سپسیس در نوزادان چیست؟


سپسیس در نوزادان چیست؟

سپسیس یا عفونت خون یک بیماری جدی است که معمولاً به وسیله باکتری به وجود می آید ووضعیتی است که در آن بدن با یک عفونت جدی می جنگد.

سپسیس یا عفونت خون یک بیماری جدی است که معمولاً به وسیله باکتری به وجود می آید ووضعیتی است که در آن بدن با یک عفونت جدی می جنگد.سپسیس یاعفونت خون موقعی اتفاق می افتد که باکتری در ریه، روده ها، مجاری ادراری و مثانه، سمی تولید می کند که به سیستم ایمنی بدن و ارگانها و بافتهای بدن، حمله می کند.
اگر شما در وضعیت سپسیس قرار بگیرید، در وضعیت کم شدن فشار خون خواهید بود که به آن شوک گفته می شود. این وضعیت یا بدلیل سیستم های دفاعی بدن و یا بدلیل مواد سمی که به وسیله عوامل عفونی مثل باکتری، ویروس و یا قارچ ها به وجود می آیند حاصل می شود.سپسیس می تواند بسیار خطرناک باشد به این دلیل که اگر درمان نشود، برروی کلیه ها، ریه ها، مغز و گوش اثرات خطرناکی میگذارد.
سپسیس یا عفونت خون در هر فرد ودر هر سنی اتفاق می افتد ولی بیشتر در شیرخواران کم سن ونوزادان که سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی رشد نکرده است و عفونت خیلی دیر از بدنشان دفع می شود و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مثل HIV بیشتر وشایع تر است.اگر درجه حرارت مقعدی شیرخوارویا نوزاد شما ۴/۱۰۰ فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتیگراد باشد و علائمی شبیه خواب آلودگی، کم اشتهایی و مشکل تنفسی داشته باشد، توصیه می کنیم که حتما به پزشک مراجعه شود.
در کودکان بزرگتر علائم سپسیس یا عفونت خون امکان دارد شامل تب(دهانی) بالای ۵/۹۹ فارنهایت و یا ۵/۳۷ درجه سانتیگراد باشد و هم چنین خواب آلودگی، تحریک پذیری و شکایت از احساس گرما یا گرگرفتگی باشد. در پزشکی اصطلاحی به نام FUO هست که به تبی گفته می شود که به ۳۸ درجه و بالاتر می‌رسد و بیش از ۱۴ روز طول می‌کشد. علت این تب‌ها معمولا در شرح حال کودکان بیمار، معاینات بالینی و آزمایشات آنها پیدا نمی‌شود.
اماشایع‌ترین علت FUO در کودکان بیماری‌های عفونی، بیماری‌های روماتولوژی و بدخیمی‌ها هستند. از عفونت‌هایی که می‌توانند به صورت FUO ظاهر شوند، بیماری‌هایی مانند بروسلّوز، سایتومگال ویروس و انواع هپاتیت‌ها هستند.
بیماری‌هایی هم وجود دارند که امکان دارد فقط با تب خود را نشان دهند مانند آرتریت روماتوئید جوانان، بیماری‌لوپوس،‌ تب روماتیسمی و بیماری کاوازاکی. در کودکان کمتر از ۵ سال هر کودکی که بی‌علت تب کند و یک یا دو علامت بیماری کاوازاکی را نشان دهد، برای او اکوی قلب انجام داده می شود. ۱۰ درصد از تب‌هایی که علتی برای‌شان پیدا نمی‌شود بدخیم هستند و تب‌هایی که به صورت FUO در کودکان ظاهر می‌شود شامل بیماری‌های لنفومای هوچکین،‌لنفومای غیر هوچکین، انواع لوسمی‌، سارکوم یووینگ و نوروبلاستوما هستند.
اگر علت تب مشخص نشد، آزمایش‌هایی از کودک گرفته می شود که شامل آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی،‌تعداد پلاکت، آنزیم‌های کبدی، آزمایش ادرار،‌کشت ادرار، کشت خون، رادیوگرافی قفسه سینه و تعدادی تست‌های روماتولوژی مانند فاکتور روماتوئید و کمپلمان می‌شود.کودکان مبتلا به سپسیس باید حداقل ۱۰ روز در بیمارستان بستری شوند و آنتی‌بیوتیک به آنها تزریق شود مخصوصا کودکانی که سن‌شان پایین است.
خوب است بدانید همه بچه‌ها ممکن است به هر طریقی دچار سپسیس شوند و این بیماری در همه فصل‌ها شایع است.
بعضی از علائم و نشانه های سپسیس یا عفونت خون در نوزادان و کودکان:
۱-بی اشتهایی و اشکال در غذا خوردن
۲-تب (بالای ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت و ۳۸ درجه) یا گاهی پایین آمدن غیرطبیعی درجه حرارت بدن
۳-ناتوانی و سستی و بی ارادگی
۴-لتارژی
۵-کاهش تن صدا (مثل گرفتگی صدا)
۶-تغییرات ریتم قلب یا تاکی کارد است (سپسیس زودرس) و یا برادی کارد است (سپسیس دیررس) و سپسیس معمولاً با شوک همراه است.
۷–تنفس سریع یا دیسترس تنفسی
۸-آپنه (سیکلی که به مدت ۱۰ ثانیه تنفس نوزاد قطع میشود)
۹-زردی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر