چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟


کمر دردم، اما وقتی استراحت میکنم کاملا کم میشه. 10ماه قبل سقط واس تشکیل نشدن قلب جنین داشتم. تو چند هفتگی می تونم از تشکیل شدن قلب جنینم مطمئن شم؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: 24 سالمه بارداری دوممه. تازه چند روزی از موعد پریودم می گذره. بی بی چک انجام دادم مثبت بود. سینه هام دردناک شده. کمر دردم، اما وقتی استراحت میکنم کاملا کم میشه. 10ماه قبل سقط برای تشکیل نشدن قلب جنین داشتم. تو چند هفتگی می تونم از تشکیل شدن قلب جنینم مطمئن شم؟
چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
پاسخ دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان و زایمان:
دوست عزیز بهتر است اول از همه آزمایش خون بدهید تا از بارداری مطمئن شوید. قلب جنین هم از طریق سونو شکمی بین هفته 7 تا 8 قابل تشخیص است.

پاسخ دکتر شیرین قاضی زاده، متخصص زنان و زایمان:
به طورکلی مشخص شدن اینکه قلب جنین تشکیل شده یا نه، به چند روش زیر انجام می شود: اگر با سونوگرافی واژینال باشد معمولا بین هفته ۶ بارداری تا هفته ۷ بارداری، از طریق سونوی شکمی یک هفته از روش قبلی دیرتر یعنی بین ۷ تا ۸ هفتگی مشخص می شود و اگر با دستگاه هایی باشد که بخواهید صدای قلب جنین خود را هم بشنوید از ۴ ماهگی به بعد مشخص می شود.
مهمترین مطالب در این باره
هنگامی که متوجه می شوید باردار هستید اولین چیزی که خیلی دوست دارید بشنوید صدای ضربان قلب جنین است. صدای جنین در هر بار چکاپ به نظر شما یکسان است اما تغییرات زیادی در آن ایجاد می شود.
در هفته چهارم بارداری صدای قلب جنین هنوز به خوبی شنیده نمی شود در واقع صدای رگ های خونی تشکیل شده در رحم شنیده می شود که بعدها به قلب و سیستم جریان خون جنین تبدیل می شوند. در هفته پنجم بارداری، قلب شروع به زدن می کند اما باز هم نمی توانید صدای آن را بشنوید. در هفته های اول بارداری، رگ های خونی شروع به تشکیل در رحم می کنند.
اولین باری که صدای قلب جنین را می شنوید کی است؟
در هفته ششم بارداری، قلب جنین 80 بار در دقیقه می زند و چهار دریچه همراه با یک ورودی و یک خروجی جریان خون برای ورود و خروج خون از دریچه دارد. در دو هفته، تعداد ضربان قلب به 150 ضربه در دقیقه می رسد.
در این صورت احتمال شنیدن صدای قلب جنین در هفته نهم بارداری و هفته دهم بارداری بسیار زیاد می شود زیرا صدای قلب در این هفته ها، 170 ضربه در دقیقه است. پزشک دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم شما قرار می دهد و شما صدای قلب جنین را می شنوید.
صدای ضربان قلب را نمی شنوید؟ نگران نشوید. در این حالت یعنی جنین شما در گوشه ای از رحم خود را مخفی کرده است یا پشتش را به دستگاه کرده است به همین دلیل صدا قابل شنیدن نیست. چند هفته بعد صدای قلب جنین به قدری واضح می شود که می توانید با دستگاه بشنوید.
چند هفتگی دقیقا قلب جنین تشکیل می شود؟
سالم نگه داشتن قلب جنین
همان طور که می دانید تغییرات زیادی روی جنین در رحم اتفاق می افتد و برخی تحت کنترل شما نیست و ممکن است به جنین آسیب برساند. راه هایی وجود دارد که می توانید سلامتی جنین را افزایش دهید:
- مصرف فولیک اسید پیش و در طول بارداری از بیماری های قلبی جنین جلوگیری می کند.
- اگر سیگار می کشید سریع ترک کنید. مطالعات نشان می دهد سیگار کشیدن مادر در سه ماهه اول بارداری احتمال بیماری قلبی جنین را دو درصد افزایش می دهد.
- اگر دیابت بارداری یا دیابت نوع دو دارید، قند خون خود را در دوران بارداری تحت کنترل قرار دهید زیرا دیابت باعث افزایش احتمال مشکلات قلبی در جنین می شود.
- از مصرف الکل و مواد مخدر بپرهیزید.
- برای درمان آکنه از مصرف آکوتان بپرهیزید زیرا احتمال مشکل قلبی را افزایش می دهد.
با تمام این ملاحظات ممکن است جنین دچار مشکلات قلبی شود. به یاد داشته باشید این مسئله تقصیر شما نیست و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر سلامتی قلبی جنین تاثیر می گذارد. خبر خوب این است که در صورت تشخیص به موقع مشکل می توان آن را درمان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج