11 مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی که نمی‌‌دانستید


11 مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی که نمی‌‌دانستید

اکثر آدم‌ها همیشه از خود می‌پرسند که بهترین روش خوابیدن کدام است؛ خوابیدن روی تخت‌های فنری مرسوم و قدیمی یا که نه، استفاده از یک تشک نازک کافی است؟ یا شاید بهتر است یک تخت خیلی مخصوص ساخته شده از بهترین جنس (لاتکس…) و تشک و لحاف‌های مرغوبی انتخاب کنیم که به خوبی حافظ سلامتی کمر و پشت‌مان باشند؟ خب، باید به شما بگویم که راه بسیار ساده‌تر و...

اکثر آدم‌ها همیشه از خود می‌پرسند که بهترین روش خوابیدن کدام است؛ خوابیدن روی تخت‌های فنری مرسوم و قدیمی یا که نه، استفاده از یک تشک نازک کافی است؟ یا شاید بهتر است یک تخت خیلی مخصوص ساخته شده از بهترین جنس (لاتکس…) و تشک و لحاف‌های مرغوبی انتخاب کنیم که به خوبی حافظ سلامتی کمر و پشت‌مان باشند؟ خب، باید به شما بگویم که راه بسیار ساده‌تر و سالم‌تری برای انتخاب وضعیت تخت و رختخواب‌مان وجود دارد. و آن خوابیدن روی زمین است! بله، درست شنیدید. فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی بسیار زیاد و شگفت انگیز است.

11 مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی که نمی‌‌دانستید

بنابراین، شما را از فایده‌های خارق‌العاده‌ای که با خوابیدن روی زمین نصیب‌تان می‌شود آگاه می‌سازیم. آنچه در ادامه می‌خوانید فهرست مهمترین فواید خوابیدن روی زمین است.

مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی

۱. به حفظ حالت بدنی خوب کمک می‌کند

اگر از حالت بدنی خوبی برخوردار هستید، به خصوص اگر می‌توانید بدون هیچ مشکلی به پشت بخوابید، که خب، این کار باعث می‌شود بدن‌تان وضعیت و حالت خوابیدن طبیعی را تجربه کند. به این طریق هیچ یک از استخوان‌ها و مفاصل شما در وضعیت بدی قرار نخواهند داشت. عضلات‌تان دچار گرفتگی و کشیدگی نخواهد شد؛ چیزی که در خوابیدن با زاویه‌ی غیرطبیعی رخ می‌دهد.

۲. هم‌ترازی بدن یا استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

به عنوان اولین فایده‌ای که این روش خوابیدن می‌تواند برای حالت طبیعی بدن‌ داشته باشد می‌توان به اصلاح فضای موجود بین استخوان‌ها و مفاصل ناهمترازی که قبلا آزارتان می‌داد اشاره کرد. این فرایند بهبودی و ترمیمی آرامی است در نتیجه قطعا لازم است صبور باشید اما این قضیه که خوابیدن روی زمین شکل و هم‌ترازی بدن را بهبود می‌بخشد به اثبات رسیده است.

فواید خوابیدن روی زمین ۳: سلامت ستون فقرات را حفظ می‌کند

ستون فقرات‌ قسمتی از بدن‌تان است که سیستم عصب مرکزی را که مستقیما با مغز مرتبط است محافظت می‌کند. بنابراین عضو بسیار مهمی از بدن‌تان است. قرار گرفتن در حالت درست و مناسب برای سلامتی ستون فقرات نیز خوب است. در چنین وضعیتی احتمال آسیب دیدن عصب‌ها و بد حالتی ستون فقرات به حداقل ممکن خواهد رسید.

۴. درد قسمت پایین کمر را کاهش می‌دهد

یکی از فایده‌های خوابیدن بدون زیر انداز آن است که بر کمر درد تاثیر می‌گذارد. این هم به حالت بدنی خوب مربوط می‌شود. حالت بدنی خوب یعنی همه‌چیز. این درد رایج قسمت پایین کمر که معمولا افراد از آن رنج می‌برند اغلب نتیجه‌ی فشردگی عصب‌ها یا جابه‌جایی یک استخوان است.

۵. باسن و شانه‌هاتان را در یک راستا تنظیم می‌کند

بسیاری از مشکلات مربوط به درد از هم‌راستا و هم‌تراز نبودن باسن و شانه‌ّ ناشی می‌شوند. ناحیه‌ی دچار درد شامل شانه‌ّها، قسمت فوقانی پشت، قسمت تحتانی پشت، ساعد، سینه‌، جناق سینه، پایه‌ی گردن، سر، تیغه‌های شانه و … می‌شود. این عادت خوابیدن ممکن است به بهبود هم‌ترازی باسن و شانه‌های‌تان کمک کند که این امر به نوبه‌ی خود به کاهش درد در نواحی یاد شده منجر خواهد شد. شانه‌ها و باسن هم‌تراز به لحاظ زیبایی شناختی نیز از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

فواید خوابیدن روی زمین ۶: ساده‌تر است

فایده‌ی دیگر خوابیدن روی زمین سادگی بسیار زیاد آن است، چون به هیچ اسباب و لوازم خاصی احتیاج ندارید. برای خوابیدن روی زمین هیچ نیازی به ابزار یا اثاثیه‌ی بخصوصی نیست.

فواید خوابیدن روی زمین ۷: ارزان‌تر است

از آنجایی که برای خوابیدن روی زمین به هیچ چیزی جهت استفاده نیاز ندارید مشخص و بدیهی است که ارزان‌ترین گزینه‌ی خوابیدن به شمار می‌رود.

۸. باعث خوابیدن بدون نگرانی می‌شود

نیازی نیست نگران کهنگی پتو و ملحفه، رو تختی لکه شده یا روبالشی پاره شده باشید. حتی نمی‌توانید نگران این باشید که آیا چارچوب چیزی که روی آن می‌خوابید تحمل وزن‌تان را دارد یا نه. شما همچنین می‌توانید خودتان را رها کنید و بگذارید بدن‌تان راحت باشد چون چیزی وجود ندارد که در خواب بدن‌تان را درگیر کند.

فواید خوابیدن روی زمین ۹: احتمالا خوابیدن به شکل غلط را کمتر می‌کند

با این طرز خوابیدن: هیچ خمیدگی، هیچ فرو رفتگی، و هیچ جابجایی ناخودآگاه و تصادفی در اعضای بدن ایجاد نخواهد شد.

۱۰. احتمال خفه شدن را کاهش می‌دهد

بدون بالش گذاشتن، دیگر خطر خفه شدن در آن متکاهای نرم پر از پر وجود نخواهد داشت.

۱۱. به سلامت عقلی بهتر و استرس کمتر منجر می‌شود

مطالعات نشان داده‌اند که یک وضعیت و حالت خوابیدن خوب پیامی مبنی بر شادمانی به مغز ارسال می‌کند. این امر به داشتن سلامت ذهنی بیشتر و تقویت خوشبینی در زندگی روزمره‌ منجر می‌شود.

اما ممکن است در مورد این که مستقیما روی کف زمین خوابیدن در نظرتان واقعا ناخوشایند بیاید، و خب این کمی ترسناک است. پس اجازه بدهید قبل از انجام این کار اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم که بهتر است آن‌ها را انجام بدهید.

11 مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی که نمی‌‌دانستید

مهمترین توصیه‌های سلامتی برای خوابیدن روی زمین

۱. با یک لایه‌ی تشک نازک یا حصیر شروع کنید

اگر نمی‌توانید با مستقیما خوابیدن روی کف زمین و بدون آنکه چیزی زیرتان باشد شروع کنید، این آزادی عمل را دارید که روی یک تشک نازک بخوابید، چیزی شبیه تشک‌های یوگا یا کف‌پوش‌های نازکی که معمولا در فروشگاه‌های ورزشی می‌بینید بخوابید.

۲. لطفا حتما روی خودتان پتو بکشید

اگر روی کفپوشی از چوب سفت می‌خوابید یا بخصوص اگر خانه‌تان را با سرامیک طبیعی کفپوش کرده‌اید که می‌تواند دمای بسیار پایین و سردی داشته باشد، از پتو استفاده کنید.

۳. پیژامه‌ی دارای ضخامت متوسط یا بسیار ضخیم بپوشید

اگر معمولا شب‌ها سردتان می‌شود و فکر می‌کنید که یک پتوی نازک که روی خودتان بکشید برای گرم کردن‌تان به اندازه‌ی کافی خوب نیست لطفا یک لباس خواب سرتاپا و کامل بپوشید و شب را با آن سر کنید. حتی می‌توانید در صورت نیاز جوراب هم بپوشید.

۴. تا آنجا که ممکن است سعی کنید راحت باشید

عروسک! چه کسی هست که از خرس عروسکی خوشش نیاید؟ یا یک کوسن کوچک و بامزه که موقع خواب آن را بغل کند (مگر آنکه طرف شخص بالغ و بزرگسالی باشد)؟ بنابراین، می‌توانید چیزهایی مثل این‌ها را که به شما حس آرامش و راحتی می‌بخشند با خود همراه کنید. اساسا هر چیزی می‌تواند باشد اما از آن به عنوان کوسنی برای پشت خود استفاده نکنید.

۵. نزدیک محل خواب‌تان بطری آب معدنی قرار بدهید

بسیار مهم است که همیشه حتی در حین طی کردن چرخه‌ی خواب به بدن‌تان آبرسانی کنید. اگر آب دم دست‌تان باشد قادر خواهید بود در نیمه‌های شب و در صورتی که نیاز به آب خوردن داشتید یا احساس تشنگی کردید این نیاز بدن‌تان را به راحتی برطرف کنید.

۶. سعی کنید اوایل فقط از یک بالش استفاده کنید و در گذر زمان آن را حذف کنید

برای آن که سرتان در وضعیت راحتی قرار بگیرد در شروع کار می‌توانید از یک بالش استفاده کنید اما با گذر زمان سعی کنید هیچ بالش یا کوسنی زیر سر خود نگذارید تا بهتر بتوانید از مزایای این حالت خوابیدن بهره مند شوید.

۷. دو ساعت قبل از خواب، در صورت نیاز، یک وعده‌ی غذایی کوچک سالم بخورید

با شکم گرسنه خوابیدن اصلا عادت خوبی نیست! حتما قبل از آنکه بخوابید مطمئن شوید معده‌تان پر باشد. اما سعی کنید بین آخرین چیزی که می‌خورید و زمان خواب شب‌تان فاصله وجود داشته باشد و سعی کنید چیزی که به عنوان وعده‌ی مختصر قبل از خواب مصرف می‌کنید خوراکی سالمی باشد. خوراکی‌های سالم می‌توانند شامل ماست‌ّهای کم چرب، میوه‌ها، آجیل خام، آب سبزیجات و … باشند. اما از میوه‌های دارای قند یا کالری زیاد مانند خارگیل یا انبه استفاده نکنید. اگر این وعده‌ی کوچک غذایی را خودتان درست کنید که خیلی هم بهتر خواهد بود.

۸. خیلی درباره‌ی آن فکر نکنید

به عنوان کسی که اولین بار است این روش را امتحان می‌کند ممکن است بگویید؛ «اه، خیلی بد است! تخت نرم و گرم خودم را ول کرده‌ام! الان هم نمی‌دانم چطور می‌شود و آیا می‌توانم دوام بیاورم یا نه!» خب توصیه‌ی ما این است که دچار هراس نشوید و به راحتی تمام استرس و فکرهای مربوط به این قضیه را به دست فراموشی بسپارید. این طوری سریع‌تر و آسان‌تر به خواب خواهید رفت.

۹. به پشت بخوابید

اگر دیگر به وضعیتی رسیده‌اید که کاملا احساس راحتی می‌کنید لطفا سعی کنید همیشه رو به پشت بخوابید و قسمت جلوی بدن‌تان رو به بالا باشد.

حالا که دانستید چه چیزهایی باید آماده کنید و چطور می‌توانید خواب شب خوبی را روی کف خانه‌تان سپری کنید پس بیایید از همین امشب باهم شروع کنیم!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

۱۱ مهمترین فواید خوابیدن روی زمین برای سلامتی که نمی‌‌دانستید

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان