درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل


شقاق مقعدی نوعی مشکل است که در افرادی که بیشتر یبوست دارند اتفاق می افتد و باعث اذیت شدن آنها در هنگام دفع می شود، برای درمان شقاق و فیشر مقعدی روش های زیادی وجود دارد. روش های درمان شقاق مقعدی کودک و بزرگسالان و فیشر مقعدی وقتی پوست اطراف مقعد زخم شود و یا … نوشته درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل اولین بار در تاپ ناز...

شقاق مقعدی نوعی مشکل است که در افرادی که بیشتر یبوست دارند اتفاق می افتد و باعث اذیت شدن آنها در هنگام دفع می شود، برای درمان شقاق و فیشر مقعدی روش های زیادی وجود دارد.

روش های درمان شقاق مقعدی کودک و بزرگسالان و فیشر مقعدی

وقتی پوست اطراف مقعد زخم شود و یا پارگی در آن بوجود آید باعث می شود که در هنگام دفع مدفوع، درد و سوزش شدید ایجاد شود، به این مشکل شقاق مقعدی می گویند. افرادی که مشکل یبوست دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند زیرا مدفوعشان به سختی دفع می شود و باعث پاره شدن لایه داخلی روده می شود.عوامل دیگری مانند اسهال مزمن، بیماری های التهابی روده، زور زدن در دوران کودکی، بیماری کولین، ماهیچه های اسفینتر مقعدی تنگ و بعضی از عفونت ها مانند سفلیس و تبخال که از طریق سکس منتقل می شوند، می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.

بیشتر علامت های رایج شقاق، خارش و درد شدید و یا خونریزی هنگام دفع مدفوع است. اغلب افراد خون قرمز روشنی را داخل مدفوع خود و یا روی دستمال توالت مشاهده می کنند، این حس ناراحت کننده می تواند خیلی ترسناک باشد، ولی می توانید با روش خانگی درد را کمتر کنید و فیشر مقعد را در چند روز و یا یک هفته درمان کنید.

روش های خانگی برای درمان شقاشق

1. با روغن زیتون شقاق مقعدی را درمان کنید

به مقدار مساوی روغن زیتون، عسل و موم را درون یک کاسه با هم مخلوط کنید. ترکیب را درون مایکروویو تا حدی گرم کنید که موم به طور کامل آب شود. بگذارید سرد شود، سپس روی قسمت مورد نظر بمالید، این را باید چند بار در روز انجام دهید.

درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل

درمان های گیاهی شقاق مقعدی

2. نشستن داخل یک ظرف آب داغ

درون وان حمام و یا لگنی که بتوان در آن نشست آب گرم بریزید، چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و هم بزنید. تا کمر داخل وان بنشینید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. این کار 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

نکته:میتوانید این کار یا کمپرس گرم ساده را بعد از مدفوع کردن، انجام دهید.

3. با آلوئه ورا شقاق را درمان کنید

یک ورق الوئه ورا را ببرید. از درازا آن را ببرید و به وسیله قاشق، ژل آلوئه ورا را بتراشید. کمی از این ژل را در آن ناجیه بمالید.

درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل

درمان شقاشق مقعدی با آلوئه ورا

4. کامفری ( نوعی گاوزبان) برای درمان شقاق مقعدی:

یک قاشق غذا خوری کامفری را به یک فنجان آب گرم بیافزایید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد. محلول را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. از این محلول 2 تا 3 بار در روز به منظور تمیز کردن ناحیه ی درگیر شده، استفاده کنید. همچنین، می توانید از چای کامفری گرم ، به عنوان کمپرس برای آن ناحیه استفاده کنید. گزینه ی دیگر این است که پماد های آماده ی کامفری که در بازار موجود است را 2 تا 3 بار در اطراف مقعد بمالید.

» همچنین بخوانید : “بواسیر” علائم و جراحی بواسیر

5. روغن نارگیل برای درمان شقاق مقعدی :

روغن نارگیل را 2 تا 3 بار در روز اطراف ماهیچه ی باسطه ی مقعدی بمالید. در صورتی که فیشر مقعدی مزمن است، این کار را چندین بار تکرار کنید.اگر مشکل یبوست یا هر نوع دیگری از مشکلات گوارشی دارید ، روغن نارگیل را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل

درمان شقاق مقعدی با روغن نارگیل

6.ژل ال آرژنین برای درمان شقاق مقعدی:

آرژینین که به اسم ال آرژینین نیز شناخته می شود ، آمینو اسیدی است که با افزایش جریان اکسید نیتریک در ناحیه ی مقعد، درمان فیشر مقعد را سریعتر می کند. ژل های موجود در بازار ال آرژینین را در ناحیه مورد نظر بمالید.

7.رفع شقاق مقعدی با بذر کتان:

1 قاشق غذاخوری پودر بذر کتان را به یک لیوان آب اضافه کنید. یک بار در روز قبل از خواب این محلول را بنوشید. این کار باعث منظم شدن فعالیت روده هایتان می شود.

8. سرکه سیب برای بهبود شقاق مقعدی:

1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب خالص و تصفیه نشده را به یک لیوان آب اضافه کنید.می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید.

» همچنین بخوانید : دلیل درد گرفتن مقعد چیست و درد مقعد چگونه درمان می شود؟

درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل

درمان شقاق مقعدی با سرکه سیب

9. فیبر برای درمان شقاق مقعدی:

رژیم غنی از فیبر ،فعالیت های روده را منظم می کند. استفاده ی منظم از فیبر، مدفوع را نرم تر می کند ، بنابر این مجبور نیستید در حین دفع فشار زیادی به خود بیاورید، که باعث می شود به بافت داخل روده آسیبی وارد نشود.مقدار زیادی فیبر مانند گینوا ، جو، آلو بخارا، گندم سیاه ، حبوبات، اسفناج، تخمه کدو حلوایی، تخمه آفتابگردان را داخل رژیم غذاییتان بگنجانید. اسپرزه نیز منبع خوبی از فیبر است. شما می توانید بعد از مشورت با پزشک، مکمل های فیبری را نیز انتخاب کنید.

نکته:زمانی که مصرف فیبر مخصوصا اسپرزه را بیشتر می کنید ، حتما آب زیادی بنوشید تا از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.

10. بهداشت برای جلوگیری از شقاق مقعدی:

بعد از هربار دفع ، اطراف مقعد را با یک دستمال نرم تمیز کنید. از دستمال های خشن یا معطر استفاده نکنید ،زیرا باعث ایجاد خراش می شوند. بعد از حمام مقداری پودر را به آرامی اطراف ناحیه دردناک بزنید تا خشک بماند.

لباس های آزاد و لباس زیر نخی بپوشید، تا هوا جریان داشته باشد.

برای مدت طولانی ، به یک حالت ننشینید ، زیرا باعث ایجاد رطوبت در ناحیه ی مقعدی می شود .

11 . درمان شقاق مقعدی کودکان و بزرگسالان با روغن زیتون، موم و عسل

آخرین مورد پیشنهادی بخش سلامت نمناک برای درمان شقاق مقعدی با نسخه های طب سنتی استفاده از عسل است که تاثیر عالی دارد ، برای استفاده از این روش باید:

اندازه مساوی روغن زیتون، عسل و موم را داخل یک کاسه مخلوط کنید.

مخلوط به دست آمده را در مایکروویو خوب گرم کنید تا زمانی که موم به طور کامل آب شود.

مخلوط را خنک کرده، سپس آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

این کار را چندبار در روز انجام دهید.

درمان شقاق و فیشر مقعدی با روش های خانگی و طبیعی در منزل

عسل مناسب برای درمان شقاق مقعدی در کودکان و بزرگسالان

نکات مهم برای جلوگیری و درمان شقاق مقعدی:

هنگام دفع، به خود فشار نیاورید، زیرا باعث می شود پارگی های التیام یافته دوباره باز شوند و یا پارگی های جدیدی ایجاد شوند.

برای جلوگیری از ایجاد فیشر مقعد در کودکان ، پوشک را مدام تعویض کنید.

اگر اسهال دارید، سریعا درمانش کنید.

از خوردن غذاهای یبوست آور مانند موز، برنج سفید ، پنیر و سایر لبنیات، شکلات، مقدار زیاد گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده ، اجتناب کنید.

به میزان کافی آب بنوشید تا مدفوع نرم شود و از یبوست جلوگیری شود.

فعالیت بدنی منظم در روز به مدت 30 دقیقه، باعث بهبود دفع و افزایش جریان خون در مقعد می شود.

می توانید پیاده روی، یوگا، تمرینات کششی، کارهای خانگی سبک و باغبانی را امتحان کنید.

از دوچرخه سواری، وزنه برداری سنگین و هر گونه تمرینی که باعث فشار می شود، دوری کنید.

نشستن روی سطح سخت می تواند خیلی دردناک باشد، بنابراین استفاده از یک بالشت نرم ، درد را کاهش می دهد. خود را نخارانید زیرا فقط شرایط را بدتر می کند.

» همچنین بخوانید : 3 نوع بیماری شایع مقعد و راه درمان

[امتیاز دهنده: 0 نفر و میانگین امتیاز: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!