلب خارهای استخوانی هیچ نشانه یا علامتی ایجاد نمی‌کنند و برای سال‌ها غیر قابل تشخیص باقی می‌مانند. با وجود این، علائم خار استخوانی می‌توانند شامل موارد ذیل باشند؛ درد شدید، محدودیت تحرک در طول نواحی آسیب دیده، تورم، التهاب، و بی‌حسی.

غالبا این علائم به موقعیت بروز این خارهای استخوانی بستگی دارند. برای نمونه، خار استخوانی در زانو ممکن است باعث ایجاد درد و دشواری در خم کردن پاها شود.

در صورتی که خار استخوانی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد، باعث بروز درد و ناتوانی در حرکت می‌شود. هنگامی که این وضعیت به اعصاب یا نخاع فشار آورد، ممکن است باعث ایجاد ضعف یا بی‌حسی در دست‌ها یا پاها شود. خار پاشنه نیز می‌تواند با ایجاد فشار روی پا، باعث پینه بستن و ضخیم شدن پوست این ناحیه شود.

از آن‌جا که خار استخوانی می‌تواند بسیار دردناک باشد، مقابله‌ی فوری با این وضعیت بسیار حائز اهمیت است. با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و با استفاده از برخی درمان‌های خانگی ساده می‌توانید به طور طبیعی این مشکل را بر طرف کنید.

در ادامه، به ۱۰ درمان خانگی خار استخوانی یا استئوفیت اشاره می‌کنیم.

۱. کمپرس سرد

استفاده‌ی مرتب از کمپرس سرد به کاهش علائم این وضعیت، از جمله درد، تورم، و التهاب ناشی از خار استخوان کمک می‌کند. هم‌چنین، این کار به آرام شدن ماهیچه‌ها در نواحی آسیب دیده نیز کمک می‌کند.

الف. چند قطعه یخ را در حوله‌ی نازکی بپیچید و به خوبی گره بزنید.
ب. این بسته‌ی یخ را روی نواحی آسیب دیده قرار دهید و به آرامی بفشارید.
پ. این کار را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.
ت. این روش درمانی را بر حسب نیاز تکرار کنید.

توجه: یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید،‌ زیرا این کار ممکن است به یخ‌زدگی منجر شود.

۲. زنجبیل

زنجبیل نیز یکی دیگر از داروهای خانگی عالی برای خار استخوان به شمار می‌رود. زنجبیل به عنوان یک عامل ضد التهاب طبیعی می‌تواند به کاهش درد، تورم، و هم‌چنین التهاب کمک کند. به علاوه، این داروی گیاهی به بهبود گردش خون نیز کمک می‌کند.

الف. در طول روز،‌ بیش از ۳ نوبت دمنوش زنجبیل بنوشید. برای تهیه‌ی این دمنوش (چای)، کافی است یک قاشق غذاخوری برش‌های نازک زنجبیل را به مدت ۱۰ دقیقه در ۲ فنجان آب بجوشانید. این نوشیدنی را صاف کنید و با افزودن مقداری عسل، بنوشید.
ب. هم‌چنین، روزی چند دفعه، ناحیه‌ی آسیب دیده را با روغن زنجبیل ماساژ دهید.
پ. روش دیگر این‌که، برای تسکین و درمانی طولانی‌تر درد، می‌توانید روزی سه مرتبه، دو عدد قرص زنجبیل ۵۰۰ میلی گرمی مصرف کنید. البته،‌ پیش از این کار حتما با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

۳. سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای خار استخوانی شناخته می‌شود. خواص ضد التهابی سرکه سیب به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. هم‌چنین، این ماده به تنظیم مجدد سطح pH و پیشگیری از بروز خار استخوانی نیز کمک می‌کند.

الف. یک تا دو قاشق چای خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را در یک لیوان آب حل کنید. این محلول را روزی دو بار بنوشید تا به نتایج مطلوب برسید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید دستمال حوله‌ی کاغذی را به سرکه سیب آغشته کنید و روی نواحی آسیب دیده بگذارید. اجازه دهید سرکه سیب چند ساعتی روی محل مورد نظر بماند. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

به استفاده از این روش‌های درمانی ادامه دهید تا درد و التهاب‌تان فروکش کنند.

۴. زردچوبه

زردچوبه نیز برای تسکین علائم مرتبط با خار استخوانی بسیار مفید است. کورکومین، رنگدانه‌ی زرد موجود در زردچوبه، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر حل کنید و روی شعله‌ی کم حرارت دهید. این محلول را روزی دو بار بنوشید تا به سرعت بهبودی حاصل کنید.
ب. روش دیگر این‌که، می‌توانید روزی سه مرتبه – البته،‌ بعد از مشورت با پزشک، از مکمل‌های ۴۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرمی زردچوبه استفاده کنید.

۵. تخم کتان

تخم کتان حاوی اسید آلفا لینولنیک، نوعی اسید چرب امگا-۳، است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

الف. پارچه‌ی تمیزی را به روغن تخم کتان گرم آغشته کنید؛ سپس،‌ پارچه را دور ناحیه‌ی آسیب دیده ببندید. یک عدد پد گرمایی روی پارچه بگذارید تا محل مورد نظر گرم بماند. این کار را روزی یک بار انجام دهید.
ب. روش دیگر این‌که،‌ به اندازه‌ی یک فنجان تخم کتان را داخل پارچه‌ای بریزید و پارچه را محکم گره بزنید.

سپس، آن را به مدت چند ثانیه در مایکروفر قرار دهید. پارچه‌ی حاوی تخم کتان را از داخل مایکروفر خارج کنید و به مدت چند دقیقه، با فشار، روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنید. از تخم کتان درون پارچه می‌توانید چند مرتبه استفاده کنید.
پ. هم‌چنین، می‌توانید تخم کتان را به طور مرتب در رژیم غذایی‌تان نیز بگنجانید.

۶. بابونه

استفاده از بابونه نیز می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی به تسکین ناراحتی‌های مربوط به خار استخوانی کمک کند. این داروی گیاهی حاوی خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی درد است و می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

الف. یک قاشق غذاخوری گل خشک یا تازه‌ی بابونه را در یک فنجان آب داغ بریزید. درب فنجان را بپوشانید و اجازه دهید بابونه به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بکشد؛ سپس، اجازه دهید این مایع خنک شود. از این مایع برای شستشوی ناحیه‌ی آسیب دیده استفاده کنید.
ب. هم‌چنین می‌توانید روزانه ۲ الی ۳ فنجان چای (دمنوش) بابونه بنوشید. برای تهیه‌ی این دمنوش گیاهی، ۲ قاشق چای خوری بابونه را به مدت ۵ دقیقه، در یک فنجان آب دم کنید و سپس، آن را از صافی عبور دهید. هم‌چنین برای شیرین شدن این دمنوش می‌توانید مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید.

۷. نمک اپسوم

اگر درد و التهاب‌تان شدت یافت، می‌توانید حمام نمک اپسوم را امتحان کنید. بلورهای سولفات منیزیوم به کاهش درد، تورم، و التهاب کمک خواهند کرد.

الف. ۲ فنجان نمک اپسوم را در آب گرم وان حمام حل کنید.
ب. به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در وان بمانید.
پ. این کار را هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید.

توجه: استفاده از این روش درمانی برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا دیابت توصیه نمی‌شود.

۸. بوره

یکی دیگر از روش‌های درمانی مفید برای خار استخوانی، به ویژه در ناحیه‌ی پاشنه‌ی پا، استفاده از بوره است. بوره دارای مواد معدنی مهم و ضروری است که برای سلامت استخوان مفید هستند و می‌توانند به کاهش شدت درد و التهاب کمک کنند.

الف. نصف قاشق چای خوری بوره را با ۴ فنجان آب سرد تصفیه شده با کلر ترکیب کنید.
ب. این محلول را خوب به هم بزنید تا بوره به طور کامل در آب حل شود.
پ. پاهای‌تان را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در این آب قرار دهید.
ت. این کار را هر شب، به مدت دو هفته، قبل از خواب انجام دهید.

۹. انجام تمرین‌های ورزشی سبک

انجام تمرین‌های ورزشی سبک و ساده به طور مرتب می‌تواند به کاهش علائم خار استخوان و بهبود توان حرکتی کمک کند.

الف. هفته‌ای ۵ مرتبه، به ویژه هنگام صبح، به مدت ۳۰ دقیقه به انجام حرکت کششی ساده بپردازید.
ب. برای تقویت ماهیچه‌های بالا تنه و کشش ماهیچه‌های پاها و بازوها، از حرکات ورزشی سبک استفاده کنید. این تمرین‌های ورزشی را هفته‌ای ۵ مرتبه انجام دهید.
پ. هم‌چنین، پیاده‌روی روی سطوح نرم، با کفش‌های دارای پدهای نرم و محافظتی، روزانه به مدت ۳۰ دقیقه نیز برای تسکین علائم خار استخوانی مفید خواهد بود.
ت. گاهی اوقات، برای حفظ تناسب اندام به انجام شنا یا پیاده‌روی بپردازید.

برای آگاهی از انواع مختلف تمرین‌های ورزشی مناسب برای درمان این وضعیت، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

۱۰. تغییر در رژیم غذایی

هنگام درمان خار استخوانی باید به رژیم غذایی‌تان نیز توجه دقیقی داشته باشید. مواد غذایی سالم بیش‌تری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید؛ از جمله مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ ، منیزیوم، کلسیم، و ویتامین‌های D، E، و K.

اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین E به کاهش التهاب ناشی از خار استخوانی کمک می‌کنند. ویتامین D و ویتامین K نیز به حفظ استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از رشد ناهنجار استخوان و معدنی شدن غضروف کمک می‌کنند. منیزیوم و کلسیم نیز به تسکین درد ناشی از خار استخوانی کمک می‌کنند.

توجه: پیش از اقدام به مصرف هر گونه مکمل غذایی، باید با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

نکات تکمیلی

الف. روزی دو بار، با استفاده از روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم، نواحی آسیب دیده را با حرکات دورانی به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. هم‌چنین برای کمک به بر طرف کردن کلسیفیکاسیون می‌توانید توسط شخص متخصص، ماساژ بافت عمیق دریافت کنید.
ب. برای کاهش فشار روی نواحی آسیب دیده، به خصوص در پاها، وزن اضافه‌تان را کاهش دهید.
پ. برای درمان خار پاشنه، پاهای‌تان را داخل آب قرار دهید و با تغییر دمای آب (سرد و گرم کردن آب) به مدت چند دقیقه، دردتان را آرام کنید.

ت. پیش از شروع هر گونه فعالیت بدنی، همیشه با انجام نرمش‌های مناسب بدن‌تان را گرم کنید تا ناراحتی‌های‌تان کاهش یابند.
ث. برای پیشگیری از تورم و التهاب ناشی از خار پاشنه، پاهای‌تان را اندکی بالا نگه دارید.
ج. برای پیشگیری از ورود آسیب‌های بیش‌تر به پاهای‌تان از کفش‌هایی استفاده کنید که دارای پدهای نرم و مناسب باشند. همیشه کفش‌های اندازه‌ی پای‌تان بپوشید و برای هر نوع فعالیت، از کفش‌های مناسب استفاده کنید.

چ. از مصرف چربی‌های هیدروژنه، نوشابه‌های گازدار، تنقلات ناسالم، و مواد غذایی فرآوری شده خودداری کنید؛‌ زیرا این قبیل خوراکی‌ها تعادل مواد معدنی را در بدن به هم می‌ریزند.
ح. جهت کاهش درد و التهاب می‌توانید از کرم‌ها یا لوسیون‌های دارویی حاوی کپسایسین استفاده کنید.
خ. استرس‌تان را کاهش دهید، زیرا استرس باعث تشدید درد در نواحی آسیب دیده می‌شود.
د. انجام تمرین‌های یوگا و مراقبه نیز برای کاهش درد و التهاب ناشی از خار استخوانی مفید است.
ذ. استفاده از طب سوزنی نیز می‌تواند باعث تسکین درد شود.
ر. چنان‌چه خار استخوانی درد شدیدی ایجاد می‌کند، استراحت کنید و از انجام هر گونه فعالیت بدنی که باعث افزایش التهاب و هم‌چنین درد می‌شود، خودداری کنید.
ز. جهت پیشگیری از بروز خار استخوانی و تسکین علائم آن، نحوه‌ی ایستادن و نشستن‌تان را اصلاح کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر مصطفایی

منبع:top10homeremedies

خار استخوانی: ۱۰ درمان خانگی خار استخوانی یا استئوفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)