مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری

مقایسه دنا پلاس با 207i موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. اگرچه هر دوی این خودروها محصول شرکت ایران خودرو بوده و روی کاغذ رقابتی با یکدیگر ندارند، اما در عمل خریداران تنها قادر به انتخاب یکی از آنها خواهند بود. بنابراین باید به مقایسه دنا پلاس با 207i بپردازند تا گزینه‌ی برتر را با خیال آسوده‌تری برگزینند.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


ستاره |
سرویس خودرو - مقایسه دنا پلاس با 207i بر اساس ویژگی‌های کلیدی و مهم موجود در این خودرو نظیر مشخصات فنی، خصوصیات ظاهری، قیمت و کمیت و کیفیت امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در آنها صورت می‌گیرد.

پیش از این در قالب مطالب مختلف خود توضیحاتی را در مورد زیر و بم خودروی دنا پلاس ارائه کرده بودیم. حال بد نیست اشاره کوتاهی هم به خودروی پژو 207i داشته باشیم تا پس از آن با آشنایی بیشتری به سراغ مقایسه دنا پلاس با 207i برویم.

خودروی پژو 207i را می‌توان محصولی عجیب و حتی ناقص ‌الخلقه‌ لقب داد. اگرچه این خودرو نام پژو 207 را یدک می‌کشد، اما در عمل نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ای از خودروی پژو 206 به شمار می‌رود. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام پژو 206 پلاس شناخته می‌شد، به تدریج در ایران به پژو 207i مشهور شد.

پیش از تصویب قرارداد برجام و در زمان تحریم ایران، تولید خودروی پژو 207i در کشور ما متوقف شد. اما پس از برجام این خودرو بار دیگر تغییر شکل داد و با سر و صورت متفاوتی از خط تولید داخلی بیرون آمد. به طور کل خودرویی که در حال حاضر با نام پژو 207i در بازار ایران یافت می‌شود نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ای از خودروی پژو 207i پیش از برجام است. بنابراین باید حساب این خودرو را از پژو 207 عرضه شده در بازارهای جهانی جدا دانست. با این توضیح کوتاه نوبت به مقایسه دنا پلاس با 207i می‌رسد.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر مشخصات فنی

خودروی دنا پلاس به یک موتور بنزین سوز 4 سیلندر و 16 سوپاپ مدل EF7 مجهز است. موتوری با بهره‌مندی از گنجایش 1646 سی‌سی که قادر است حداکثر توانی معادل 113 اسب بخار را با احتساب 6000 دور در دقیقه از خود تولید نماید. حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقم 155 نیوتن‌متر با احتساب 4500 دور در دقیقه است.

در سوی دیگر میدان خودروی پژو 207i قرار دارد که از وجود موتور TU5 به عنوان قلب تپنده‌ی خود بهره می‌برد. این موتور بنزینی 4 سیلندر و 16 سوپاپ از گنجایشی برابر با 1587 سی‌سی برخوردار است. موتور به کار رفته در خودروی پژو 207i قادر است حداکثر توانی معادل 105 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه ایجاد نماید و حداکثر گشتاوری برابر با 142 نیوتن متر را با احتساب 4000 دور در دقیقه به نمایش بگذارد.

با توجه به بیشتر بودن وزن خودروی دنا پلاس در مقایسه با خودروی پژو 207i می‌توان ادعا کرد که این دو خودرو کم و بیش از توان فنی مشابهی بهره می‌برند. البته در مقایسه دنا پلاس با 207i به لحاظ شتاب صفر تا صد، عملکرد خودروی پژو اندکی بهتر به نظر می‌رسد. چرا که شتاب صفر تا صد 11.6 تا 12.6 ثانیه‌ای این خودرو در برابر شتاب 13.5 ثانیه‌ای خودروی دنا پلاس قرار می‌گیرد. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی اسمی این دو خودرو نیز تقریبا برابر با یکدیگر بوده و رقم 190 کیلومتر در ساعت است.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


به طور کل موتور به کار رفته در هر دوی این خودروها اگرچه با یکدیگر متفاوت است اما به نوعی بومی سازی شده است و نمی‌توان آنها را یک موتور صد در صد خارجی لقب داد.

مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز به سود خودروی پژو تمام می‌شود. چرا که این خودرو به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت، حداقل به اندازه‌ی یک لیتر بنزین کمتری نسبت به رقیب خود مصرف می‌کند. اگرچه خودروی دنا پلاس در حال حاضر تنها در قالب مدل دنده‌ دستی در دسترس خریداران قرار دارد، اما خودروی پژو 207i علاوه بر مدل دنده دستی در قالب مدل دنده اتوماتیک نیز به بازار عرضه می‌شود.

به طور کل هنگام مقایسه دنا پلاس با 207i می‌توان کاستی‌هایی را در بخش فنی هر کدام از این دو خودرو مشاهده کرد. به عنوان مثال در خودروی دنا پلاس گزارش‌های فراوانی در زمینه‌ی کیفیت نامناسب ساخت دیسک و صفحه این خودرو و خرابی‌های متعدد آن وجود دارد. از سوی دیگر در خودروی پژو 207i نظیر همین مشکل را می‌توان در رابطه با جعبه دنده‌ی این خودرو مشاهده نمود. در مجموع به دلیل تولید شدن این دو خودرو در داخل کشور برخی قطعات فنی به کار رفته در آنها از کیفیت لازم برخوردار نیست. علاوه بر آن در صورت خرابی نیز باید نمونه‌های معیوب را با نمونه‌های ساخته شده در چین تعویض نمود.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر امکانات و قابلیت‌ها

برای مقایسه دنا پلاس با 207i از دیدگاه کمیت و کیفیت آپشن‌های موجود در این دو خودرو بهتر است ابتدا نگاهی به امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در خودروی دنا پلاس داشته باشیم.

مجهز به سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر بهره‌مندی از سیستم هشدار دهنده‌ی مرکزی ورود غیر مجاز برخورداری از دوربین دید عقب و سیستم هشدار دهنده‌ی موانع عقب وجود سیستم عیب یابی هوشمند یا مولتی پلکس در خودرو مجهز به قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی برخورداری کمربندهای ایمنی جلو از خصلت سه نقطه‌ای و قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز به کلیدهای کنترل کننده‌ی سیستم صوتی، بلوتوث تلفن همراه و سیستم کروز کنترل روی فرمان خودرو برخورداری از سیستم تهویه مطبوع که به قابلیت تنظیم اتوماتیک مجهز است و وجود کانال تهویه هوا برای سرنشینان ردیف عقب برخورداری از نمایشگر چند رسانه‌ای لمسی با رهیاب جی پی اس و قابلیت بلوتوث تلفن همراه مجهز بودن چراغ‌های جلوی خودرو به لامپ ال ای دی طرح نئون برخورداری خودرو از چراغ روشنایی‌ روز بهره‌مندی از چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو وجود چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد و چراغ‏های سقفی در بخش جلو و عقب خودرو به همراه چراغ روشنایی فضای پایین پا هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از خودرو امکان تنظیم زاویه‌ی نور چراغ‏های جلو از داخل خودرو وجود آینه‌های جانبی برقی با طرح جدید، مجهز به راهنما و امکان تا شدن خودکار برخورداری از آینه‌ی چراغ دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد امکان تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب خودرو به صورت برقی برخورداری شیشه‌های خودرو از خصلت سولار یا ضد اشعه‌‌ی خورشید بهره‌مندی از رینگ آلومینیومی مدل 195/60R15 امکان جا به جایی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو به صورت برقی در قالب سیستم 8 حرکته وجود پشت سری صندلی‌های جلوی خودرو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستن امکان دسترسی به صندوق عقب و باز کردن قفل آن از داخل خودرو وجود زیر آرنجی در بخش جلو و عقب خودرو مجهز به سان ‌روف امکان نصب صندلی کودک روی صندلی عقب خودرو و برخورداری از قابلیت ایزوفیکس مجهز به سیستم کروز کنترل وجود ستون فرمان تلسکوپی و جمع شونده برخورداری از سیستم روشنایی موقت هنگام حضور در محیط‌های تاریک بهره‌مندی از نمایشگر دمای محیط وجود آنتن سقفی باله کوسه‌ای به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب برخورداری از جا عینکی بهره‌مندی از سیستم قطع شدن سوخت به شکل خودکار هنگام وقوع تصادف وجود سیستم کنترل بخار بنزین

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


حال به منظور مقایسه دنا پلاس با 207i به بررسی کم و کیف امکانات و قابلیت‌های موجود در خودروی پژو 207i می‌پردازیم. البته باید به این نکته توجه داشت که این امکانات در پیشرفته‌ترین مدل موجود از این خودرو مشاهده می‌شود.

مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم‌های مکمل و کمکی EBD ‌و EBA وجود ترمز جلو و عقب دیسکی که بخش جلو به سیستم خنک شونده مجهز است برخورداری از 2 کیسه هوای ایمنی که به راننده و سرنشین صندلی جلو اختصاص دارد بهره‌مندی از سیستم چند رسانه‌ای که به مواردی نظیر صفحه نمایش 7 اینچ لمسی، سیستم رهیاب یا جی پی اس، قابلیت پخش دی وی دی، درگاه یو اس بی، قابلیت بلوتوث و بلندگوی اختصاصی مربوط به درهای جلو و عقب خودرو مجهز است وجود فرمان هیدرولیکی و کلیدهای کنترل روی فرمان مجهز به چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو وجود چراغ روشنایی روز در بخش جلوی خودرو بهره‌مندی از آینه‌های جانبی برقی که مجهز به راهنما بوده و هم‌رنگ با بدنه‌ی خودرو هستند وجود شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب خودرو برخورداری از سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی با ریموت بهره‌مندی از کمربندهای ایمنی مختص به سرنشینان جلو که سه نقطه‌ای بوده و از قابلیت تنظیم ارتفاع بهره می‌برند وجود کمربند ایمنی مختص به سرنشینان عقب که از ویژگی سه نقطه‌ای برخوردار است برخورداری خودرو از رینگ 14 اینچ آلومینیومی مجهز بودن صندلی عقب خودرو به قابلیت ایزوفیکس بهره‌مندی خودرو از سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب برخورداری صندلی راننده و سرنشین جلو از قابلیت تنظیم دستی در چهار جهت مختلف وجود پشت سری قابل تنظیم در بخش جلو و عقب خودرو مجهز بودن خودرو به سیستم کروز کنترل

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر مشخصات ظاهری

تا کنون بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که خودروی دنا پلاس در عمل نسخه‌ی فیس لیف شده‌ای از خودروی سمند به شمار می‌رود. بنابراین کماکان می‌توان آن پایه و هسته‌ی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را در طراحی ظاهر این خودرو مشاهده کرد. این در حالی است که خودروی پژو 207i از ظاهر مدرن‌تری نسبت به رقیب خود برخوردار است.

نمای جلو

نمای جلوی خودروی پژو 207i شباهت فراوانی به نسخه‌ی اصلی و فرانسوی خودروی پژو 207 دارد. این شباهت بیش از هر چیز در نوع طراحی سپر و بخش جلو پنجره‌ی این دو خودرو مشاهده می‌شود. علاوه بر آن کاپوت این دو خودرو نیز از طراحی کم و بیش مشابهی بهره می‌برد. با این حال نوع طراحی چراغ‌های جلو در خودروی پژو 207i تا حدی با نوع طراحی چراغ‌های جلو در مدل اصلی خودروی پژو 207 متفاوت است.

نمای عقب

با این حال در نمای عقب این دو خودرو شباهت‌های یاد شده کمتر به چشم می‌آید. نوع طراحی چراغ‌های عقب در کنار سپر عقب و همچنین فضای مختص به بار در نمونه‌ی اصلی و فرانسوی خودروی پژو 207 بسیار نرم‌‌تر و چشم‌گیرتر از خودروی ایرانی پژو 207i انجام گرفته است.

نمای داخل

در مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر نوع طراحی نمای داخل هم شاید نتوان برتری را به طور قاطع به یکی از این دو خودرو واگذار کرد. با این حال همان گونه که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، نوع طراحی بخش سمت راست داشبورد خودروی دنا پلاس جزو نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. از نظر جنس مواد به کار رفته در طراحی داشبورد نیز این دو خودرو تقریبا مشابه با یکدیگر عمل کرده‌اند و در هر دوی آنها از مواد پلاستیکی خشک و بی کیفیت برای انجام این کار استفاده شده است.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر قیمت

همان گونه که در مطالب پیشین خود هم به آن اشاره کرده بودیم، در طول یک ماه اخیر خودروی دنا پلاس جهش قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که قیمت این خودرو تقریبا به مرز 100 میلیون تومان رسیده است. هم اکنون هم نسخه‌ی صفر کیلومتر خودروی دنا پلاس با متوسط قیمتی حدود 100 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

نسخه‌ی دنده‌ای خودروی پژو 207i که از آپشن‌های کمتری نسبت به نسخه‌ی اتوماتیک آن برخوردار است در حال حاضر از قیمتی حدود 88 میلیون تومان در بازار آزاد بهره می‌برد. این در حالی است که نسخه‌ی اتوماتیک این خودرو با قیمتی حدود 106 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. بنابراین قیمت خودروی دنا پلاس میان دو نسخه‌ی دستی و اتوماتیک رقیب خود قرار گرفته است.

مقایسه دنا پلاس با 207i به عنوان دو خودروی سواری


جمع بندی مقایسه دنا پلاس با 207i

از لحاظ توان فنی می‌توان خودروی دنا پلاس را در جایگاه بالاتری نسبت به پژو 207i قرار داد. البته هنگامی که پای وزن خودروها به میان می‌آید شرایط برای این دو خودرو نسبتا برابر جلوه می‌کند. با این حال خودروی پژو 207i از شتاب صفر تا صد بیشتری نسبت به رقیب خود بهره می‌برد.

در مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر فضای فراهم شده درون کابین یا فضای مختص به حمل بار، این خودروی دنا پلاس است که گوی سبقت را از رقیب خود می‌رباید. از آن جایی که کابین خودروی پژو 207i در عمل همان کابین خودروی پژو 206 است، خودروی دنا پلاس گزینه‌ی بسیار بهتری برای انجام مسافرت‌های خانوادگی خواهد بود.

هنگامی که از نظر شکل و شمایل ظاهری به مقایسه دنا پلاس با 207i می‌پردازیم، برتری از آن خودروی پژو است. برخورداری این خودرو از ظاهر اسپورت و جوان پسند در کنار بهره‌مندی آن از خصلت هاچ بک و همچنین شباهت‌هایی که این خودرو با نسخه‌ی اصل و جهانی خودروی پژو 207 دارد، آن را به محصول پر هوادارتری نسبت به رقیب خود تبدیل نموده است.

از نظر قیمت نیز مدل دستی خودروی پژو 207i از شرایط بهتری نسبت به خودروی دنا پلاس برخوردار است. علاوه بر آن اگر به مقایسه دنا پلاس با 207i اتوماتیک بپردازیم باز هم به نسبت امکانات و قابلیت‌های موجود در این دو خودرو و نوع جعبه دنده‌ی آنها تفاوت قیمت 6 میلیون تومانی این دو خودرو تا حدی قابل توجیه‌ خواهد بود.

بر این اساس به عنوان آخرین جمله‌ در مقایسه دنا پلاس با 207i می‌توان گفت که اگر به فضای اندک کابین خودروی پژو 207i برای جا دادن سرنشین و بار اهمیت چندانی نمی‌دهید، این خودرو انتخاب بهتر و معقول‌تری نسبت به خودروی دنا پلاس خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام