مقدار مناسب Bounce rate چقدر است و چه مقدار در سئو دخیل است؟


چه مقدار بانس ریت Bounce rate برای یک سایت مناسب است؟ آیا بانس ریت تاثیری در سئو (SEO) دارد؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این 2 سوال مهم پاسخ بدیم. با ما همراه شوید. بخش 1 : Bounce Rate چیست بخش 2 : نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس بخش 3 : مقدار مناسب Bounce rate و تاثیر آن در سئو (همین مقاله) بخش 4 : 10 عمل واجب برای کاهش Bounce rate...

چه مقدار بانس ریت Bounce rate برای یک سایت مناسب است؟ آیا بانس ریت تاثیری در سئو (SEO) دارد؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این ۲ سوال مهم پاسخ بدیم. با ما همراه شوید.

بخش ۱ : Bounce Rate چیست
بخش ۲ : نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس
بخش ۳ : مقدار مناسب Bounce rate و تاثیر آن در سئو (همین مقاله)
بخش ۴ : ۱۰ عمل واجب برای کاهش Bounce rate سایت
بخش ۵ : ۱۲ عمل مستحب برای بهبود Bounce rate سایت

Bounce rate سایت ما چه مقدار باشد خوب است؟

مقدار bounce rate مناسب برای هر سایتی متفاوت است ممکن است بانس ریت ۶۰% برای یک سایتی خوب باشد ولی برای یک سایت مناسب نباشد.
اصولا بانس ریت زیر ۴۰% را برخی‌ها می‌گویند خوب و بین ۴۰% الی ۷۰% متوسط و بالای ۷۰% را ضعیف می‌دانند. که البته همان طور که اشاره کردم به نظر بنده نمی‌توان این خوب و بدها را به هر سایتی با این اعداد نسبت داد.
به عنوان مثال برخی سایت‌ها کاربران بیشتری با موبایل دارند و bounce rate در موبایل به شکل طبیعی از Bounce rate در دسکتاپ بالاتر است.
یا برخی سایت‌ها همانند میزفا که اکثر مقاله های آموزشی سئو آن‌ها طولانی است و کاربران اکثرا در همان صفحه طولانی و پرمحتوا نیازهای خود را رفع می‌کنند و سایر صفحات را مشاهده نمی‌کنند که این موضوع باعث بالا رفتن Bounce rate نیز می‌شود.

مقدار مناسب Bounce rate  چقدر است و چه مقدار در سئو دخیل است؟

عدم رضایت کاربر از سایت باعث بالا رفتن بانس ریت می‌شود.

پس به شکل خلاصه مقدار مناسب بانس ریت هر سایت متفاوت است و باید براساس کسب و کارهای مشابه سایت‌ها را با هم مقایسه کرد.

سایت‌های محتوا محور که کیفیت بالایی دارند و اصولا محتوای طولانی دارند بانس بین ۶۰ الی ۷۰ درصد هم مناسب است.
سایت‌های فروشگاهی هم نیز بانس زیر ۴۰ درصد برای آن‌ها مناسب است. البته این نظر شخصی بنده هست.

بررسی میزان Bounce Rate و همینطور مقدار زمان سپری شده توسط کاربر در سایت به شما می‌تواند نشان دهد که بازدیدکنندگان و کاربران شما تا چه حد با محیط سایت ارتباط برقرار کرده‌اند و ترغیب به بازدید صفحات بیشتر سایت شده‌اند.

آیا Bounce rate در سئو تاثیرگذار است؟

جواب این سوال بله است و بانس ریت در SEO یک وبسایت تاثیرگذار است.

فرض کنید یک کاربری در گوگل جستجو می‌کند و طبیعتا علت جستجوی کاربر نیازی هست که دارد و برای رفع نیاز خود جستجو کردن در گوگل را انتخاب میکند و بعد این عمل از بین سایت‌ها، سایت ما را انتخاب میکند ولی آن چیزی که او تصور میکرد در داخل متن‌های سایت پیدا نمی‌کند و این جدا از آنکه باعث می‌شود نگاه منفی سمت کاربر ثبت شود بدون آنکه سایر صفحات را مشاهده کند سایت را ترک میکند و این باعث میشود بانس ریت آن صفحه از سایت ما بالا رفت.

حال اگر فرض بگیریم صفحه‌ای درصد بانس ریت بالا و زمان سپری شدن کم توسط کاربر را دارا باشد گوگل اینطور برداشت میکند که آن صفحه محتوای مناسب ندارد و امتیاز منفی به آن صفحه از سایت میدهد که این اگر در سایر صفحات هم مشاهده شود میتواند باعث کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل شود.

افزایش رتبه سایت و به تبع آن افزایش تعداد بازدیدکنندگان روزانه اگر همراه با با افزایش درصد بانس ریت نیز همراه باشد حاصل آن در زمان اثر بخشی جالبی نخواهد داشت.

به همین منظور به دنبال کاربران هدف باشید تا لشکر سیاه و همینطور بهبود سئو، تجربه کاربری و محتوای سایت خود را در برنامه بلند مدت قرار دهید.

Bounce rate به تنهایی کافی نیست

توجه داشته باشید که صرفا بالا بودن bounce rate کافی نیست و میتوانید زمان سپری را هم مورد ارزیابی قرار دهید.
به عبارت دیگر Time on Page هم میتواند فاکتور مناسب در کنار bounce rate باشد و اگر این ۲ فاکتور برای یک صفحه ضعیف هستند باید فکری برای بهبود آن صفحات بکنید.

برای ردیابی این فاکتورها میتوانید از ابزارهای قوی و رایگانی مثل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید.

منبع

مقدار مناسب Bounce rate  چقدر است و چه مقدار در سئو دخیل است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403