مقایسه طراحی پژو e-Legend و نیسان IDx


مقایسه طراحی پژو e-Legend و نیسان IDx

زمانی که پژو اقدام به رونمایی از کانسپت e-Legend کرد فهمیدیم که این خودرو شبیه یکی دیگر از محصولات دنیای خودرو می‌باشد. منظور ما پژو 504 کوپه‌ی کلاسیک که 49 سال پیش عرضه شده و این مفهومی هم تلاش داشته به آن افتخار کند نیست. با دنبال کردن برخی سایت‌های خبری و مشاهده‌ی نظرات کاربران... نوشته مقایسه طراحی پژو e-Legend و نیسان IDx به صورت اختصاصی...

زمانی که پژو اقدام به رونمایی از کانسپت e-Legend کرد فهمیدیم که این خودرو شبیه یکی دیگر از محصولات دنیای خودرو می‌باشد. منظور ما پژو 504 کوپه‌ی کلاسیک که 49 سال پیش عرضه شده و این مفهومی هم تلاش داشته به آن افتخار کند نیست.

مقایسه طراحی پژو e-Legend و نیسان IDx
با دنبال کردن برخی سایت‌های خبری و مشاهده‌ی نظرات کاربران پدال درباره این خودروی مفهومی فهمیدیم که برخی از افراد معتقدند کوپه‌ی مفهومی پژو شباهت زیادی به نیسان IDx Freeflow سال 2013 دارد. بله حدس شما درست بود!

ازآنجایی‌که ذهن‌های خلاق همانند هم فکر می‌کنند و این امر درباره تیم‌های طراحی این دو پروژه نیز صادق است، بنابراین تصمیم گرفتیم این دو خودروی مفهومی را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم طراحی‌های پژو e-Legend و نیسان IDx در چه وضعیتی است.


با مشاهده دو خودرو از نمای جلو شاهد کوپه‌های رترو استایلی خواهیم بود که شباهت‌های زیادی دارند. چراغ‌های جلو در هر دو طرف از نوع دوتایی بوده و جلوپنجره افقی نیز نازک کار شده است. حتی کاپوت‌ها نیز با روش مشابهی طراحی شده است. سپرها نیز شبیه هم هستند اما ورودی هوای مرکزی پژو در ارتفاعی پایین‌تر از خودروی نیسان قرار گرفته است.
در نمای جلو-جانبی هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی می‌بینیم. برای مثال هر دو خودرو دارای تریم روی قوس چرخ‌ها بوده اما تریم بکار رفته در نیسان رنگ متفاوتی نسبت به بدنه دارد درحالی‌که تریم پژو همرنگ بدنه است. گلگیرهای جلوی نیسان دارای ورودی هوای پشت چرخ جلو است درحالی‌که پژو بدون انجام چنین کاری طرح یک دستی به وجود آورده است.
به نمای جانبی می رسیم که پروفایل را به خوبی نشان می‌دهد. در این بخش شباهت‌های زیادی را در زوایا و طول کاپوت و صندوق و شیشه‌ی جلو می‌بینیم. البته جزئیات بکار رفته در دو خودرو متفاوت هستند.

نهایتاً به درب‌ها می رسیم که بسیار متفاوت هستند و نیسان هنوز هم دارای دستگیره بوده درحالی‌که این‌ها در پژو دیده نمی‌شوند.


زاویه‌ی جانبی-پشتی بازهم دارای شباهت‌هایی است. کافی است به چگونگی به پایان رسیدن درب صندوق و خطوط چراغ‌های عقب و سپر نگاه کنیم.
نهایتاً به بخش عقب می رسیم که تفاوت‌ها بیشتر از شباهت‌ها هستند. چراغ‌های عقب شاید دارای سه عنصر در هر خودرو باشند اما نیسان نواری نورانی را به خودرو اضافه کرده تا روی پهنای IDx تأکید کند. پژو نیازی به این کار نداشته زیرا به‌طور واقعی پهن‌تر است. دیگر تفاوت قابل‌ذکر دو خودرو خروجی اگزوز مرکزی نیسان است درحالی‌که e-Legend اصلاً خروجی اگزوز ندارد زیرا قوای محرکه تمام الکتریکی دارد.
سرانجام به کابین‌ها نیز باید اشاره کنیم که متفاوت هستند زیرا خب چند سال فاصله بین دو خودرو وجود دارد. کابین پژو آینده‌نگرانه‌تر بوده درحالی‌که کابین نیسان شبیه یک خودروی تولیدی سال 2018 است.

پژو e-Legend و نیسان IDx Freeflow از همان دوره‌ی خود الهام گرفته‌اند بنابراین به‌طور اجتناب‌ناپذیری شاهد شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم بود. پژو 504 کوپه که توسط پینین فارینا طراحی شده بود در سال 1969 عرضه شد درحالی‌که داتسون 510 کوپه که الهام‌بخش نیسان IDx بوده تقریباً دو سال قبل‌تر از آن وارد بازار شده بود. با تمامی این تفاسیر، نظر شما درباره ی این دو خودروی مفهومی چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی