خواص نمک درمانی: 4 فایده نمک درمانی برای تنفس، پوست و سیستم ایمنی


خواص نمک درمانی: 4 فایده نمک درمانی برای تنفس، پوست و سیستم ایمنی

ممکن است در حال حاضر هم از نمک هیمالیای صورتی روی غذای خودتان استفاده بکنید، اما آیا تا به حال نمک درمانی را امتحان کرده‌اید؟ در واقع چند روش وجود دارد که می‌توانید از خواص نمک درمانی در خانه یا نمک درمانی در یک چشمه‌ی آب گرم بهره‌مند شوید. آیا استنشاق نمک بد است؟ گفته می‌شود یکی از بهترین فایده‌های نمک درمانی توانایی آن در کمک به تنفس بهتر است....

ممکن است در حال حاضر هم از نمک هیمالیای صورتی روی غذای خودتان استفاده بکنید، اما آیا تا به حال نمک درمانی را امتحان کرده‌اید؟ در واقع چند روش وجود دارد که می‌توانید از خواص نمک درمانی در خانه یا نمک درمانی در یک چشمه‌ی آب گرم بهره‌مند شوید.

آیا استنشاق نمک بد است؟ گفته می‌شود یکی از بهترین فایده‌های نمک درمانی توانایی آن در کمک به تنفس بهتر است. مطابق گزارش انجمن ریه، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی نمک در ترکیب با توانایی‌اش در کمک به از بین بردن پاتوژن‌های موجود در هوا در عین کاهش واکنش‌های آلرژیک آن را به انتخاب درمانی فوق‌العاده‌ای برای افراد مبتلا به آسم، برونشیت و حتی بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تبدیل می‌کند.

پیش از آن که به نزدیک‌ترین چشمه‌ی آب گرم برای نمک درمانی مراجعه کنید، بیایید درباره‌ی تمام فایده‌های بالقوه‌ی این شیوه‌ی باستانی و گونه‌های باور نکردنی دیگر نمک درمانی صحبت کنیم.

خواص نمک درمانی: 4 فایده نمک درمانی برای تنفس، پوست و سیستم ایمنی

نمک درمانی چیست؟

نمک درمانی چندین شکل مختلف دارد که می‌توان آن را به دو طبقه‌بندی اصلی تقسیم کرد: نمک درمانی خیس یا نمک درمانی خشک.

نمک درمانی خیس شامل استفاده از قوری‌های بینی‌شوی، مخلوط‌های غرغره‌ی نمک، اسکراب‌های نمک، خیس خوردن در حمام‌های آب نمک و شستشوی داخلی با آب نمک احتیاج داریم.

نمک درمانی خشک چیست؟ این شکلی از نمک درمانی در محیطی است که هیچ رطوبت یا نمی در آن وجود ندارد. نمک درمانی خشک در فضایی انجام می‌شود که اغلب به آن «غار نمک» می‌گویند، اما در چشمه‌‌های نمک ممکن است به آن «اتاق نمک درمانی» نیز بگویند.

نمک درمان خشک هالو تراپی یا اسپلیوتراپی نیز نامیده می‌شود. طبق گزارش انجمن نمک درمانی، اسپلیوتراپی در زیر سطح زمین در غارها و معادن طبیعی نمک انجام می‌شود. از طرف دیگر، هالوتراپی، نوعی از نمک درمانی خشک است که از غارهای نمک دست ساز آدم‌ها و با استفاده از هالوژنراتور که ذرات نمک خشک را در «غار» یا اتاق نمک پخش می‌کند انجام می‌شود. بنابراین، با هر دو شکل غارِ نمک درمانی، شما در هوایی نمک آلود تنفس می‌کنید اما اسپلیوتراپی به طور طبیعی اتفاق می‌افتد در حالی که هالوتراپی از نمک طبیعی که در محیط دست ساز بشر پمپاژ و پخش می‌شود استفاده می‌کند.

سایر اشکال و گونه‌های نمک درمانی خشک شامل دستگاه استنشاق نمک و لامپ‌های نمکی می‌شوند. انجام این گونه‌های نمک درمانی در خانه ساده است و چندان پر هزینه نیست.

دستگاه استنشاق نمک چیست؟ چطور از یک دستگاه استنشاق نمک استفاده کنیم؟ دستگاه استنشاق نمک که لوله‌ی نمک نیز نامیده می‌شود یک دستگاه سرامیکی کوچک است که آن را با کریستال‌های نمک هیمالیای صورتی پر می‌کنند. برای استفاده از دستگاه استنشاق، دهان‌‌تان را روی جا دهنی می‌گذارید و از طریق دهان نفس می‌کشید. یک دستگاه استنشاق نمک به عنوان درمانی جایگزین برای مشکلات تنفسی استفاده می‌شود.

لامپ‌ها یا چراغ‌های نمکی چطور عمل می‌کنند؟ یک لامپ نمکی هیمالیا یک تکه نمک هیمالیای جامد است که با دست تراش داده شده است و مرکز آن را خالی کرده‌اند و لامپی روشن است که هم نور می‌دهد و هم گرما. از آنجایی که نمک جذب کننده‌ی آب است، می‌تواند مولکول‌های آب را با هر آلاینده هوای داخلی مانند کپک، باکتری‌ها و آلرژن‌ها جذب کند. وقتی بخار آب با سطح لامپ نمکی برخورد می‌کند، الاینده‌ها در داخل نمک گیر می‌افتند. فقط مواظب لامپ‌های نمک قلابی باشید و سعی کنید تشخیص لامپ‌های واقعی از قلابی را یاد بگیرید.

مطلب مرتبط: خواص نمک دریایی: ۲۴ فایده شگفت‌انگیز نمک دریا برای سلامتی

نمک درمانی چگونه عمل می‌کند؟

ایده‌ی اصلی نهفته در پس نمک درمانی آن است که از طریق تماس برقرار کردن با نمک – توسط یک نوع نمک درمانی خیس یا خشک – بتوانید وضعیت سلامتی و تندرستی خودتان را بهتر کنید. خیس خوردن در آب نمک و اتاق نمک درمانی نیز بسیار آرامبخش و کاهنده‌ی استرس محسوب می‌شوند.

بنابراین، چرا نمک درمانی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بدن بگذارد؟ مطابق گزارش انجمن ریه، نمک حاوی خواص باورنکردنی بسیاری است که شامل موارد زیر می‌شوند:

– ضد باکتری است

– ضد التهاب است

– مخاط اضافی را شل و پاکسازی مجاری تنفسی را تسریع می‌کند

– پاتوژن‌ها (یعنی، آلاینده‌های موجود در هوا) را از بین می‌برد.

– سطح حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

مطلب مرتبط: خواص نمک: ۳۴ فایده نمک برای سلامتی، پوست و مو

۴ اصلی ترین خواص نمک درمانی

خواص نمک درمانی چه هستند؟

۱. درمان بیماری‌های تنفسی

تئوری نهفته در پس نمک درمانی و توانایی آن در بهبود مشکلات تنفسی آن است که نمک به کاهش التهاب و باز کردن مجاری تنفسی کمک می‌کند و در عین حال دستگاه تنفسی ما را از دست آلرژن‌ها و مواد سمی خلاص می‌کند.

مطابق نظر انجمن نمک درمانی، بسیاری از کسانی که هالوتراپی را به بخشی از برنامه‌ی روتین سلامت خود تبدیل می‌کنند از مشکلات و ناراحتی‌های تنفسی بسیاری راحت می‌شوند که موارد زیر از آن جمله‌اند:

– آسم

– آلرژن‌ها

– برونشیت‌ها

– سرماخوردگی‌های رایج

– بیماری مزمن انسدادی ریه

فیبروز سیستیک

عفونت‌های گوش

سینوزیت‌ها

– سرفه‌ی سیگاری‌ها

انجمن نمک درمانی همچنین اشاره می‌کند که «برای ناراحتی‌های تنفسی میزان کم و استفاده‌ی تدریجی از نمک خشک و استقامت به خرج دادن در انجام جلسات درمانی عناصر کلیدی دستیابی به نتایج موفقیت آمیز هستند.»

آیا هیچ مدرک و شواهد علمی برای اثبات همه‌ی این‌ها وجود دارد؟ در مطالعه‌ی منتشر شده‌ای در ۲۰۱۷ اثرات هالوتراپی بر روی کودکان (۵-۱۳ ساله) مبتلا به آسم خفیف که هیچ درمان ضد التهابی بر روی آن‌ها انجام نشده بود مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

بیست و نه تن از کودکان ۱۴ جلسه در اتاق نمک با استفاده از یک هالوژنراتور در طول یک دوره‌ی هفت هفته‌ای مورد درمان قرار گرفتند در حالی که ۲۶ نفر دیگر در اتاق نمک بدون هالوژنراتور نمک قرار گرفتند. گروهی که هالوتراپی انجام دادند «به لحاظ آماری بهبود چشمگیری» در زمینه‌ی حساسیت بیش از حد برونشیتی از خود نشان دادند و در کل، محققان به این نتیجه رسیدند که یک اتاق نمک با هالوژنراتور ممکن است اثرات مفیدی بر روی کودکان مبتلا به آسم خفیف داشته باشد.

همچنین مطالعات متعدد نشان داده‌اند هالوتراپی بر روی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسداد ریه مانند برونشیت‌های مزمن و آسم اثرات مثبتی دارد. در این مطالعات بهبودهایی در عملکرد ریه و کاهش‌هایی در فشار خون به لحاظ علمی مشاهده شد.

مثال دیگر فایده‌ی نمک درمانی برای مشکلات تنفسی یک مطالعه‌ است که در ۲۰۰۸ انجام شد و طی آن دریافتند که استنشاق محلول سالین سه درصد شکل بی‌خطر و موثری از درمان برای اطفال مبتلا به التهاب نایژک ، عفونت رایج ریوی در کودکان کم سن و سال و اطفال، است.

مطلب مرتبط: تفاوت نمک دریایی و نمک معمولی و نمک کوشر چیست؟

۲. ناراحتی‌های پوستی

گفته می‌شود تبدیل کردن نمک درمانی خشک به یک شیوه‌ی منظم درمانی احتمالا به افراد مبتلا به ناراحتی‌های پوستی مختلف کمک می‌کند من جمله:

جوش

پیری

درماتیت (آماس پوست)

– پوست خشک فلس مانند

اگزما

خارش

پسوریازیس

راش‌ها

– آکنه روزاسه

– پوست ورم کرده/ ملتهب

همچنین در تحقیقات علمی نشان داده شده است که نمک درمانی خیس آبرسانی به پوست را بهبود می‌بخشد. خشکی و سفتی و قرمزی پوست زمینه‌ را برای ابتلای فرد به اگزما و سایر بیماری‌های پوستی خشک فراهم می‌آورد. در مطالعه‌ای که در ژورنال بین‌المللی پوست منتشر شده است داوطلبانی که پوست خشک داشتند یکی از ساعدهای‌شان را در محلول حمام حاوی نمک دریای مرده‌ی ۵ درصد به مدت ۱۵ دقیقه فرو کردند در حالی که دست دیگرشان را در آب شیر معمولی (به عنوان عامل کنترل) فرو برده بودند.

نتیجه چه بود؟ دست‌هایی که در آب نمک فرو شده بودند بهبود ناراحتی پوستی را تجربه کردند و از سفتی و التهاب پوست‌شان کاسته شد. محققان اساسا فایده های خیساندن پوست با نمک دریای مرده را به محتوای زیاد منیزیم آن نسبت می‌دهند.

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

دلیل خوبی برای اینکه عموما از نمک برای حفظ و نگهداری خوراکی‌ها استفاده می‌شود وجود دارد – خواص ضد میکروبی نمک به شدت تاثیرگذاری هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نمک آلودگی‌های باکتریایی موجود در غذا را کاهش می‌دهد.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که هالوتراپی توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. پژوهش‌های انجام شده برای پی بردن به فایده‌های هالوتراپی به عنوان بخشی از شیوه‌ی درمان ترکیبی برای بیماران برونشیتی مزمن به این نتیجه رسیدند که علاوه بر بهبود عملکرد ریه، خواص عادی سازی سیستم ایمنی ضعیف شده‌ی بدن نیز وجود دارد.

۴. کاهش التهاب

تحقیقات انجام شده در دانشگاه منچستر فایده‌ی مهم دیگری از نمک را نشان داد – توانایی‌اش در کاهش التهاب، که چون می‌دانیم التهاب ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها است، توانایی بی‌نظیری محسوب می شود.

مطابق تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات، استفاده از یک محلول پر غلظت (محلولی به دست آمده با افزایش مقدار نمک) «می‌تواند از طریق استحمام در آن باعث فرونشاندن التهاب شود». این مایع نمکی همچنین وقتی از طریق بانداژ استفاده شد نیز کاهش التهاب را نشان داد.

این طور به نظر می‌رسد که محلول هایپرتونیک (پر نمک) یک حفاظ اسمزی بر روی پوست ایجاد می‌کند. حفاظ اسمزی فشاری است که توسط مولکلول‌های آب که آب را با قدرت از یک سری نواحی پر پتانسیل آب به نواحی کم پتانسیل آب انتقال می‌دهند به وجود می‌آید. محققان به این نکته اشاره می‌کنند که این توضیحات دلیلی برای این است که چشمه‌های آب گرم دارای نمک درد مربوط به التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهند.

تاریخچه‌ی نمک درمانی

هالوتراپی از کلمه‌ی یونانی نمک می‌آید که «هالو» نامیده می‌شود. نمک درمانی در ایالات متحده‌ی آمریکا شیوه‌ای جدیدتر است، اما در جاهایی مثل اروپا صدها سال است که استفاده می‌شده‌ است. گفته می‌شود راهبه‌های اروپایی استفاده از نمک درمانی را قرن‌ها قبل و وقتی متوجه شدند بیماری‌های تنفسی بعد از قرار گرفتن در غارهای نمک طبیعی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند آغاز کردند. در اسناد مکتوب به جای مانده از قرن دوازدهم نیز یکی از اولین اشاره‌ها به چشمه‌های آب گرم و حمام‌های مواد معدنی آب نمک در لهستان صورت گرفته است.

در دهه‌ی ۱۸۴۰، یک پزشک لهستانی به نام دکتر فلیکس بوخکوفسکی متوجه شد معدن‌چیان فلز و زغال سنگ مشکلات تنفسی شدیدتری را تجربه می‌کنند، اما معدن‌چیان نمک از اکثر مردم سالم‌تر بودند. این باعث شدن دکتر بوخوفسکی کتابی درباره‌ی فایده‌های گرد نمک برای سلامتی منتشر کند.

سریع‌تر پیش برویم تا برسیم به جنگ جهانی دوم که معادن نمک آلمان به عنوان پناهگاه‌های بمباران‌ها استفاده می‌شد. وقتی بمباران شروع می‌شد، مردم باید در این معادن مدت‌ زمانی طولانی می‌ماندند و از آن گرد نمک‌ها استنشاق می‌کردند. آیا این خبر خوبی بود؟ وقتی آدم‌هایی که مشکل تنفسی داشتند پناهگاه‌های نمکی را ترک می‌کردند، راحت تر از قبل می‌توانستند نفس بکشند.

غارهای نمک

غارهای نمک اتاق‌های نمک یا حجره‌های نمک نیز نامیده می‌شوند. اتاق نمک چگونه عمل می‌کند؟ اتاق نمک درمانی خشک شامل گذراندن مدت زمانی در آرامش و در محیطی ساخته‌ی دست انسان و تنفس هوای دارای نمک می‌شود. نمک خشک درمانی را می‌توان در یک اتاق نمک فعال یا اتاق نمک منفعل انجام داد. اتاق فعال از یک هالوژنراتور برای وارد کردن ریز-ذرات نمک به درون هوا‌ی یک فضای بسته استفاده می‌کند تا اینکه شما بتوانید آن را نفس بکشید و همچنین پوست‌تان در تماس با نمک قرار بگیرد. این نوع از نمک درمانی خشک را هالوتراپی می‌نامند.

اتاق‌های نمک منفعل (اسپلیوتراپی) نیز ساخته‌ی دست انسان‌ها هستند، اما به جای استفاده از هالوژنراتور برای وارد کردن نمک در محیط، آنها فضا را با مقدار زیادی نمک پر می‌کنند. عقیده‌ی آن‌ها این است که باید غارهای نمک طبیعی را به شکلی که در اروپا یافت می‌شوند بازسازی کرد.

غارهای نمک دست ساز می‌توانند از انواع مختلف نمک دریا استفاده کنند. بسیاری استفاده از نمک دریای صورتی را ترجیح می‌دهند. نمک دریای صورتی از کجا می‌آید؟ نمک دریای هیمالیای صورتی واقعی از معادن نمکی به عمق ۱۵۰۰ متر زیر دامنه‌ی کوه‌ هیمالیا به دست می‌آید. این نمک می‌تواند صورتی، قرمز، یا سفید باشد و تمام رنگ‌ها حاکی از محتوای معدنی طبیعی تاثیرگذار آن هستند.

نکات احتیاطی

اثرات و عوارض جانبی نمک درمانی (هالوتراپی) شامل سرفه‌ی خفیف، خشکی خفیف سینه یا آب ریزش بینی می‌شود، که انجام دهندگان (متخصصان) نمک درمانی عموما می‌گویند نتیجه‌ی آن است که نمک کار خودش را انجام می‌دهد که این کار حذف خلط و مواد سمی از ریه و مجاری تنفسی است.

هالوتراپی به کسانی که تب، بیماری مسری، زخم باز، سرطان، فشار خون شدید، اختلالات روانی یا سل فعال دارند توصیه نمی‌شود.

اگر باردار هستید یا هر مشکل سلامتی دارید، قبل از امتحان کردن هالوتراپی یا هر شکل دیگری از نمک درمانی با پزشک مشورت کنید.

آیا نمک درمانی خطرات دیگری هم دارد؟ بر اساس گزارش بنیاد آسم و آلرژی آمریکا: «اثبات شده است استنشاق مقادیر زیاد نمک مجاری تنفسی را با حساسیت مواجه می‌کند، باعث سرفه و خلط می‌شود، که می‌تواند آسم را در بعضی افراد تشدیدکند. چنین احتمالی نمی‌رود که هالوتراپی، یا نشستن در یک اتاق نمک، آسم شما را حتمابهتر کند. برای اکثر بیماران آسمی، هالوتراپی «احتمالا بی‌خطر» است. چون نمی‌دانید واکنش‌تان چگونه خواهد بود بنیاد آسم و آلرژی آمریکا هشدار می‌دهد که بهترین کار این است که جانب احتیاط را رعایت و از ورود به اتاق‌های نمک خودداری کنیم.

نکات اصلی

– نمک درمانی را می‌توان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کرد: خیس و خشک.

– نمک درمانی خیس شامل استفاده از قوری‌های بینی شوی، مخلوط‌های غرغره‌ی نمک، اسکراب‌های نمک، و خیس خوردن در نمک یا حما‌م‌های نمک می‌شود. نمک درمانی خشک شامل استفاده از لامپ‌های نمکی، دستگاه استنشاق نمک، و غارهای نمک (هالوتراپی و اسپلیوتراپی) می‌شود.

– فایده‌های نمک درمانی ممکن است شامل بهبود در شرایط تنفسی و مشکلات پوستی و همچنین بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب شود.

– بسیاری از پزشکان درباره‌ی فایده‌های نمک درمانی شک داردند، اما آمارهای دست اول و همچنین مطالعات علمی به فایده‌های متعدد نمک درمانی اشاره دارند.

– اگر به امتحان کردن هالو تراپی یا هر شکل دیگری از نمک درمانی برای رفع مشکلات سلامتی مزمن علاقمند هستید، با پزشک‌تان مشورت کنید تا ببینید آیا این نوع از درمانِ بدون دارو، گزینه‌ی خوب و مناسبی برای شما هست یا خیر.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: draxe

خواص نمک درمانی: ۴ فایده نمک درمانی برای تنفس، پوست و سیستم ایمنی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...