انتظار، امتحان است


انتظار، امتحان است

به محض آنکه از آمدن موسی(ع) خبری نشد سامری جلودار قوم موسی(ع) گشت و روی به بت پرستی آوردند. این آیه در عصر انتظار باید چراغ راه مسلمانان باشد تا امید و انتظار را از دست ندهند و از سرگذشت سامری و بنی اسرائیل عبرت گیرند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: درباره «انتظار» به عنوان یک عمل و فرهنگ جاری در بطن جامعه، احادیث متعددی وجود دارد که ابعاد مختلف آن را مشخص و بیان می کند مثل آنکه طولانی شدن انتظار نباید مانع از تدوام و بقای آن شود، بلکه به عنوان فریضه ای دینی باید تداوم و حیات اش ادامه یابد.

انتظار امتحان است

خداوند متعال وقتی حضرت موسی(ع) را به کوه طور دعوت کرد، حضرت موسی(ع) به قوم خود فرمود: ظرف سی روز برخواهم گشت و از اول ماه ذی القعده عازم کوه طور شد اما خداوند 10 روز به آن 30 روز اضافه فرمود تا 40 شب میقات موسی(ع) کامل شود.

به محض آنکه از آمدن موسی(ع) خبری نشد سامری جلودار قوم موسی(ع) گشت و روی به بت پرستی آوردند. این آیه در عصر انتظار باید چراغ راه مسلمانان باشد تا امید و انتظار را از دست ندهند و از سرگذشت سامری و بنی اسرائیل عبرت گیرند، چند روز مولای ما اگر نیامد و یا دیر آمد یالاخره خواهد آمد؟

دینداری مومن در آخرالزمان

پیامبر اسلام(ص) فرمود: «هر یک از آنان (مومنین) اعتقاد و دین خویش (در آخرالزمان) را با هر سختی نگاه می دارد چنان که گویی درخت خارمغیلان را در شب تاریک با دست پوست می کَند یا آتش پردوامی را در دست خود نگاه می دارد.

امام صادق(ع) می فرماید: «برای صاحب الامر(عج) چنان غیبی هست که دینداری در آن زمان مثل آن است که درخت خاردار قتاده را با دستش بتراشد» و به دست خود اشاره کرد و فرمود: کدامیک از شما با دستش چنین می کند؟»(1)

امام صادق(ع) می فرمود: «مردم امام خود را گم می کنند ولی آن حضرت(عج) در موسم حج حاضر می شود و مردم را می بیند اما آنها او را نمی بینند.»(2)

انتظار او را داشتن واجب است

عبدالعظیم حسنی(ع) روایت می کند که بر سرور خود امام جواد(ع) وارد شدم قبل از آنکه سوالاتم را درباره حضرت قائم(عج) بگویم، حضرت(عج) پاسخ سوال مرا داد و فرمود: «ابوالقاسم! قائم(عج) ما همان مهدی(عج) است، او کسی است که در زمان غیبت اش انتظار او واجب است و هنگامی که ظهور کرد، اطاعتش واجب است.

او سومین نفر از فرزندان من است قسم به آن خدایی که محمد(ص) را مبعوث کرد و ما را به امامت برگزید اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد، هر آینه خداوند متعال آن را چنان طولانی کند تا آنکه قائم(عج) در آن روز خارج شود و ظهور نماید ...».(3)

پی نوشت ها:

1-اصول کافی،ج2، ص132؛

2-کمال الدین، ص346؛

3-کمال الدین، ج2، ص377.

*برگرفته از «زبور نور(هزار و یک نکته از زندگانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه)»

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403