الزامات نظام آموزشی برای آشنایی دانشجویان جدید


الزامات نظام آموزشی برای آشنایی دانشجویان جدید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، آشنایی با تاریخچه‌ای از نظام آموزش عالی برای دانشجویان جدید را ضروری دانست و گفت: داوطلبان ورود به دانشگاه باید الزامات نظام آموزشی و مأموریت‌های آن‌ را بدانند.

مهدی فتح‌الله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شهرقدس اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند به‌عنوان دانشجو وارد دانشگاه شوند، باید تاریخچه‌ای از نظام آموزش عالی را در نظر بگیرند و الزامات نظام آموزشی و مأموریت‌های آن‌ را در دنیای امروز ببینند و بدانند.

فتح‌الله با اشاره به عبور از چهار دوره و نسل در نظام آموزش عالی، ادامه داد: تاکنون دوره‌های مختلفی را گذرانده‌ایم که در هر دوره نیازمندی‌ها، مأموریت‌ها و کارکردهای گوناگونی برای آموزش عالی متصور بوده‌اند و مخاطبان این نظام نیز باید توانمندی‌های خاص همان دوره را بهتر و بیشتر کسب کنند.

به گفته وی، نخستین دوره یا نسل نخست دانشگاه‌ها، آموزش‌محور هستند و در این نسل، نهادی باید ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی و فراگیران خدمات آموزشی را دور هم جمع کند و تمرکز بر توانمندی‌های علمی، کلاسیک و آکادمیک است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، هدف دانشگاه‌های نسل اول را تمرکز بر خدمات آموزشی برشمرد و متذکر شد: دانشگاه‌هایی در این نسل آموزشی شکل می‌گیرد که طبق رویه مرسوم، استاد و دانشجو سر کلاس باشد و با هم تبادل علم و دانش کنند و این اتفاق برای ارتقای سطح توانمندی آن افراد می‌افتد.

وی با بیان اینکه چندین سال است در ایران به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که این رویکرد آموزشی اگرچه خوب است؛ اما کافی نیست، عنوان کرد: یادگیری مهارت‌های آکادمیک و کلاسی، دستیابی به اهداف توسعه و تعالی را محقق نمی‌کند؛ بر این اساس، نسل دوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه‌های پژوهش‌‌محور مطرح شد.

رئیس واحد شهرقدس، حل مسئله با توان علمی که جامعه و محیط علم و فناوری به آن نیازمند است را جریانی بین همه افراد متخصص دانشگاهی، دانشجویان و اهل علم، دانش و فناوری بیان کرد.

وی با الزامی دانستن مسئله‌شناسی، تصریح کرد: مسائل بخش صنعت و تجارت را باید شناسایی کنیم و اگر کاری علمی، پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌دهیم، تحقیقات را به سمت مسائل پیرامونی سوق بدهیم. این موضوع‌، محور کلیدی دانشگاه‌های نسل دوم است و در این مقطع، ویژگی دانشجویان طالب آموزش و کسب مهارت با توجه به رویکرد پژوهشی متفاوت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای غرب استان تهران، دسته سوم عرصه آموزش عالی را تربیت افراد کارآفرین و توانمند برای ایجاد رونق چرخه اقتصادی در منطقه، شهر و کشور توصیف کرد و ادامه داد: دانشگاه‌های مدرن در کشورهای توسعه‌یافته ممکن است سلسله‌مراتب ترقی و تعالی بین نسل‌های یکم الی چهارم دانشگاهی را گذرانده باشند؛ اما نسل یک و دو منسوخ نشده، تکامل پیدا کرده و کماکان وجود دارند.

فتح‌الله معتقد است، الگوی توسعه در عرصه‌های علم، آموزش، فناوری و حرکت در مسیر ترقی در نسل‌های آموزش عالی ایران، مانند کشورهای توسعه‌یافته جهانی موفق نشده است و شواهد زیادی نشان می‌دهد در نسل یک و دو مانده و با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ بنابراین هنوز به‌راحتی نمی‌توانیم مدعی موفقیت و دستیابی به اهداف نسل دو و سه، یعنی دانشگاه پژوهش‌محور و کارآفرین باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، ایجاد سیستم متنوع با داشتن ویژگی‌های متناسب با فرصت‌های رشد طرح و برنامه مشخص و مفصل را سخت و پیچیده توصیف کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با امکانات و بضاعتی که وجود دارد به این خواسته برسیم.

انتهای پیام/4062/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...