معوقات بیمه ای چالش پیش روی داروخانه ها


معوقات بیمه ای چالش پیش روی داروخانه ها

داروخانه ها حلقه مهمی از زنجیره نظام سلامت هستند اما امروزه بدلیل خرید نقدی دارو و تاخیر بیمه ها در پرداخت بدهی ، دچار چالش و مشکلاتی برای عرضه دارو شده اند.

معوقات بیمه ای چالش پیش روی داروخانه هابه گزارش فانوس،امروزه نقش تاثیرگذار داروخانه ها بر سلامت بیماران و کاهش فشار روانی بر بستگان بیمار بر کسی پوشیده نیست
و داروخانه ها را می توان یکی از حلقه های درمانی و ارکان مهم نظام سلامت دانست.
حوزه داروئی کشور به عبارتی آخرین حلقه ارائه خدمات درمانی به بیماران می باشد که ارتباط مستقیم با سلامت بیماران و تسکین دردهای آنان دارد و این در حالی است که به دلیل بدهکاری بیمه ها به داروخانه تا حدودی اقتصاد این مراکز دچار مشکل شده است.
به گفته کارشناسان طرح تحول سلامت یکی از اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید به شمار می رود و تاثیرات قابل توجهی در سطح رضایت مندی اقشار جامعه داشته است.
در این میان بدهکاری بیمه ها به داروخانه مستلزم پیگیری و توجه مسئولان در راستای رفع این مشکل جهت پیشگیری از آسیب بر بدنه ارزشمند طرح تحول سلامت خواهد بود چرا که اغلب داروخانه ها خصوصی و با سرمایه گذاری شخصی اداره می شوند و در صورت وجود بدهی سنگین دچار بحران خواهند شد.

**یکهزار و 500 شغل توسط داروخانه های لرستان ایجاد شده است
رئیس انجمن داروسازان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 200 داروخانه در نقاط مختلف استان فعال است، افزود: اغلب داروخانه های استان خصوصی و با سرمایه شخصی راه اندازی شده اند و هیچ اعتبار دولتی را دریافت نکرده اند.
محسن اسدبیگی با اشاره به اینکه حدود یکهزار و 500 نفر اشتغالزایی توسط داروخانه های استان ایجاد شده است، اظهار داشت:در حال حاضر 14 شرکت پخش داروی فعال در استان وجود دارد.
اسدبیگی ادامه داد: با توجه به میزان اشتغالزایی داروخانه های استان بدون استفاده از هرگونه تسهیلات خدماتی این مراکز خدمات ارزنده ای علاوه بر حوزه درمان استان بلکه به بحث اشتغالزایی استان داشته اند.
وی گفت: یکی از مشکلات داروخانه های استان بحث سرمایه می باشد که اکنون با بدهی که بیمه ها به این مراکز دارند عملا کار را برای داروخانه داران مشکل کرده است.
اسدبیگی با بیان اینکه مسولان حوزه دارویی استان متقاضی دیدار با استاندار و مسولان مربوطه جهت رفع مشکلات داروخانه ها هستند ادامه داد: حمایت داروخانه ها و شرکت های پخش دارو و تامین مالی داروخانه جهت ادامه فعالیت ها ضروری به نظر می رسد.

**عمده ترین مشکل داروخانه های لرستان بدهی بیمه ها است
رئیس انجمن داروسازان لرستان عمده ترین دلیل حال ناخوش داروخانه های استان را بدهکاری سازمان های بیمه گر به داروخانه های این استان برشمرد و گفت: در حال حاضر بدهی سه ماه آخر سال 96 به داروخانه ها پرداخت نشده و حدود پنج ماه نیز از سال جاری نیز بدهکار هستند.
وی افزود: تاخیر در پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه ها اکنون یکی از چالش های بزرگ داروخانه های لرستان است.
اسدبیگی اظهار داشت:در حالیکه در شرایط فعلی بسیاری از داروها باید به صورت نقد خریداری شود تاخیر در پرداخت بدهی داروخانه ها توان خرید نقدی داروخانه ها را کاهش داده است.
وی تاکید کرد: این امر باعث کاهش ذخیره دارویی داروخانه ها و مشکلاتی در تهیه داروی مورد نیاز مردم شده است.
رئیس انجمن داروسازان لرستان گفت: پرداخت به موقع بدهی بیمه ها به داروخانه در حقیقت ذخیره منابع دارویی، امنیت دارویی و رونق اقتصادی در استان را به دنبال دارد و این در حالی است که حتی در مراکز بخش های استان نیز داروخانه های خصوصی راه اندازی شده است.
وی تاکید کرد که در صورت عدم پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه ها یا پرداخت با تاخیر شرایط اشتغال و تهیه دارو در سطح استان را دچار چالش خواهد کرد.
وی با ضرورت حمایت داروخانه ها توسط مسئولان مربوطه تاکید کرد و اظهار کرد: هر داروخانه به طور مستقیم حداقل پنج نفر اشتغالزایی دارد و از طرفی هیچگونه اعتبار دولتی را دریافت نمی کنند.
اسدبیگی بیان کرد: متاسفانه برخی از داروخانه های استان رونق چندانی ندارند و بدهی بیمه ها نیز مشکل را بیشتر کرده است.
وی افزود: متاسفانه با شرایط موجود برخی داروخانه ها در حال تعدیل نیرو هستند

**برخی شرکت های پخش دارو چک های داروخانه ها را به اجرا گذاشته اند
رئیس انجمن داروسازان لرستان همچنین گفت: متاسفانه برخی شرکت های پخش دارو در لرستان که وابسته به تامین اجتماعی هستند ، به صورت نقدی دارو به داروخانه ها ارائه می کنند و حتی چک های داروخانه ها را به اجرا می گذارند.
اسدبیگی گفت: حضور شرکت پخش دارو در استان بسیار ضروری تر از راه اندازی داروخانه هلال احمر در استان بوده و این در حالی است که در حال حاضر داروی انحصاری وجود ندارد که تنها داروخانه هلال احمر بتواند آن را تهیه کند.
وی افزود: از طرفی داروخانه ها در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند و حتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در حال پیگیری واگذاری داروخانه به بخش خصوصی است چراکه دولت ها ارائه دهنده خدمات خوبی نیستند و بخش خصوصی به نحو مطلوبتری قادر به ارائه خدمات است.
اسدبیگی بیان کرد: در حال حاضر هیچگونه کمبود دارویی حتی برای بیماران خاص و پیوندی نیز در استان وجود ندارد و عمده ترین مشکلات دارخانه ها بدهی بیمه ها است.
دبیر انجمن داروسازان لرستان نیز با اشاره به اینکه داروخانه ها به صورت خصوصی و با سرمایه گذاری شخصی راه اندازی می شوند، گفت: سرمایه داروخانه ها شخصی وبدون استفاده از اعتبارات دولتی است که در صورت عدم پرداخت بدهی بیمه ها داروخانه ها را با مشکل جدی سرمایه گذاری روبرو می کند.
مجتبی کلانی افزود: با وجود فعالیت شرکت دارویی خارج از استان که همکاری چندانی با داروخانه های استان ندارند عدم رضایت انجمن داروسازان از تعامل این شرکت ها به دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام شده است.
وی تاکید کرد این شرکت ها بدون توجه به سهمیه بندی داروخانه ها در نظام دارویی استان اخلال ایجاد می کنند.
وی با بیان اینکه داروخانه ها داروها را به صورت پیش فاکتور یا با پرداخت در مهلتی مقرر از شرکت های پخش دارو خرید می کنند و برگه های نسخه دفترچه بیماران را به سازمان های بیمه گر جهت دریافت بدهی بیمه ها ارائه می دهند افزود: به طور معمول روال ارائه برگه های دفترچه به بیمه ها 2 تا سه ماه طول می کشد که متاسفانه به دلیل مشکلات کسری بودجه این سازمان ها زمان پرداخت بدهی ها به داروخانه ها طولانی می شود.
کلانی همچنین با بیان اینکه فاصله بین فرصت خرید از شرکت های پخش دارو تا پرداخت بدهی ها زیاد است، گفت: میانگین مهلت شرکت ها به داروخانه ها چندماه است در حالیکه طولانی شدن زمان پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه باعث سنگینی بدهی داروخانه ها به شرکت ها می شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که سرمایه داروخانه ها به دلیل نبود هیچگونه تسهیلات و اعتبارات دولتی محدود است و این بدهی های سنگین وضعیت اقتصادی داروخانه ها را تهدید می کند.
به گفته وی از طرف دیگر به دلیل مشکلات کسری بودجه سازمان های بیمه گر سقف اعتباری در نظر گرفته شده برای داروخانه های استان نیز یکی دیگر از معضلات پیش روی داروخانه های استان است.
دبیر انجمن داروسازان لرستان با بیان اینکه این سقف اعتباری قائل شده از طرف سازمان های بیمه گر برای داروخانه های استان حیات اقتصادی آنها را تهدید می کند اظهار داشت: این مسئله نه تنها باعث سرگردانی بیمارن در داروخانه ها و حجم بالای تقاضاهای بدون جواب بیماران می شود بلکه رقابت سالم میان داروخانه ها را از بین می برد.
وی تاکید کرد که حیات داروخانه ها وابسته به وجود داروهای مورد نیاز بیماران است و مشکل عدم پرداخت بدهی بیمه ها و یا سقف های قراردادی سازمان های بیمه گر داروخانه های استان را تهدید به ورشکستگی می کند.

** بدهی بیمه سلامت لرستان به زودی به روز می شود
مدیرکل بیمه سلامت لرستان نیز با بیان اینکه بیمه سلامت در راستای پرداخت بدهی های داروخانه ها موفق عمل کرده است، گفت: در حال حاضر بیمه سلامت کمترین بدهی به داروخانه ها در سطح استان را دارد.
شاهدخت فتحی بیرانوند افزود: با توجه به اینکه 95 درصد از منایع و اعتبارات بیمه سلامت دولتی است در صورت تحقق اعتبارات مورد نیاز تاخیری در پرداخت معوقات ایجاد نخواهد شد.
وی بیان کرد: بیمه سلامت بیش از 10 میلیون نفر را در قالب طرح تحول سلامت به صورت رایگان بیمه کرده است و اقدامات قابل توجهی در راستای اجرای موفقیت آمیز این طرح داشته است.
مدیرکل بیمه سلامت لرستان اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید بیمه سلامت 70درصد بدهی های سال جاری پس از دریافت اسناد و 30 درصد باقیمانده نیز پس از پذیرش اسناد پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در سال 96 هزینه کرد بیش از اعتبارات ابلاغی بوده است و تلاش می شود در سال جاری از هزینه کرد غیر ضروری پرهیز شود و برابر با سقف اعتبارات ابلاغی هزینه خواهد شد.
در حال حاضر 200 داروخانه در سطح این استان خدمات دارویی ارایه می کنند که 150 داروخانه خصوصی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!