یک بارداری کامل چند هفته است؟


یک بارداری کامل چند هفته است؟

بارداری ای که 40 هفته طول بکشد (یعنی 280 روز) یک بارداری کامل نام دارد. به طور کلی، روز زایمان با توجه به اولین روز آخرین دوره ی قاعدگی زن تعیین می شود.

در هفته ی ۳۷ ام تنها دو هفته تا پایان بارداری خود فاصله دارید. هرچند، بسیاری از زنان باردار در همین زمان زایمان می کنند و گمان می برند زایمان سه هفته پیش از زمان تعیین شده برای مادر و نوزاد بی خطر است. آخرین تحقیقات نتایج مخالفی را اثبات کرده اند که نشان می دهد چنین زایمان هایی، معیار سن کافی را برای یک تولد سالم و به دور از مشکلات تغییر داده اند.

یک بارداری کامل چیست؟
بارداری ای که ۴۰ هفته طول بکشد (یعنی ۲۸۰ روز) یک بارداری کامل نام دارد. به طور کلی، روز زایمان با توجه به اولین روز آخرین دوره ی قاعدگی زن تعیین می شود. اما کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG) و جامعه ی پزشکی بارداری و جنین (SMFM) به تازگی مفهوم رشد نوزاد در دوران بارداری را برای بارداری های کوتاه تر از ۳۷ هفته تغییر داده اند.
با توجه به ACOG یک بارداری کامل بین ۳۹ هفته و ۰ روز و ۴۰ هفته و ۶ روز تمام می شود. نوزادانی که در این دوره ی زمانی به دنیا می آیند سالم تر از نوزادانی هستند که قبل یا بعد از این زمان متولد شده اند. اگر مادری صاحب دوقلو یا چند قلو بود، ۳۸ هفته بارداری، یک بارداری کامل محسوب می شود.
با توجه به مشکلات سلامتی که امکان دارد نوزادان به خاطر تولد زودرس با آن مواجه شوند، اصطلاح هفته های بارداری برای وضوح بیشتر میان پزشکان و پرستاران تغییر داده شده است.

تجدید نظر برای مفهوم هفته های بارداری
در گذشته، بارداری کامل به بارداری ای گفته می شد که بین ۳۷ تا ۴۲ هفته به طول بیانجامد. این مدت برای تولد نوزاد، امن محسوب می شد. هرچند، تحقیقات اخیر نشان داده نوزادانی که قبل از ۳۹ هفته به دنیا بیایند در خطر مواجه شدن با مشکلات سلامتی خواهند بود. چرا که اجزای داخلی بدنشان هنوز به طور کامل رشد نیافته. چارچوب ۳۹ هفته ای به نوزاد زمان کافی می دهد تا به درستی رشد کند.
یکی از مشکلات سلامتی نوزادانی که زودتر از موقع به دنیا می آیند، ناتوانی در درست نفس کشیدن است. چرا که سورفاکتانت ها هنوز در حال تولید هستند. حتی در هفته ی ۳۹ ام، کبد هنوز به رشدش ادامه می دهد و چربی در زیر پوست قرار می گیرد تا دمای بدن را ثابت نگه دارد. به این دلایل، زنان باردار نباید برای زایمان زود هنگام مشتاق باشند و پزشکان می بایست در باره ی خطرات این کار با آن ها صحبت کنند.
برای آگاه سازی مردم درباره ی خطرات تولد زودتر از ۳۹ هفته (با توجه به دلایل غیر پزشکی) و برای اطمینان یافتن از تولد یک نوزاد سالم، در اینجا زمان بندی جدید تعیین شده را برایتان آورده ایم:
- زود هنگام: ۳۷ هفته تا ۳۸ هفته و ۶ روز
- کامل: ۳۹ هفته تا ۴۰ هفته و ۶ روز
- دیر هنگام: ۴۱ هفته تا ۴۱ هفته و ۶ روز
- فرا دیر هنگام: ۴۲ هفته به بعد

مزایای یک بارداری کامل چیست؟
مزایای زایمان در بازه ی ۳۹ تا ۴۰ هفته شامل موارد زیر است:
- کاهش آمار مر گ و میر
- نبود بیماری های بلند مدت
- کاهش مشکلات ریوی و تنفسی
- کاهش ریسک پذیرش NICU
- حذف نیاز به پذیرش مجدد در بیمارستان
- بهبود افزایش وزن
- خواب طولانی تر
- هوشیاری بیشتر
- گریه ی کمتر
- مغز بزرگتر
- آماده ی شیر خوردن
تحقیقات همچنین نشان داده هرچه سن نوزاد در زمان تولد بیشتر باشد، رشد فکری و قابلیت های حرکتی او پیشرفته تر خواهد بود.

اگر زایمان قبل از هفته ی سی و نهم یا بعد از چهل و یکم بارداری رخ بدهد چه اتفاقی می افتد؟
همواره بهتر است تا حد امکان صبر کنید تا زایمان به طور طبیعی اتفاق بیافتد و از سزارین یا القای زایمان، مگر در موراد خاص پزشکی، خودداری کنید. اما گاهی امکان دارد یک زن قبل از هفته ی سی و نهم به دلیل دلایل انکار ناپذیری مانند پاره شدن کیسه ی آب، پره اکلامپسی، درد های زایمان زودرس یا پریشانی جنین وارد فرآیند زایمان شود.
در برخی از موراد، امکان دارد زایمان به تاخیر بیافتد. اگر شما ۴۱ هفته را رد کرده اید و هیچ نشانی از زایمان نداشتید، آنگاه پزشک زایمان را به شما القا می کند. اگر جنین بیش از ۴۱ هفته درون رحم بماند، امکان دارد مشکلاتی برای سلامتی او بوجود بیاید و اکسیژن کافی به او نرسد.
هنگامی که دوران بارداری از ۴۱ هفته می گذرد، میزان اکسیژن موجود در جفت کم می شود، بند ناف فشرده شده و سطح مایع درون کیسه ی آب پایین می آید. در این موارد تعیین مشخصات بیوفیزیکی و آزمایش های non-stress انجام می شود تا سلامت نوزاد بررسی شود. نوزاد بعد از هفته ی چهل و یکم نیز رشد می کند و احتمال زایمان طبیعی کاهش می یابد.
در نتیجه، بهتر است تا یک بارداری کامل و طبیعی داشته باشید.

نکاتی برای یک بارداری کامل
در اینجا نکته هایی برای پیشگیری از زایمان زودرس یا دیرهنگام آورده ایم:
- یک سبک زندگی سالم داشته باشید
- از سیگار کشیدن، الکل و مصرف مواد مخدر دوری کنید
- از القای زایمان به دلایل غیر پزشکی بپرهیزید
- به طور منظم نزد دکتر خود بروید و خود را چک کنید
- بین دو بارداری خود حاقل ۱۸ تا ۲۴ ماه فاصله بیاندازید
اگر نزدیک به زمان تعیین شده برای زایمانتان هستید، فقط کافیست بنشینید و منتظر رخ دادن آن باشید. اگر در باره ی زمان وضع حمل خود مطمئن نیستید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید و درباره ی زمان مناسب زایمان، اطلاعات کسب کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر